مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان بر حیاتی بودن کیفیت خواب برای سلامتی تاکید دارند و نیز هشدار می‌دهند که خوابیدن طولانی مدت عوارضی برای سلامتی دارد که افزایش خطر مرگ پیش از موعد، ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و چاقی از جمله آن است.

پرخوابی

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی فاکس نیوز، خواب خوب و با کیفیت نه تنها کمک می‌کند که فرد در طول روز هوشیار باشد و تمرکز حواس داشته باشد بلکه به بدن نیز در بازیابی توان و رهایی از خستگی و فرسودگی کمک می‌کند.

در عین حال، محققان درباره تبعات پرخوابی هشدار می‌دهند و به گفته 'سوزان ردلاین' استاد دانشگاه هاروارد، افرادی که در شبانه روز بیش از 10 ساعت می‌خوابند، در قیاس با افرادی که هفت تا هشت ساعت خواب دارند، معمولا وضعیت سلامت بدی دارند.

'مایکل ایروین' استاد روانشناسی و علوم رفتاری در دانشگاه UCLA نیز تصریح کرد که خوابیدن طولانی مدت می‌تواند باعث ابتلا به بیماری هم بشود زیرا خوابیدن طولانی مدت که وی آن را بیش از هشت ساعت تعریف می کند، معمولا خوابی کم کیفیت است.
کارشناسان در رابطه با عوارض پرخوابی به طور خاص به شش پیامد اشاره می‌کنند:

  • افزایش خطر بیماری قلبی

بیماری قلبی عروقی عامل شماره یک مرگ و میر محسوب می‌شود و خواب شبانه بیش از هشت ساعت خطر مرگ ناشی از ابتلا به بیماری قلبی را تا 34 درصد افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر، زنان بیشتر از مردان مستعد پرخوابی هستند که این موضوع آنها را در معرض بیشترین خطر ناشی از ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار می‌دهد.

  • افزایش خطر اضافه وزن

مطالعات زیادی از ارتباط میان اضافه وزن و کم خوابی نشان دارند، اما میان پرخوابی و چاقی نیز ارتباط وجود دارد، هر چند این ارتباط در حد علت و معلول نیست.

به گفته کارشناسان، آنچه ما می‌دانیم این است که هر اندازه افراد چاق تر باشند احتمال این که در زمره افراد پرخواب باشند، بیشتر است و احتمال چاق شدن افرادی نیز که خواب طولانی مدت دارند، بیشتر است.

یک تئوری در این زمینه این است که خوابیدن طولانی مدت به کم تحرکی و دوره‌های فعالیت کمتر منجر می‌شود که در نتیجه کالری کمتری هم سوزانده می‌شود.

  • افزایش خطر ابتلا به دیابت

پرخوابی افزایش خطر ابتلا به دیابت را هم به دنبال دارد. خوابیدن طولانی مدت باعث افزایش سطوح قند خون می‌شود و قند خون بالا نیز خطر ابتلا به دیابت نوع دو را افزایش می‌دهد.

  • مغز پیر می‌شود

بر اساس تحقیقی که در مجله آمریکایی Geriatrics Society منتشر شده است، خوابیدن طولانی مدت، سن مغز را بیش از دو سال افزایش می‌دهد و انجام وظایف روزانه را برای مغز دشوار می‌سازد.

  • افزایش خطر مرگ زودهنگام

این موضوع که خوابیدن طولانی مدت خطر مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد، ترسناک است ولی حقیقت دارد. مطالعات اپیدمیولوژیک که در مقیاس بزرگ انجام شده اند، نشان داده اند خطر مرگ زودهنگام در افرادی که خواب طولانی دارند، بیشتر است. محققان برای توضیح چرایی این موضوع، به نقش احتمالی التهاب اشاره دارند.

  • آسیب روحی و روانی

آسیب به وضعیت روحی- روانی از دیگر پیامدهای خوابیدن طولانی مدت است.

به گفته کارشناسان، افراد مبتلا به برخی انواع افسردگی، خواب طولانی‌تر دارند و خواب طولانی مدت نیز می‌تواند افسردگی را بدتر کند.

کد خبر 346665

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha