وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای نخستین بار به موضوعات مرتبط با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور ورود کرد و در حاشیه مراسم آغاز عملیات ساختمانی احداث نخستین هتل ۵ستاره حلال کشور از ایجاد ۱۳۰هزار فرصت شغلی دربخش صنایع‌دستی تا پایان امسال خبر داد.

صنایع دستی

اين اعلام كه نخستين ورود علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به موضوعات مرتبط با صنعت گردشگري و صنايع‌دستي در كشور است، مشخص مي‌كند كه وزارت كار همكاري جدي خود را در حوزه صنايع‌دستي با سازمان ميراث فرهنگي آغاز كرده است.

  • 30طرح گسترده در هتلداري

آنطور كه ايرنا اعلام كرد: علي ربيعي همچنين گفته است كه دولت از همان ابتدا توجه ويژه به صنعت گردشگري داشته و همواره اين صنعت را حمايت كرده است.

به گفته او، بهبود گردشگري در كشور زمينه بهبود اوضاع اقتصادي و اشتغال‌زايي را فراهم مي‌كند.علي ربيعي از 30طرح گسترده دولت در عرصه ساخت هتل و هتلداري در كشور خبر داده و گفته است كه توجه به بوم‌گردي نيز ضروري است. علي ربيعي افزود: بسياري از اماكن و خانه‌هاي روستايي در دل كوير و يا شمال، جنوب، شرق و غرب كشور توانايي تبديل شدن به مراكز گردشگري و جذب سرمايه را دارند.

وي آغاز عمليات احداث نخستين هتل 5ستاره حلال كشور در اصفهان را مطلوب ارزيابي كرد و افزود: اين مجموعه با دارا بودن 250اتاق، 600تخت و 50واحد آپارتماني مي‌تواند نقش شاياني در زمينه اسكان گردشگران ايفا كند.

نخستين هتل حلال 5ستاره كشور با زيربناي بالغ بر 28هزار مترمربع با 250اتاق و 50آپارتمان ظرف 3سال در مجموعه مهمانسراي گردشگري اصفهان‌ احداث مي‌شود. هزينه ساخت اين هتل 2هزارميليارد ريال تخمين زده شده كه از محل سرمايه‌گذاري خارجي و صندوق بازنشستگي كشوري تأمين مي‌شود.

براساس آمار اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان اصفهان در سال 92رشد گردشگران خارجي اصفهان از 110به 180هزار گردشگر، در سال 93به 250هزار و در نيمه اول سال 94به بيش از 250هزار گردشگر افزايش يافته است.

  • ميراث مبدع طرح اشتغال ضربتي

مسعود سلطاني‌فر، رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور پيش‌تر و در گفت‌وگوي مفصل خود با همشهري اعلام كرده بود كه سازمان او از سال گذشته طرح ويژه اشتغال ضربتي را طراحي كرده و امسال نخستين سال ارائه آن است.

براساس آنچه سلطاني‌فر گفته بود، طرح اشتغال ضربتي اكنون در شوراي اشتغال است. به گفته او، با توجه به مشكل كشور در بخش اشتغال و ظرفيت خوبي كه در بخش گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع‌دستي وجود دارد، سازمان ميراث فرهنگي با يك تير 2هدف را براي ايجاد 141هزار شغل تا پايان سال آينده نشانه گرفته؛ نخستين هدف در بخش صنايع‌دستي است و شامل 70هزار شغل خواهد بود و هدف دوم نيز ايجاد 71هزار شغل جديد در بخش گردشگري است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي آنطور كه به همشهري گفته‌است؛ ميانگين تسهيلات لازم در بخش صنايع‌دستي براي اشتغال پايدار هر يك شخص 20ميليون تومان است. اين سازمان حتي مشخص كرده است كه مثلا در سيستان و بلوچستان و كرمان مي‌توان در 11رشته صنايع‌دستي 4هزار شغل ايجاد كرد و در استان‌هاي ديگر نيز رشته‌هاي صنايع‌دستي خاص آن استان‌ها هدفگذاري شده است تا بدين‌ترتيب گام مهمي در ايجاد اشتغال پايدار با بهره‌گيري از 2بخش صنايع‌دستي و گردشگري برداشته شود. وزير كار، تعاون و رفاه اجتماعي نيز اعلام كرده است كه تا پايان اين سال 130هزار شغل جديد در بخش صنايع‌دستي ايجاد خواهد شد.

بدين‌ترتيب به‌نظر مي‌رسد تعامل سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري كشور با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به اندازه‌اي است كه هر دو بخش، سرمايه‌گذاري خود را بر ايجاد اشتغال پايدار با اتكا به ظرفيت موجود در بخش گردشگري كشور و توليدات صنايع‌دستي ايران متمركز كرده‌اند.

کد خبر 346542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha