همشهری آنلاین: طبق یک مطالعه جدید، میکروب‌های روده تعیین می‌کنند که ما به آلرژی‌ها مبتلا می‌شویم یا نه.

نقش حفاظتی باکتری‌های روده در مقابله با آلرژی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا و نظام سلامت هنری فورد شهر دیترویت، نمونه مدفوع ۱۳۰ کودک را بررسی کردند. بعد از انجام آزمایشات ژنتیکی بر روی نمونه‌ها که از یک ماهگی آنها جمع آوری شده بود، تیم تحقیق دریافت کودکان دارای یکی از سه نوع الگوی متمایز باکتری و قارچ در روده‌شان هستند.

این الگوها با این احتمال مرتبط بود که کودکان در سنین ۲ تا ۴ سال مبتلا به آسم با آلرژی تشخیص داده می‌شوند. کوچک‌ترین گروه متشکل از ۱۱ کودک، در مقایسه با دو گروه دیگر سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به آلرژی قرار داشتند.

کودکان دارای سالم‌ترین جامعه میکروب‌های روده موسوم به میکروبیوم دارای میزان بیشتری مولکول و سلول شناخته شده در جهت کاهش التهاب و تنظیم سیستم ایمنی بدن بودند.

دکتر کریستین کول جانسون، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد جوامع میکروبی درون بدن می‌توانند بیانگر علت بروز آسم و آلرژی در کودکان باشند.»

به گفته محققان، کودکان در معرض ریسک بالای ابتلا به آلرژی فاقد برخی گونه‌های نرمال باکتری‌های روده بوده و بیشتر دارای سایر گونه‌های قارچی هستند و محصول جانبی متابولیکی آنها حاوی چربی‌های نظیر ۱۲,۱۳ DIHOME است. این ماده شیمیایی موجب می ‌شود سیستم ایمنی بدن بیش از اندازه حساس شده و در معرض ریسک بالای آلرژی قرار گیرد.

همچنین محققان به دو فاکتور پرخطر دیگر نیز پی بردند: داشتن سگ در خانه و جنسیت که در پسران احتمال فقدان روده سالم بیشتر است.

کد خبر 346379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha