دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: آیت الله سیداحمد خاتمی با اشاره به سالروز فاجعه منا و این که هفت هزار مسلمان لبیک گو سال گذشته در چنین روزی در آتش جنایت آل سعود سوختند گفت:

khatami

تردیدی وجود ندارد که آل سعود و حکام آل سعود جنایتکاران خط مقدم فاجعه منا بودند و باید در دادگاه اسلامی محاکمه و مجازات شوند.

به گزارش خبرنگار ایسنا آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های دوم نماز عید قربان که در مصلی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: جنایت دیگر حکام آل سعود این بود که به مجروحان حادثه منا رسیدگی نکردند و آنها را در کانتینر جان باختگان گذاشتند تا آنها زنده زنده به شهادت رسیدند.

خطیب نماز عید قربان با بیان اینکه فاجعه منا نشان داد حکام آل سعود لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارند اظهار کرد: باید هیئتی از نخبگان جهان اسلام اداره حرمین شریفین یا حداقل مناسک حج را برعهده بگیرند.

وی در ادامه به توجیه ها مفتیان تکفیری برای سرپوش گذاشتن بر جنایت آل سعود اشاره کرد و افزود: از 37 کشور اسلامی که در فاجعه منا جان باخته داشتند متاسفانه به جز ایران هیچ کدام فریاد برنیاوردند و با انگیزه های دنیا پرستانه حق السکوت گرفته تا در برابر جنایت آل سعود آرام بگیرند اما خون های ریخته شده گریبانشان را خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که «سازمان‌های بین‌المللی در فاجعه منا امتحان ننگینی پس دادند» گفت: اگر یک هزارم این فاجعه در کشوری اروپایی رخ می‌داد گوش فلک را کر می‌کردند اما در قبال جان دادن 7 هزار مسلمان فریاد بایسته را سرندادند.

خطیب نماز عید قربان با اشاره به این‌که «ایران از ابتدا درخواست تشکیل کمیته حقیقت یاب برای فاجعه منا را مطرح کرده است» تصریح کرد: سعودی‌ها تا امروز از این‌کار سر باز می‌زنند و وحشت آن‌ها از تشکیل کمیته حقیقت‌یاب نشان از جنایتکار بودن‌شان است.

وی با تاکید بر این‌که «پیگیری حقوقی جنایت منا از سوی مسئولان وزارت خارجه حق خانواده‌های داغدار است» افزود: مدیریت بحران مقام معظم رهبری از آغاز ماجرا تا آوردن جنازها شایسته تحسین و نماد دفاع یک رهبر از حقوق ملتش است و اگر نهیب مقام معظم رهبری نبود اجازه نمی‌دادند یک جنازه وارد ایران شود. آموزه‌های دینی ما به ما می‌گوید خون شهدا هدر نمی‌رود. این خون‌ها گریبان آل سعود را خواهد گرفت و آل سعود آل سقوط خواهد شد.

وی با اشاره به فضای کشور در روز عرفه امسال گفت: فضای کشور فضای خدا خدا بود و دعای باشکوه عرفه باشکوه‌تر از همیشه برگزار شد و مردم ایران حماسه بلند معنوی شکل دادند که همانند شب‌های قدر بود.

خاتمی به حضور جوانان در مراسم روز عرفه اشاره کرد و گفت: حضور سلایق مختلف در مراسم روز عرفه نشان داد اردوگاه دل مردم و دل جوانان ما خدا و معنویات است، البته ظاهر نیز باید از جهت آراسته باشد. اما حضور سلایق مختلف در مراسم روز گذشته نشان داد ایران پایگاه معنویت و عشق به خداست.

وی با اشاره به این‌که «از عید قربان تا عید غدیر دهه امامت نام گرفته است» خاطرنشان کرد: ایران اسلامی به فضل خدا با شکوه دو عنصر تقریب و ولایت را پیش می‌برند. ما دشمنانی داریم که اسلام را نمی‌خواهند. عنصر تقریب به ما می‌گوید شیعه و سنی در برابر دشمن مشترک باید بایستند که در راس آن آمریکاست و فریاد برآورید مرگ بر آمریکا.

وی ادامه داد: عنصر ولایت و امامت را نیز با شکوه پیش می‌بریم و حرف پنهانی نداریم و افتخار می‌کنیم که پای علم ولایت ایستاده‌ایم وطرفدار غدیر هستیم و حدیث غدیر شناسنامه ماست؛ البته اهانت به مقدسات مذاهب دیگر را نیز به هیچ عنوان برنمی‌تابیم.

خاتمی در خطبه‌های اول نماز عید قربان نیز با بیان این‌که «مناسک حج و عید قربان یادآور فداکاری ابراهیم خلیل‌الله است» گفت: از فضیلت های ابراهیم در نگاه قرآن گذشت و ایثار است.

وی به ابعاد ایثار و گذشت اشاره کرد و توضیح داد: ایثار در ابعاد مختلفی همچون گذشت از رفاه و راحتی، گذشت از خشم، گذشت از شهوت، گذشت از آبرو، گذشت از مال، گذشت از فرزند و گذشت از جان مطرح است که بالاترین گذشت‌ها، گذشت از جان و پس از آن گذشت از فرزند است که حضرت ابراهیم تجلی آن‌هاست.

وی در پایان خطبه‌های اول با بیان این‌که «ذبح عظیم از نگاه ما حسین فاطمه بود» گفت: نمی‌خواهم در روز عید قربان روضه بخوانم اما این روز، عاشوران شهدای منای ماست چون اکثر شهدای ایرانی در منا تشنه جان باختند و معتقدم در آن لحظه به یاد حضرت سیدالشهدا(ع) بوده‌اند.

 

کد خبر 346118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha