مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

مرگ لطیفه رحمانی، نوجوان دوازده ساله افغانی، کلید یک بحث قدیمی را در نظام سلامت کشور زد.

پیوند اعضاء

 كشمكش بر سر انجام عمل پيوند اعضا براي اتباع خارجي، سال‌ها پيش در فضايي غيررسانه‌اي انجام مي‌شد و حالا با حضور شبكه‌هاي اجتماعي، اين موضوع چندصباحي است كه داغ شده است.

واقعيت آن است كه به دلايل بسياري ازجمله فعال شدن شبكه‌هاي قاچاق اعضا با محوريت برخي كشورهاي همسايه باعث شد تا در چندين مرحله، پيوند اعضاي اتباع خارجي سخت‌تر و سخت‌تر شود. با اين حال از آنجا كه اتباع افغاني بسياري در ايران حضور دارند، تبصره‌اي براي انجام پيوند اعضاي آنان وجود دارد. اتباع افغانستاني متقاضي عمل پيوند كه در ايران حضور دارند، مي‌توانند در موارد اورژانسي با هماهنگي سفارت اين كشور در ايران و اخذ مجوز از وزارت بهداشت، عمل پيوند انجام دهند.

در همين حال نشستي براي بررسي قانون پيوند اعضا به اتباع بيگانه برگزار شد كه رئيس مركز مديريت پيوند اعضاي وزارت بهداشت، نكات قابل تاملي از پرونده لطيفه رحماني را تشريح كرد و گفت كه مرگ دختر دوازده‌ساله افغاني هيچ ربطي به انجام نشدن پيوند ندارد. كاظميني با اشاره به جوابيه‌اي كه بيمارستان نمازي منتشر و علت مرگ را پيشرفت بيماري عنوان كرد، گفت: « در موارد اورژانس و خاص، عمل پيوند در اتباع افغانستاني در كشور ما مي‌تواند انجام گيرد ولي ما از خانواده اين افراد خواهش مي‌كنيم كه براي انجام روند درمان به موقع اقدام كنند و يا به‌عبارتي پذيرش شوند چرا كه در ارتباط با موضوع لطيفه رحماني آنقدر دير اقدام شده بود كه حتي اين فرد به مرحله پيوند نرسيده بود.»

  • اتباع افغاني مشكلي براي انجام پيوند ندارند

محمد كاظميني با اشاره به اينكه سال گذشته حدود 2500پيوند كليه و 800پيوند كبد در كشور انجام گرفته است، گفت: اتباع افغانستاني درصورتي كه مقيم ايران باشند مشكلي براي انجام عمل پيوند ندارند. وي افزود: اتباع افغانستاني درصورتي كه مقيم كشور باشند و به‌صورت قانوني به ايران سفر كرده باشند مشكلي براي پيوند عضو نخواهند داشت.

  • ايران در افغانستان، بخش پيوند راه‌اندازي كرد

كاظميني همچنين با اشاره به آمادگي ايران براي انتقال دانش پيوند اعضا به كشورهاي همسايه گفت: بخش پيوند كليه به همت ايران در هرات افغانستان راه‌اندازي شده و طي چند روز گذشته حدود 7عمل پيوند در اين مركز انجام شده است.

  • بيانيه مجمع فرهنگي مهاجران افغانستان درباره مرگ لطيفه

در همين حال مجمع فرهنگي مهاجران افغانستان با انتشار بيانيه‌اي از مهاجران افغانستاني خواست كه واقع‌بينانه به موضوع مرگ لطيفه رحماني بنگرند و توقعات و انتظاراتشان را متعادل كنند. در اين نامه با اشاره به اينكه « بيش از 30سال مهاجران افغانستاني به‌عنوان مهمان در ايران حضور‌ داشته‌اند» آمده است: «متأسفانه ما مهاجران افغانستاني ساكن ايران، به‌دليل مشكلات بسياري كه در طول اين سال‌ها داشته و داريم، در مقابل مشكلات و ناملايمات، شرطي شده‌ايم. زود برآشفته مي‌شويم و هر امري را حمل بر شرايط ويژه خودمان مي‌كنيم و از آن بوي تبعيض و تحقير استشمام مي‌كنيم. حال آنكه ممكن است اصل آن قضيه چنين نباشد.»

کد خبر 344963

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha