سهم بالای پوشاک خارجی از بازار کشورمان در حالی موجب زمینگیرشدن تولید‌کنندگان داخلی شده که اغلب پوشاک قاچاق تحت لوای برندهای خارجی در فروشگاه‌های مدعی نمایندگی این برندها عرضه می‌شود.

یدالله صادقی

 با يدالله صادقي، رئيس مركز امور اصناف و بازرگانان كشور و سرپرست معاونت بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • ساماندهي برندهاي خارجي پوشاك در چه مرحله‌اي است؟

از سال قبل با بررسي صورت گرفته مشخص شد كه 60 شركت مدعي نمايندگي‌ برندهاي خارجي پوشاك در كشور كه لوگوي برندهاي مطرح دنيا را بر سردر فروشگاه‌هاي خود نصب كرده بودند، وجود داشت اما مابقي برندهايي بودند كه در دنيا چندان مطرح نيستند. اين فروشگاه‌ها را در 2قالب ساماندهي كرديم، از يك سو در هماهنگي با وزارت ارشاد و اماكن نيروي انتظامي خواستار ارائه مستندات براي اسامي برندهايي شديم كه در تابلوي برخي فروشگاه‌ها نصب شده بود و درصورتي كه اين مستندات را ارائه نكردند ملزم به حذف نام اين برندها از لوگوي فروشگاه‌ها شدند.

از سوي ديگر در مواردي كه برندهاي پوشاك ازجمله برندهاي خارجي پوشاك بودند، از آنها خواستيم كه قرارداد خود با اين برندها را ارائه كنند و درصورتي كه چنين قراردادهايي وجود نداشته و صرفا فروشگاه‌هاي مذكور از نام اين برندها استفاده مي‌كردند نيز همانند گروه اول اسامي آنها را به وزارت ارشاد و اماكن نيروي انتظامي داديم تا اين فروشگاه‌ها را پلمب كنند يا اينكه اين فروشگاه‌ها ملزم شدند تا خودشان تابلو را برداشته و پلمب نشوند. با اين روند تا‌كنون فقط 25شركت ايراني از مركز امور اصناف و بازرگانان مجوز ايجاد نمايندگي اين برندها را دريافت كرده‌اند اما بيش از 200شعبه و 9شركت براي نمايندگي برندهاي مختلف پوشاك خارجي در سراسر كشور وجود داشت چرا كه يك برند، شعبه‌هاي متعددي در سراسر ايران داشت و اين كار منافاتي با صدور مجوز براي 25شركت نمايندگي پوشاك خارجي در كشورمان ندارد.

  • با اين روند يعني اكنون نمايندگي‌هاي واسطه برندهاي خارجي پوشاك در ايران نداريم؟

خوشبختانه اكنون در مورد پوشاك، نمايندگي با واسطه خارجي نداريم و براساس دستورالعمل جديد نيز علاوه بر اينكه شركت‌هاي دريافت‌كننده مجوز بايد از شركت‌هاي مادر يا دفاتر منطقه‌اي آنها در ساير كشورها مجوز نمايندگي دريافت كرده باشند بلكه در آينده بايد حتما اين برندهاي خارجي، توليد مشترك پوشاك نيز در داخل كشور داشته باشند. همه اين 25شركتي كه اكنون نمايندگي برندهاي خارجي پوشاك در كشورمان را دريافت كرده‌ و فعال هستند، بايد از شركت مادر يا دفتر منطقه‌اي اين شركت مجوز دريافت كرده باشند.

  • آيا الزامات تازه‌اي براي فعاليت برندهاي خارجي پوشاك همانند ساير كالاها تعيين شده است؟

بله، در حال تدوين دستورالعمل جديدي هستيم كه براساس سياست‌هاي جديد كشور در جهت حمايت از توليد داخلي و كاهش واردات كالاهايي مانند پوشاك كه توليد داخلي داريم، تنظيم شده است. اين دستورالعمل در مراحل تدوين نهايي است و به‌زودي ابلاغ خواهد شد. براساس اين دستورالعمل، بايد كليه برندهاي پوشاك خارجي در ايران توليد مشترك داشته باشند.

اين برندها يا بايد با سرمايه‌گذاري محصولات برند خود را در ايران توليد و عرضه كنند و يا اينكه با استفاده از ظرفيت واحدهاي توليد پوشاك در داخل كشور، محصولات همان برند را توليد و بخش عمده‌اي از آن را در بازار داخلي توزيع و بخشي از پوشاك توليدي را نيز به بازارهاي خود در ساير نقاط جهان صادر كنند كه اين ميزان صادرات نيز با حداقل 30درصد آغاز شده و بايد به‌تدريج تا 70درصد افزايش يابد. در اين چارچوب مهلت 2 تا 3 ماهه‌اي براي اين 25برندي كه نمايندگي مجاز در ايران دارند تعيين كرده‌ايم تا خود را با دستورالعمل جديد انطباق داده و توليد مشترك پوشاك را در ايران آغاز كنند.

  • تأثير اين امر بر پيگيري و مقابله با عرضه پوشاك قاچاق چگونه خواهد بود؟

درصورتي كه محصولات يك برند خارجي به شكل قانوني به كشور وارد وعرضه شود، امكان كنترل كالاهاي اين برند در بازارنيز وجود خواهد داشت اما درصورتي كه كالاهاي برند مذكور به‌طور غيرقانوني و قاچاق وارد كشور شود نيز اين نمايندگي برند خارجي بايد درصورتي‌كه توانايي لازم را داشته باشد با عرضه كالاهاي قاچاق آن برند دربازار مقابله كند يا درصورتي كه امكان انجام چنين كاري را ندارد اطلاعات آن را در اختيار دستگاه‌هاي نظارتي قراردهد تا با كالاي قاچاق برخورد شود. وقتي شركتي نمايندگي برندهاي خارجي در بازار كشور را گرفت،

ميزان و چگونگي كالاهاي وارداتي آن برند توسط نمايندگي مجاز در گمركات كشور ثبت مي‌شود و درصورتي كه كالاي توليدي اين برند در سيستم نمايندگي آن در ايران ثبت نشده اما در بازار كشور وجود داشته باشد، چگونگي ورود و عرضه كالاي مذكور را از نمايندگي پيگيري مي‌كنيم. نمايندگي بايد سريال مشخص كالاي وارداتي را از شركت اصلي پيگيري كند كه اين كالا به چه‌كسي فروخته شده و چگونه راهي بازار مصرف ايران شده است؟

  • علي ابراهيمي، خبرنگار

 

کد خبر 344943

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha