همشهری آنلاین: رای گیری مخفیانه در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای انتخاب دبیرکل جدید سازمان ملل به نفع نخست وزیر سابق پرتغال پایان یافت.

یک پرتغالی گزینه اصلی جانشین بان کی مون | رای گیری شورای امنیت به نفع گوترس پایان یافت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت سازمان ملل متحد، برای آنکه فردی به عنوان دبیر کل سازمان ملل انتخاب شود باید به اتفاق آرا به این سمت برگزیده شود اما در رای گیری محرمانه شب گذشته «آنتونیو گوترس» نخست وزیر پرتغال در سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در سومین دور رای گیری شورای امنیت سازمان ملل برای تعیین دبیرکل بعدی این سازمان با ۱۱ رای موافق، سه رای مخالف و یک رای ممتنع همچنان گزینه اصلی جانشینی بان کی مون باقی ماند.

رویترز نیز در این رابطه گزارش داد: در این رای گیری که پشت درهای بسته برگزار شد، «میروسلاو لایچاک» وزیر خارجه اسلواکی با ۹ رای موافق، پنج رای مخالف و یک رای ممتنع در رتبه دوم قرار گرفت.

«ایرینا بوکووا» مدیرکل بلغار یونسکو و «ووک یرمیچ» وزیر خارجه پیشین صربستان هم هر یک با هفت رای موافق، پنج رای مخالف و سه رای ممتنع در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

همچنین «سوزانا مالکورا» وزیر خارجه آرژانتین در این رای گیری به رتبه پنجم سقوط کرد. وی در دور پیشین موفق به کسب هشت رای موافق، شش رای مخالف و یک رای ممتنع شده و در رتبه سوم قرار گرفته بود.

در میان نامزدهای جانشینی بان کی مون، پنج زن به چشم می‌خورند که عبارتند از «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو از بلغارستان، «ناتالیا جرمن» وزیر خارجه سابق مولداوی، «هلن کلارک» نخست وزیر سابق نیوزلند (که هدایت برنامه توسعه سازمان ملل را نیز به عهده دارد)، «سوزانا مالکورا» وزیر خارجه آرژانتین و کریستیانا فیگرس دبیر اجرایی سابق کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل از کاستاریکا.

گوترس در دو رای گیری پیشین شورای امنیت هم رتبه اول را کسب کرده بود.

رای گیری های شورای امنیت تا زمان اتفاق نظر اعضاء روی یک گزینه ادامه خواهد یافت. انتظار می رود که این شورا تا اول ماه اکتبر (۱۰ مهر) نامزد منتخب خود را به مجمع عمومی سازمان ملل معرفی کند. در نهایت پنج عضو دائم شورای امنیت تصمیم نهایی را در این رابطه اتخاذ می کنند.

آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعضای دائم و مصر، ژاپن، سنگال، اوکراین، اروگوئه، آنگولا، مالزی، ونزوئلا، نیوزیلند و اسپانیا اعضای غیردائم فعلی شورای امنیت سازمان ملل هستند.

پنج نامزد مرد هم برای تصدی این سمت با یکدیگر رقابت می‌کنند که عبارتند از دانیلو تورک رییس جمهور سابق اسلوونی، آنتونیو گوترس کمیسر عالی سابق سازمان ملل در امور پناهجویان و نخست وزیر سابق پرتغال، ووک جرمیک وزیر خارجه سابق صربستان، سرگجان کریم وزیر خارجه سابق مقدونیه و میروسلاو لجکک وزیر خارجه سابق اسلوواکی.

نامزدی که به اتفاق آراء اعضای شورای امنیت برگزیده شود به مجمع عمومی سازمان ملل معرفی می‌شود و پس از انتصاب به این سمت از ژانویه ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز می‌کند.

بان که اکتبر ۲۰۰۶ توسط شورای امنیت به این سمت انتخاب شد ۳۱ دسامبر (۱۱ دی) کناره گیری می‌کند. وی نخستین فرد آسیایی بود که در ۳۵ سال گذشته به سمت دبیرکلی سازمان ملل انتخاب شد.

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که بر اساس طرح غیر رسمی چرخش منطقه‌ای، فرصت مناسبی برای انتخاب دبیرکل آتی سازمان ملل از شرق اروپا وجود دارد. هنوز هیچ فردی از این منطقه برای دبیرکلی سازمان ملل انتخاب نشده است.

با این وجود تنش‌های کنونی بین روسیه و اعضای دائم غربی شورای امنیت بر سر مناقشه در اوکراین می‌تواند به صورت بالقوه به ایجاد بن بست در مسیر انتخاب یک نامزد از شرق اروپا منجر شود. در این صورت یکی از نامزدهای باقیمانده از مناطق دیگر این سمت را به عهده خواهد گرفت.

هر یک از اعضای دائم شورای امنیت یعنی چین، روسیه، انگلیس، آمریکا و فرانسه می‌توانند فرد انتخاب شده به عنوان دبیرکل سازمان ملل را وتو کنند.

کد خبر 344893

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha