مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه شهری: کاهش 20 درصدی بودجه مترو در لایحه مدیریت مصرف سوخت و توسعه حمل‌ونقل عمومی، به زعم کارشناسان و برخی از نمایندگان مجلس توسعه مترو را متوقف کرده و دولت باید در این لایحه بازنگری کند.

سید موسی پورموسوی کارشناس مدیریت شهری و توسعه با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از کشورها به استفاده از حمل‌ونقل عمومی در زیر زمین گرایش یافته‌اند گفت: احداث حمل‌ونقل زیرزمینی، یک ضرورت است چرا که اجرای طرح‌های حمل‌ونقل روی زمین در شهری مانند تهران نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه آسیب جدی به شهر وارد می‌آورد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در انجام طرح‌های ترافیکی روی زمین گفت: به واقع توسعه مترو در تهران باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد و آنان به دور از نگاه‌های احساسی تصمیم‌گیری کنند.

این کارشناس امور شهری در ادامه افزود: هزینه احداث مونوریل تقریبا برابر یا بیش از مقدار مشابه متروست اما ظرفیت انتقال مسافر در خطوط مونوریل تقریبا 10 درصد مترو است.

پور موسوی با اشاره به لایحه دولت در صحن علنی امروز مجلس گفت: انتظار شهروندان این است که نمایندگان محترم مجلس با استفاده از ظرفیت پژوهشی مراکز تحقیقاتی و بهره‌گیری از دانش خود نسبت به اصلاح لایحه پیشنهادی دولت محترم اقدام و شرایط را به نفع شهروندان تهران و سایر کلانشهر‌ها تغییر دهند.

محمد خوش‌چهره رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اشتباه صورت‌گرفته در برآوردهای دولت، نمایندگان تهران در مجلس، پیشنهاد افزایش 30 درصدی سهم مترو در بودجه در نظر گرفته شده لایحه مدیریت مصرف سوخت و توسعه حمل‌ونقل را به دولت ارائه کرده‌اند.

به گزارش مهر، نماینده مردم تهران افزود: در لایحه دولت سهم مترو در جابه‌جایی مسافر 4 درصد در نظر گرفته شده‌است که مترو مدت‌هاست که به این میزان جابه‌جایی رسیده است و به این صورت باید توسعه مترو متوقف شود.

این درحالی است که نمایندگان تهران پیشنهاد 7 درصدی را مطرح کرده‌اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: دولت در این لایحه سهم اتوبوسرانی را 40 درصد عنوان کرده که این مسئله غلط است و در هیچ جای دنیا این‌چنین نیست، ضمن آنکه سهم تاکسیرانی هم 25 درصد در نظر گرفته شده که در بیشتر شهرهای دنیا تاکسی یک وسیله لوکس است و مترو وظیفه اصلی حمل‌ونقل عمومی را عهده دار است.

خوش‌چهره در ادامه یادآور شد: امیدوارم با توجه به مشکلات مترو در زمینه بودجه جهت توسعه خطوط و نیاز شهر تهران در زمینه های ترافیک و حمل‌ونقل عمومی، نمایندگان با این پیشنهاد موافقت کنند تا در بودجه آتی کشور لحاظ گردد.

محمد نبی رودکی دبیر فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیش‌بینی بودجه 4 هزار میلیارد تومانی برای سامانه حمل‌ونقل ریلی درون شهری گفت: با این بودجه خطوط3، 4، 6 و 7 متروی تهران توسعه یافته و تکمیل خواهد شد.

نماینده مردم شیراز با اشاره به خطوط مترو در کلان‌شهرهای کشور گفت: برای راه‌اندازی برخی خطوط نیز برنامه‌ریزی شده‌است و انتظار می‌رود با تصویب جزئیات این بودجه، مترو شهرهای مشهد و شیراز به بهره‌برداری برسد.

محمد نبی رودکی با اعلام امیدواری نسبت به راه‌اندازی سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ کشور با تصویب این لایحه گفت: البته برای احداث مونوریل و مترو تعارضاتی وجود دارد و  این امر باید در کمیته فرهنگی مشترکی در وزارت کشور مورد بررسی قرار گیرد و پس از آن کار احداث مونوریل یا مترو و اختصاص بودجه به آن انجام پذیرد.

عضو هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری افزود: برخی معتقدند که مونوریل به دلایلی مانند پیش‌بینی نشدن احداث آن در شهرها یا آسیب رساندن به فضای عمومی شهر و خانه‌های مردم نباید اجرا شود و برخی نیز از آن دفاع می‌کنند. همچنین نظریاتی پیرامون توسعه مترو وجود دارد. مسلما وزارت کشور باید تکلیف این موضوع را روشن کند.

کد خبر 34470

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز