همشهری آنلاین: وزیر بهداشت در همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران گفـت: برخی‌، سازمان غذا و دارو را خیلی اذیت می‌کنند. کار کردن در این حوزه بسیار سخت است .

وزیر بهداشت

به گزارش همشهري آنلاين، سيد حسن هاشمي افزود: من از سازمان غذا و دارو و دکتر دیناروند، تشکر می‌کنم، امیدوارم از وی رفع خستگی شود، زیرا برخی‌، سازمان غذا و دارو را خیلی اذیت می‌کنند. حاشیه‌سازی همواره در این حوزه زیاد و کار کردن در این حوزه بسیار سخت است، اگر خیر دنیا و آخرت را هم به من می‌دادند این کار را نمی‌کردم، چرا که از جمله مسائلی است که آزار دهنده است.

وزير بهداشت گفت: افرادی که بیشتر کار می کنند بیشتر در معرض دید هستند، اگر کار نکنید باید پرسید پس چرا مسئولیت قبول کردید، اگر هم کار کنید برخی فکر می‌کنند که افکار خاصی در سر دارید. بنابراین، امیدوارم در مدت باقیمانده از دوران خدمت ما حوزه دارو از آسیب‌ها به دور باشد، چرا که مردم به آن نیاز دارند و سلامت آنها در گروی این است که مردم بتوانند به راحتی دارو تهیه کنند. امیدوارم همه شما به دولت کمک کنید تا در ماه‌های پایانی پرحاشیه، بخش دارویی ما حاشیه‌ساز نشود.

  • افزايش 70 درصدي سهم ریالی تولید داروی داخل

وزير بهداشت با اشاره به کسب رتبه‌های علمی ممتاز در صحنه‌های بین المللی توسط داروسازان، گفت: اگر نمی‌توانستیم دارو را در داخل کشور تولید کنیم، هزینه‌ها در حوزه سلامت، چهار برابر آنچه که الان مردم و دولت هزینه می‌کنند می‌شد.

هاشمي ، نقش جامعه داروسازان را همانند سایر ارگان‌ها بی بدیل دانست و گفت: ما در حال حاضر حدود ۲۰ هزار داروساز داریم که بخشی از زنجیره خدمت در حوزه سلامت را تشکیل می‌دهند.

  • افتخار آفريني داروسازان ايراني

وزیر بهداشت با تاکید بر حیاتی بودن نقش داروسازان در حوزه سلامت، داروسازان را واسطه شفا عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در مسیر تولید داروهای داخلی آسیبی وارد شود همه زحمات کادر درمانی از جمله پزشک آسیب می‌بیند و درمان آنها بی نتیجه و بی اثر می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: در گذشته ۸ نفر از دانشمندان برتر جهانی، ایرانی بوده اند، در حال حاضر این تعداد به ۳۶ دانشمند ایرانی افزایش داشته است که 50درصد از آنها داروساز هستند.

  • توليد 97 درصد داروهاي موردنياز در داخل كشور

هاشمی با اشاره به کسب رتبه‌های علمی ممتاز در صحنه‌های بین المللی توسط داروسازان، گفت: در حال حاضر 97 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود.

وی تاکید کرد : اگر نمی‌توانستیم دارو را در داخل کشور تولید کنیم، هزینه‌ها در حوزه سلامت ۴ برابر آنچه که الان مردم و دولت هزینه می کنند می‌شد.

دکتر هاشمی با اشاره به بحران دارویی در ابتدای دولت یازدهم افزود: خوشبختانه با سرعت عمل و همکاری دولت، بیمه‌ها و داروسازان توانستیم این بحران را رفع کنیم.

  • دستاورذدهاي دارويي كشور

وزیر بهداشت با بیان این که در طول سه سال گذشته دستاوردهای خوبی داشته ایم، افزود: علاوه بر این که اقلام کمبود دارو کاهش یافت، حدود ۱۰۰ قلم دارو وارد بازار شد و البته این ۱۰۰ قلم دارو نمایشی نبوده و واقعا مورد نیاز و موثر بوده است.
وی با اشاره به این که سهم ریالی تولید داروی داخل از 60- ۶۲ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافته است، گفت: خوشبختانه در راستای طرح تحول سلامت ۱۱ میلیون نفر بیمه شدند ، 10 هزار پزشک متخصص و عمومی در مناطق روستایی و محروم توزیع شدند و واردات دارو به میزان 350 میلیون دلار کاهش یافت.

  • با دولتي شدن داروخانه‌ها مخالفيم

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم ارتقاء اقتصاد داروخانه‌ها گفت: ما با دولتی شدن داروخانه‌ها مخالفیم زیرا اداره داروخانه‌ها توسط دولت پر هزینه،بدون سود و بی‌ثمر است و اگر داروخانه‌های دولتی هم به طور سالم اداره شوند ما از واگذاری آنها به بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

وي یکی از مهم‌ترین مطالبات داروسازان و داروخانه‌ها را مطالباتشان از بیمارستان‌های دولتی و از بیمه‌ها بیان کرد و گفت: ما شرمنده هستیم چرا که براساس قانون باید همه مطالبات حداکثر ظرف یک ماه تسویه می‌شد. یعنی قرار بر این بود ظرف دو هفته 60 درصد و نهایت ظرف سه ماه ۴۰ درصد را پرداخت کنند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد اصلاحی که در بودجه سال ۹۵ دولت داده شده، رای دهد و مطالبات از محل منابع این ۸ هزارمیلیارد تومان جبران شود و ساز و کار اقتصادی مراکز درمانی بهتر ازآنچه که هست، شود.

وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر لزوم مراقبت از سوی انجمن علمی داروسازان گفت: اگر در جلساتی صحبت می‌کنیم خوب است اما نباید مطالب را به رسانه‌ها بکشانیم چرا که در این حالت از سوی برخی احساس می‌شود حرف‌های متفاوت زده می‌شود و در این حالت افرادی که مخالف هستند، منافع کل داروسازی را به خطر می‌اندازند.

وی در خصوص تعرفه‌های خدمات دارویی و وارد کردن آن به کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات، اظهار داشت: درست است که بسیاری از داروسازان از تعرفه خدمات دارویی راضی نیستید اما اصل آن هم در معرض آسیب است و باید اقدامی کرد که به اصل آن آسیب نرسد.

دکتر هاشمی بر لزوم نگرش واقع بینانه در حوزه پزشکی تاکید کرد و افزود: در حوزه پزشکی هم با مشکلات مشابهی مواجه هستیم. بالاخره در سالی که گذشت رشد تعرفه‌ها بر اساس آن چیزی که ما و نظام پزشکی پیشنهاد کرده بودیم نبود؛ در دولت هم صحبت کردیم اما باید طبق منابع دولت تصمیم گیری شود

وی افزود: در هر حال اگر در حوزه پزشکی تعرفه خدمات درمانی درست دیده شود و از طرفی هم یک بیمه کارآمد در حمایت از پرداخت تعرفه خدمات پزشکی داشته باشیم ، رابطه مالی پزشک و بیمار از بین می‌رود.

  • لزوم ارتقا اقتصاد داروخانه‌ها

وزیر بهداشت همچنین با تاکید بر لزوم ارتقاء اقتصاد داروخانه‌ها گفت: ما با دولتی شدن داروخانه‌ها مخالفیم زیرا اداره داروخانه‌ها توسط دولت پر هزینه، بدون سود و بی‌ثمر است و اگر داروخانه‌های دولتی هم به طور سالم اداره شوند ما از واگذاری آنها به بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.به همین دلیل چندین بار از دکتر دیناروند خواسته‌ام که در توزیع داروهای گرانقیمت به نحوی عمل شود که آنها فقط منحصر به چند داروخانه خاص نشوند که اعلام کردند خود داروخانه‌ها به دلیل بدهی بیمه‌ها از این موضوع استقبال نمی‌کنند.

  • ايجاد 6500 كلينيك ويژه

دکتر هاشمی در ادامه، در خصوص کلینیک‌های ویژه گفت: در حال حاضر ۶۵۰۰ مطب در قالب کلینیک‌های ویژه ایجاد کردیم که این مطب‌ها برای استقرار نظام ارجاع راه اندازی شدند. بنابر این باید در کنار این کلینیک‌ها داروخانه نیز وجود داشته باشد.ما به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم که حق تاسیس داروخانه‌ها را ندارند اما باید در جهت ایجاد داروخانه در محل کلینیک مشارکت کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما مجوزی برای گسترش داروخانه‌های دولتی به جز در چند داروخانه آموزشی نداده‌ایم.

دکتر هاشمی تعداد فارغ التحصیلان داروساز گیاهی در کشور را حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر بیان کرد و گفت: متاسفانه برخی از داروسازان از دادن مجوز به داروخانه‌های گیاهی ناراحت شدند اما مگر چه اشکالی برای داروسازان ایجاد می‌کند؟ نباید در دانشجویان و داروسازان اضطراب ایجاد کنیم.

  • ضرورت ساماندهي طب سنتي

هاشمی با بیان این که بخش عمده ای از درمان‌ها سنتی شده است، که البته تخلف هم در آن کم نیست افزود: نمی توان باور مردم را در مورد درمان سنتی تغییر داد بنابراین طب سنتی یک فرصت و میراث ما است و نیاز دارد که به درستی سازماندهی شود.

وی تاکید کرد: نباید احساسی برخورد کرد بلکه باید نگاهی عمیق‌تر به موضوعات داشته باشیم.

وزير بهداشت با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات انجمن‌های داروسازی و صنف آنها در برنامه‌ها و سیاست‌ها سازمان غذا و دارو، گفت: ما در وزارت بهداشت همواره در تصمیم گیری‌ها از نظرات و انتقادات انجمن‌ها و صنوف استفاده می‌کنیم چرا که اگر در کنار هم تصمیمات گرفته شود به نفع دولت، مردم و صنف خواهد بود.

هاشمی یکی از اهداف حوزه سلامت را ارتقای کیفیت داروی تولید داخلی بیان کرد و افزود: بازخوردهای شما داروسازان می‌تواند به سیاست گذاری و شرکت‌های تولید کننده کمک کند.

وی افزود: خیلی بد است که مصرف کننده بر این عقیده باشد که اثربخشی داروهای تولید داخل کمتر از انواع خارجی است بنابر این باید به دنبال رفع مشکل و در جهت ارتقای کیفیت داروی تولید داخل باشیم.

وزير بهداشت تاکید کرد: من هم درباره دارو و هم در زمینه تجهیزات پزشکی علی رغم فشارها و اتهامات تاکید می‌کنم که برای ما حق و سلامت مردم اصل است و ما تا جایی از تولید داخل حمایت می‌کنیم که به سلامت مردم آسیب وارد نکند.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که باید از دارویی حمایت کنید که هم در ورودش به بازار و هم در میزان اثربخشی، حداقل مشابه نوع خارجی‌اش باشد، افزود: البته در این دولت حمایت خوبی از داروهای تولید داخل وجود دارد. به طوری که گفتیم 75 درصد هزینه خرید یک برند را به شرط اینکه GMP را دریافت کند، تضمین می‌کنیم. بنابراین باز هم تاکید می‌کنم که در انجمن جلسات مشترکی برای ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل برگزار کنید، چرا که این حق مردم است و مردم برای دریافت خدمات درمانی پول پرداخت می‌کنند و برای درمان به ما مراجعه می‌کنند و اگر دارو و تجهیزاتی که به آنها می‌دهیم با قضاوت پزشک متفاوت باشد، آسیب رسان می‌شود. بنابراین همواره باید در جهت ارتقای کیفیت دارو تلاش کنیم.

کد خبر 344272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha