شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

مینا شهنی: با وجود 3 برابر شدن اعتبار وام‌های ضروری بازنشستگان تأمین اجتماعی کشور، کمتر از 10 درصد این افراد می‌توانند وام دریافت کنند.

در حالی‌که تعداد بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی یک میلیون و 300 هزار نفرند تنها 1200 نفر از آنان خواهند توانست از تسهیلات بهره‌مند شده و به این ترتیب حتی 10 درصد از این گروه نیز تحت پوشش وام قرار نگرفتند.

امسال 600 میلیون تومان برای اعطای وام در نظر گرفته شده است که بنا به گفته‌های عباس کیانی، مدیر کل دفتر بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی، اعتبار این وام سال گذشته 200 میلیون تومان بود که امسال با رشدی3 برابر به 600 میلیون تومان افزایش یافته‌است.

این مقام مسئول سقف وام پرداختی را 500 هزار تومان عنوان کرده‌است به این ترتیب با توجه به این‌که متقاضیان عموما در خواست بیشترین میزان وام را دارند، افراد وام گیرنده نزدیک به 1200 نفرند که این وام را از طریق کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور دریافت می‌کنند.

با توجه به وضعیت معیشتی بازنشستگان کشور از جمله بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی می‌توان انتظار داشت که برخورداری از این‌گونه تسهیلات یکی از خواسته‌های تمامی بازنشستگان خواهد بود به ویژه این‌که در خبرهای پیشین منتشر شده از سوی مسئولین این سازمان بر سه برابر شدن میزان اعتبارات تأکید شده‌، افزایش میزان خواسته‌های بازنشستگان طبیعی به‌نظر می‌رسد.

اما مدیر کل دفتر بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی با گله از این رخداد گفت: پس از چاپ خبر افزایش اعتبارات صندوق قرض‌الحسنه و کمک به سفرهای سیاحتی و زیارتی، اعضای هیأت‌مدیره کانون‌ها از توقع ایجاد شده، میان بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران در استفاده از تسهیلات یاد شده گله داشتند، چرا که همه بازنشستگان خواستار بهره‌مندی از تسهیلات یاد شده بودند.

هزینه سفر نیز از جمله درخواست‌هایی است که بازنشستگان از سازمان تأمین اجتماعی انتظار دارند، در واقع سازمان تأمین اجتماعی با افزودن تسهیلات سفر که به صورت سالانه به بازنشستگان اعطا می‌شود این انتظار را پدید آورده‌است.

در روزهای نخست ماه جاری کیانی با اعلام این خبر که سرانه کمک هزینه سفر بازنشستگان به دو برابر رسیده‌است از میزان 30 هزار تومانی آن برای هر نفر خبر داده‌بود.

او با اشاره به این‌که میزان این کمک هزینه سال گذشته 15‌هزار تومان بوده‌است 2‌برابر شدن این مبلغ را گام مهمی معرفی کرد.

به گفته مدیرکل دفتر بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی اعتبار در نظر گرفته شده برای این کار 5/3 برابر شده‌ و از 180 میلیون تومان در سال گذشته به 750‌میلیون تومان برای امسال رسیده‌است.

این‌بار سازمان تأمین اجتماعی برای اعطای کمک هزینه سفر تدبیری اندیشیده تا به این ترتیب تعداد متقاضیان را کاهش دهد.

مسئولین این سازمان عنوان کردند: به‌دلیل این که با این رقم نمی‌توان تمامی بازنشسته‌ها را پوشش داد، کمک هزینه سفر به بازنشسته‌های بالای 60 سال پرداخت می‌شود.


نکته نهفته در اشتیاق بازنشستگان برای دریافت وام و کمک هزینه را می‌توان به‌طور مستقیم به پائین بودن سطح دریافتی‌شان به‌عنوان مستمری بازنشستگی ربط داد.

وقتی در روزهای پایانی سال گذشته و ماه‌های نخستین امسال اعتراض بازنشستگان نسبت به دریافت مستمری‌های ماهانه‌ای که زیر 200‌هزار تومان به اوج رسید پرده از واقعیتی برداشته شد که ناتوانی بازنشستگان در اداره زندگی محقرانه در پس آن بود.

وقتی مساعدت دولت شامل حال بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری شد و مستمری‌های زیر 200‌هزار تومانی‌شان ترمیم شد، بازنشستگان سازمان بازنشستگی کشوری نیز خواهان افزایش مستمری شدند.

این‌که مسئولین سازمان‌ تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی همواره به قوانین موجود اشاره کرده و تأکید می‌کنند که بر اساس قوانین نسبت به تعیین مستمری بازنشستگان کشور اقدام کرده و تعهد اضافه‌ای را تحمل نخواهند کرد، هر چند می‌تواند از دید بسیاری از کارشناسان و دولت‌مردان منطقی باشد اما مشکل یک میلیون و 300‌هزار بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی و یک میلیون بازنشسته سایر صندوق‌های بازنشستگی کشور را برطرف نخواهد کرد.

بنابراین برقراری مستمری در مرز 200‌هزار تومان مشکل بازنشستگان را حل نکرده و  همچنان  تقاضای‌شان برای برخورداری از هر نوع تسهیلات اضافی رو به افزایش است و فزون‌تر نیز خواهد شد، هر چند مسئولین گله‌مند باشند.

کد خبر 34426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز