مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

کمبودهای طرح پزشک خانواده و سیستم ارجاع و اجرایی نشدن پرونده الکترونیک سلامت ازجمله سؤالات نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت بود که قاضی‌زاده هاشمی را به خانه ملت آورد.

کمیسیون بهداشت و درمان

 او ديداري هم با هيأت رئيسه مجلس داشت تا به نمايندگاني كه طرح تحقيق و تفحص از طرح تحول سلامت را امضا كرده‌اند، نظرات خود را بگويد.

اميرآبادي‌فراهاني، عضوهيأت رئيسه مجلس درباره جزئيات اين نشست به همشهري گفت: قرار شد پاسخ‌هايي كه مورد دغدغه نمايندگان است طي جلسات بعدي در اختيار نمايندگان قرار داده شود. وي افزود: كميسيون بهداشت مكلف شده تا پاسخ‌هاي وزارت بهداشت را به نمايندگان بدهد تا اگر نمايندگان قانع شدند، طرح تحقيق و تفحص اجرايي شود.

  • عدم‌اجراي موضوعات برنامه‌هاي چهارم و پنجم در حوزه سلامت

وزيربهداشت روز دوشنبه به سؤالات اعضاي كميسيون بهداشت مجلس نيز پاسخ داد. محمدنعيم اميني فرد، سخنگوي كميسيون بهداشت، درباره اين جلسه به همشهري گفت: نادر قاضي‌پور نماينده اروميه كه از نفرات اصلي طرح تحقيق و تفحص از طرح تحول سلامت است، درباره عدم‌اجراي به‌موقع پزشك خانواده و سيستم ارجاع از وزير بهداشت سؤالاتي را عنوان كرد و گفت: چرا اين سامانه كه در قانون برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده اجرايي نشده است؟

وزير بهداشت در پاسخ به اين سؤال گفت: وزارت بهداشت تاكنون به‌دنبال آن بوده كه زيرساخت‌هاي سيستم ارجاع را فراهم كند چرا كه نبود زير ساخت‌ها، كندي سيستم ارتباطات، نبود امكانات نرم افزاري و سخت افزاري ازجمله كاستي‌هايي است كه سبب شده اين طرح به‌طور كامل در كشور اجرايي نشود. وزير بهداشت افزود: پزشك خانواده در 2استان مازندران و فارس به‌صورت پايلوت در حال اجراست. همچنين اولويت اين است كه تا پايان سال شهرهاي زير 50هزار نفر از خدمات پزشك خانواده بهره‌مند شوند.

اميني فرد درباره توضيحات وزير بهداشت گفت: در برنامه ششم توسعه اين موضوع به‌طور جدي و مستمر بايد پيگيري شود، نه مانند سنوات و دوره‌هاي گذشته به راحتي از كنارآن بگذريم. به‌طور مثال موضوع پرونده الكترونيك سلامت ايرانيان كه از آن به‌عنوان گمشده نظام سلامت نام‌برده مي‌شود از سال 74در دستور كار دولت‌ها قرار داشته و حتي از سال 87در برنامه پنجم توسعه گنجانده شده؛ ‌با اين حال هنوز براي اجراي آن امروز و فردا مي‌شود اين در حالي است كه از خدمات پرونده الكترونيك سلامت اين است كه الگوي جديدي از ارتباط ميان پزشك و بيمار، شكل مي‌گيرد كه درمان‌هاي آنلاين، محرمانه ماندن اطلاعات بيماران، امكان ثبت و نگهداري اطلاعات سلامت بيماران، دسترسي به سوابق پزشكي بيمار و انجام امر تشخيص و تجويز براساس آن، همچنين صرفه‌جويي در زمان و هزينه جزيي از مزاياي آن است.

  • سم موجود در محصولات كشاورزي چقدر است؟

اما محمدحسين قرباني نماينده آستانه اشرفيه كه ديگر نماينده سؤال‌كننده از وزير بهداشت درخصوص سموم موجود در محصولات كشاورزي و استفاده از كود بود، به همشهري مي‌گويد: با توجه به اينكه اين سؤال بين 2وزارتخانه جهاد و بهداشت مشترك بود توضيحات قانع كننده‌اي ارائه نشد و به همين سبب مقرر شد كه جلسه‌اي با حضور وزراي بهداشت و جهادكشاورزي و جناب نوبخت رئيس كميسيون بهداشت برگزار شود تا در اين جلسه جمع بندي نهايي اعلام و به نمايندگان اطلاع‌رساني شود.در واقع اين موضوع همچنان براي ما سؤال است و بايد بعد از برگزاري اين جلسه پيگير موضوع باشيم. نايب‌رئيس دوم كميسيون بهداشت، همچنين درباره سؤال مطرح شده درباره استفاده از محصولات تراريخته نيز گفت: بررسي‌ها با توجه به متناقض بودن اخبار و آمار از سوي كشورهاي مختلف در اين زمينه ادامه خواهد داشت. وي به توضيحات وزيربهداشت اشاره كرده و گفت: دكتر هاشمي در اين زمينه اعلام كردند كه در كشور سيستم همگون كه داراي محصولات كدگذاري شده‌اي باشد وجود ندارد. همچنين در مورد سموم نيز اعلام كرده‌اند كه مشكل امروز در كشور آن است كه مسئله تحريم‌ها بر اين معضل بي‌تأثير نيست اما درهرحال تلاش شده تا واردات سموم به‌گونه‌اي باشد تا درصد آلايندگي كمتري داشته باشد.وزير بهداشت همچنين درباره محصولات تراريخته به مستندات سازمان جهاني بهداشت استناد كرده و با اين حال كميسيون در اين زمينه نيز پيگيري‌هايي را در دستور كار خود قرار داده است.

کد خبر 344191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha