همشهری آنلاین: مسابقات پارالمپیک ریو بدون شرکت ورزشکاران روس آغاز می‌شود. کمیته بین‌المللی پارالمپیک محرومیت کلیه ورزشکاران روسیه را تایید کرد و علت آن را "برنامه دوپینگ مورد حمایت دولت" روسیه اعلام نمود.

پرچم روسیه و المپیک

کمیته بین‌المللی پارالمپیک اجازه شرکت قهرمانان روسیه در بازی‌های پارالمپیک ریو را نداد و تاکید کرد که با این تصمیم برخلاف قواعد حاکم عمل نکرده است.

در بیانیه‌ای که این کمیته منتشر کرد، آمده است که این تصمیم متناسب با شرایط است و روسیه شواهدی برای تجدیدنظر در این تصمیم ارائه نکرده است.

فیلیپ کروان، رئیس این کمیته از این تصمیم به عنوان "گامی به سوی مسابقات عادلانه" و "شرایط برابر برای همه" نام برده و گفته است که این اقدام نشانه آن است که دوپینگ در بازی‌های پارالمپیک جایی ندارد.

به گزارش دويچه‌وله، آژانس ملی مبارزه با دوپینگ آلمان نیز از این تصمیم استقبال کرده و گفته است که این تنها واکنشی بود که باید به دوپینگ سیستماتیک در روسیه نشان داده می‌شد.


اما دیمیتری مدودوف، نخست‌وزیر روسیه از این کار به شدت انتقاد کرده و از آن به عنوان "اسباب بازی" قدرت‌های بزرگ یاد کرده است.

در کشورهای دیگر هم "بوی تعفن" می‌آید

ورزشکاران پارالمپیک آلمان در عین همدردی با ورزشکاران روس، از این تصمیم خوشحالند و آن را اقدامی درست می‌دانند. هاینریش پوپوف، قهرمان دوي ۱۰۰ متر پارالمپیک گفته است: «اگر این اولین قدم نشانه‌ای از عدم قطعی تحمل دوپینگ در مسابقات باشد، قدمی کاملا درست است. اما اگر این اولین و آخرین قدم باشد، اقدامی مسخره و ناعادلانه در قبال ورزشکاران روس است.»

او گفته است که می‌داند که در کشورهای دیگر هم به اندازه روسیه "بوی تعفن" می‌آید. پوپوف به چین اشاره کرد و گفت که مامور کنترل آژانس بین‌المللی مبارزه با دوپینگ برای انجام ماموریت خود باید تقاضای ویزا کند، خوب طبیعی است که آن وقت ورزشکاران چینی می‌دانند که "طرف دارد می‌آید".

ماتیاس مستر، قهرمان پرتاب نیزه آلمان گفته است که «این بسیار سخت است که همه آن‌ها یک‌جا محروم شده‌اند. در میان آنان شاید یک نفر هم باشد که دوپینگ نکرده باشد.» با این حال او آن را "نتیجه دوپینگ دولتی" دانسته است. این قهرمان آلمانی هشدار داده است که "ما باید مواظب باشیم که خطایی از ما سرنزند".

برخلاف کمیته بین‌المللی پارالمپیک، کمیته بین‌المللی المپیک اجازه شرکت دست‌کم ۲۷۴ تن از مجموع ۳۸۹ ورزشکار روس را در بازی‌های المپیک ریو داده بود.

 

کد خبر 344189

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha