محیط‌بان بازنشسته طبسی که اکنون همکار افتخاری پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است، برای حمایت از این‌گونه در حال انقراض، کاروان تبلیغی‌ای را که پوشیده از عکس یوز ایرانی است با هزینه شخصی‌اش راه‌اندازی کرده است.

ابتکار محیط‌بان طبسی برای حفاظت از یوز ایرانی

بهمن نجفي به ايرنا گفت: در حال حاضر يوزپلنگ‌هاي ماده بيشتر در معرض خطر هستند و در زيستگاه‌ها بيشتر يوز نر ديده مي‌شود. وي درخصوص كاروان يوز ايراني گفت: اين كار تبليغي را فارغ از پروژه بين‌المللي حفاظت از يوزپلنگ ايراني انجام مي‌دهم و مسئولان اين پروژه با اين امر موافق هستند. وي افزود: از كودكي علاقه زيادي به سفر و محيط‌زيست داشتم كه هر دوي اينها در محيط‌باني بود؛ به همين دليل محيط‌بان شدم و اكنون كه بازنشسته شده‌ام، نمي‌توانم از اين كار دست بكشم و با اين كاروان تبليغي به مناطق مختلف سفر مي‌كنم.

نجفي درخصوص تأثير اين كاروان تبليغي گفت: راه‌اندازي كاروان تبليغي يوز بسيار مؤثر است و باعث ارتقاي آگاهي جوامع بومي حاشيه زيستگاه‌ها مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه بدترين عارضه‌اي كه دامن يوز را گرفته تصادفات است، خاطرنشان كرد: برخي كشورهاي آفريقايي در جاده‌هاي اطراف زيستگاه‌ها پل روگذر احداث كرده‌اند تا يوز بتواند عبور كند اما در كشور ما اين راهكار اجرا نشده است.

نجفي گفت: تاكنون در جاده‌هاي شاهرود، كرمان، بافق و مهريز، شماري از يوزها در تصادف با خودروهاي عبوري تلف شده‌اند و همين مسئله ضرورت كار تبليغي، به‌ويژه در اين مناطق را براي ارتقاي آگاهي مردم به‌منظور حفاظت از يوزپلنگ ايراني نشان مي‌دهد.

وي ادامه داد: عكسي كه روي كاروان نصب شده يوز ايراني است و هنگامي كه در پاركينگ يا محلي توقف مي‌كنم معمولا رانندگان مي‌آيند و در مورد يوز صحبت مي‌كنيم و اگر كسي يوزي مشاهده كرده باشد اطلاع مي‌دهد يا عكس مي‌گيرد و با اين كار تشويق مي‌شود كه از يوز حفاظت كند.

وي درخصوص وضعيت يوز در ايران گفت: هيچ آمار دقيقي در مورد يوزها در دست نيست اما آنچه مسلم است اين‌گونه نادر روزبه‌روز به انقراض نزديك‌تر مي‌شود؛ به‌طوري كه اگر حفاظت از اين‌گونه بيشتر نشود، اين‌گونه به سرنوشت شير ايراني دچار شده و منقرض خواهد شد.

وي گفت: يوز در حواشي كوير همچون زيستگاه‌هاي نايبندان طبس، يزد، دره‌انجير، بافق، راوركرمان، خارتوران شاهرود، پارك ملي كوير سمنان و در مياندشت و جاجرم زندگي مي‌كند و بايد با دوربين يوزها را پايش كرد تا جمعيت دقيق آنها مشخص شود.

  • عوامل تهديد‌كننده يوزها

يوزپلنگ سريع‌ترين حيوان روي خشكي است و سرعتش مي‌تواند به 100كيلومتر در ساعت برسد اما چند صد متر بيشتر نمي‌تواند بدود. اين حيوان، پوستي نخودي رنگ و با خال‌هاي سياه،‌ گرد و كوچك دارد و موهايش زبر و كوتاه است.

زيستگاه‌هاي يوز در ايران به‌علت پيشروي بيابان‌ها و تبديل بخشي از اراضي زيستگاه‌ها به زمين‌هاي كشاورزي و مسكوني، اكنون به‌شدت آسيب ديده است؛ اين درحالي است كه هجوم دامداران به زيستگاه‌ها و اشغال آبشخورها وكاهش تعداد آهوها و گوزن‌ها كه از منابع غذايي يوزها هستند، اين‌گونه زيباي حيات وحش را تهديد مي‌كند. بنابر اعلام مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست، جمعيت يوزها با خوش‌بيني بالغ بر 77قلاده برآورد مي‌شود.

کد خبر 344186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha