دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند افرادی که تصویرهای خاکستری‌تر یا با رنگ‌های تیره‌تر روی اینستاگرام ارسال می‌کنند در مقایسه با افرادی که تصاویر با رنگ‌های درخشان بارگذاری می‌کنند، با احتمال بیشتری افسرده هستند.

به گزارش تک‌تایمز پژوهشگران در دانشگاه هاروارد و دانشگاه ورمونت در آمریکا یک الگوریتم جدید ایجاد کرده‌اند با وارسی عکس‌های روی اینستاگرام می‌تواند افسردگی یا سایر بیماری‌های روانی را در مراحل اولیه تشخیص دهد.

به گفته این پژوهشگران، رابطه‌ای میان استفاده از رنگ و وضعیت روانی شخص وجود دارد.

آنان معتقدند که افرادی که تصویرهای با رنگ خاکستری‌تر یا رنگ‌های تیره‌تر روی اینستاگرام می‌گذارند در مقایسه با افرادی که تصویرهای با رنگ‌های شاد روی حسابشان در اینستاگرام می‌گذارند، با احتمال بیشتری افسرده هستند.

این الگوریتم افسردگی در افراد را با شناسایی عکس‌هایی که بارگذاری کرده‌اند، تشخیص می‌دهد.

پژوهشگران حدود ۱۷۰ کارمند سرویس Mechanical Turk شرکت آمازون که حساب اینستاگرام داشتند، بررسی کردند.

همه شرکت‌کنندگان در بررسی پرسشنامه‌ای را که شامل یک نظرخواهی استاندارد افسردگی بود، پر کردند. از آنان همچنین خواسته شده بود عکس‌های حساب اینستاگرام‌شان را در اختیار بگذارند.

پژوهشگران حدود ۱۰۰ تصویر اینستاگرامی از هر یک از شرکت‌کنندگان را انتخاب کردند و از افراد خواستند تا آنان را بر اساس جالب، غمگین یا شاد بودن آن‌ها در مقیاسی از صفر تا پنج رتبه‌بندی کنند.

این پژوهشگران همچنین عکس‌ها بر اساس نابی یا خلوص و سایه رنگ و شمار صورت‌ها در هر عکس رده‌بندی کردند.

پژوهشگران دریافتند که کاهش خلوص و درخشندگی رنگ و افزایش تیرگی عکس‌های اینستاگرامی پیش‌بینی‌کننده افسردگی در صاحب آن حساب است.

آنان همچنین متوجه شدند که افراد افسرده و غیر افسرده از فیلترها به شکل متفاوتی استفاده می‌کنند. افراد افسرده با احتمال بیشتری از فیلترها استفاده کرده بودند.

به گفته آنان این الگوریتم توانست افسردگی را با میزان موفقیت ۷۰ درصد شناسایی کند.

کد خبر 344042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha