پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۰
۰ نفر

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی نشان از افزایش ۳۷.۸ درصدی تسهیلات بانکی در ۴‌ماه نخست امسال دارد که از کل ۱۲۹ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان وام پرداخت شده، ۴۳ درصد به بخش خدمات، ۲۹ درصد به بخش صنعت و معدن، ۱۳ درصد به بخش بازرگانی، ۸درصد به بخش ساختمان و مسکن و تنها ۷ درصد به بخش کشاورزی داده شده است.

نمودار

اين در حالي است كه به گفته رئيس‌كل بانك مركزي، بخش عمده‌اي از تسهيلات پرداختي به بنگاه‌هاي اقتصادي، ناشي از تمديد تسهيلاتي است كه در سال‌هاي گذشته پرداخت شده است. از سوي ديگر يك مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده 6277واحد صنعتي كشور براي حمايت مالي به بانك‌ها معرفي شدند.

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد كه در 4ماه ابتداي سال‌جاري مبلغ 878.1هزار ميليارد ريال معادل 67.8درصد كل تسهيلات پرداختي بانك‌ها براي تأمين نقدينگي و سرمايه در گردش بنگاه‌هاي اقتصادي است كه در مقايسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 262.2هزار ميليارد ريال معادل 42.6درصد افزايش داشته است. همچنين در اين مدت سهم تسهيلات پرداختي بابت تأمين سرمايه در گردش بخش صنعت و معدن معادل 331.2هزار ميليارد ريال بوده است كه حاكي از تخصيص 37.7درصد از منابع تخصيص يافته به سرمايه درگردش تمام بخش‌هاي اقتصادي (مبلغ 878.1هزار ميليارد ريال) است.

بانك مركزي مي‌گويد: از 375.8هزارميليارد ريال تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل 88.1درصد آن (مبلغ 331.2هزار ميليارد ريال) در تأمين سرمايه در گردش پرداخت شده كه بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تأمين منابع براي اين بخش توسط بانك‌ها در سال‌جاري است. خبر ديگر اينكه معاون برنامه‌ريزي و امور اقتصادي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران گفت: به‌منظور تسهيل امور و رفع موانع توليد واحدهاي اقتصادي كشور 6هزار و 277واحد نيمه فعال يا راكد و نيز طرح صنعتي داراي 60درصد پيشرفت فيزيكي براي دريافت تسهيلات به بانك‌ها معرفي شدند.

فرشاد مقيمي از شتاب گرفتن ارائه تسهيلات بانكي به واحدها يا طرح‌هاي داراي 60درصد بالاي پيشرفت فيزيكي در قالب تسهيل و رفع موانع توليد خبر داد و گفت: شتاب مورد نظر به‌خاطر اين است كه چالش‌ها در پرداخت تسهيلات بانكي شناسايي و برخي از آنها با ابلاغ شيوه نامه ازجمله حذف چك برگشتي، تسهيل در دريافت ضمانت و غيره مرتفع شود.

  • 4هزار بنگاه وام گرفتند

رئيس‌كل بانك مركزي هم در استان كهگيلويه و بويراحمد با اشاره به تخصيص16هزار ميليارد تومان به بنگاه‌هاي كوچك و متوسط اظهار كرد: اين تسهيلات تا آخر شهريورماه مي‌تواند در اختيار 7500واحد قرار گيرد و در حال حاضر بيش از 4هزار بنگاه كوچك و متوسط موفق به اخذ تسهيلات در اين قالب شده‌اند. رئيس شوراي پول و اعتبار با تأكيد بر جلوگيري از تكرار تجربيات اشتباه گذشته، خاطرنشان كرد:

بنگاه‌هاي زودبازده نمونه طرح‌هايي بود كه در گذشته اجرا و بخش عظيمي از تسهيلات اعطايي در قالب اين طرح به مطالبات معوق تبديل شد، اما در حال حاضر شبكه بانكي درتلاش است تسهيلات را به سمتي هدايت كند كه منجر به رشد، توليد و حركت اقتصاد شود. ولي‌الله سيف هشدار داد:بايد توجه داشت تسهيلات بايد به بنگاه‌هاي اقتصادي‌ اعطا شود كه مي‌توانند تسهيلات را بازپرداخت كنند، بازدهي مناسب داشته باشند و منجر به اشتغال شوند و اتخاذ تصميماتي كه منجر به هدررفت منابع مي‌شوند هيچ‌گونه توجيهي نخواهند داشت.

کد خبر 343581

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha