یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پیکر مجید نجاهی تکنواز سنتور برنامه گل‌ها با حضور دوست و همکار دیرینش فضل‌الله توکل در تالار وحدت تشییع و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

خبرگزاری ایسنا ضمن اعلام این خبر به سخنانی کوتاه از فضل‌الله توکل اشاره کرد  که گفت: مجید نجاهی یکی از عزیزان من و از پیشکسوتان سنتورنوازی بود. جای او با آثار ماندگارش همیشه پر خواهد بود. امیدوارم تا جایی که امکان دارد احترام او را حفظ کنیم و به‌خاطر آوریم که نجاهی تا چه اندازه زحمت کشید.

 سید عباس سجادی شاعر و ترانه سرا و مدیر فرهنگسرای نیاوران نیز نیز در سخنانی بیان کرد: باید دید با رفتارهایی که دیگران با موسیقی می‌کنند، ما اهالی موسیقی با آن چه می‌کنیم. بخشی از موسیقی ما به‌خاطر سلیقه دیگر موسیقیدانان، سال‌ها مسکوت مانده و باعث شده افرادی مانند نجاهی خانه‌نشین شوند. این موضوع به‌خاطر اعمال سلیقه برخی افراد در شوراها بود. این دولت نیست که این کارها را انجام می‌دهد، بلکه خود ما هستیم که کم‌لطفی می‌کنیم و افرادی مانند جلیل شهناز را به بهانه این‌که بزمی می‌نوازند، سال‌ها خانه‌نشین کردیم.

او ادامه داد: چرا برای مردم تعیین تکلیف می‌کنید؟ بگذارید گاهی برای دلِ ما هم بزنند. همه مردم از صبح تا شب در خانه خود مارش و سرود گوش نمی‌دهند. بهتر است سعی کنیم با همه موسیقی‌ها مهربان باشیم تا شاهد جامعه‌ای شاداب‌تر باشیم.

بابک بختیاری نوازنده ویلن و از همراهان مرحوم نجاهی و برخی دیگر از  نوازندگان برنامه‌های گل‌ها با بیان خاطره‌ای از زنده‌یاد پرویز یاحقی و مجید نجاهی گفت: زنده‌یاد پیرنیا اولین‌بار نجاهی را در مهمانی خانه عبدالعلی وزیری دید و از سنتورنوازی او خوشش آمد و فردای آن روز، گلهای جاویدان ۲۰ را با همراهی مجید نجاهی ضبط کرد.

او ادامه داد: نجاهی ویبره‌هایی را در ساز ایجاد می‌کرد که لحن مشخص خاص خود او بود. افرادی مانند او پشتوانه موسیقی اصیل ایرانی هستند و در هر جای دنیا، هر ایرانی که بخواهد از موسیقی اصیل کشورش صحبت کند، به این جواهرات ملی اشاره می‌کند. او به‌خاطر آثارش تا ابد زنده خواهد بود.

بختیاری با بیان این‌که خلق و خو و متانت نجاهی مانند سازش بود، افزود: هر وقت من به خدمت او می‌رسیدم، با آغوش پدرانه و روح بلند از من استقبال می‌کرد.

فضل‌الله توکل و مجید نجاهی

حمیدرضا نوربخش، خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی نیز در سخنانی ضمن یادکردی از مجید نجاهی از برخی سخنان در انتقاد از هنرمندان موسیقی گله کرد ومتأسفانه موسیقی ما دوران خاص و عجیبی را سپری می‌کند و اخباری را می‌شنویم که در سال‌های گذشته مانند آن را به یاد نداریم. موسیقی از شروع انقلاب تا امروز در همه صحنه‌ها خدمتگزاری کرده است.

او گفت: هنرمندان هنر آفریدند، به مملکت خدمت کردند و در کنار مردم بودند. آیا رواست به بهانه تعطیلی کنسرت، کسی به خود اجازه بدهد به ساحت هنرمندان اهانت کند. آیا این گناهی نابخشودنی است که هنرمندان صادقانه و خالصانه هنر خود را ارائه کنند و مردم برای دیدن این هنر بروند.

وی با بیان این‌که ما ضوابط و قوانین را می‌دانیم، افزود: هنرمندان بزرگ‌ترین ضابط و ناظم هستند. آن‌ها با اخلاق و با شخصیت‌اند و ترازهای دینی را می‌فهمند. مردم نیز با شعورند و این چیزها را متوجه می‌شوند. ما پیگیری‌های خود را از طریق خانه موسیقی ادامه خواهیم داد و اگر لازم باشد با مراجع نیز صحبت خواهیم کرد.

در این مراسم فاضل جمشیدی خواننده و معاون اجرایی پیشین خانه موسیقی ابیاتی را به یاد مرحوم نجاهی خواند.

کد خبر 343213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha