الهام مصدقی‌راد: بهشت زهرای تهران ۱۴ قطعه متبرک به حضور شهدا را در خود جای داده است.

بهسازی معابر در قطعه شهدا، با هدف تسهیل در رفت و آمد

به‌عبارتي حدود 30هزار شهيد كه بخش اعظم آنها شهداي دوران دفاع‌مقدس هستند و پدران و مادراني كه با وجود كهولت سن، پنجشنبه هر هفته يا نه هر وقت كه دلشان براي عزيزشان پر بكشد راهي گلزار شهداي بهشت زهرا(س) مي‌شوند و پنجشنبه‌هاي آخر سالي كه شلوغي اين قطعه‌ها، از پيكرهاي آرميده در آن حرف مي‌زند.

جانبازان، يادگاران دفاع‌مقدس، هر وقت دلشان براي رفقاي شهيدشان پر مي‌كشد هم راهي گلزار شهدا يا قطعه شهداي بهشت زهرا (س) مي‌شوند و دلشان را گره مي‌زنند به ياد حضور شهيدان اين خاك. قطعات شهدا هم مانند ديگر بخش‌هاي بهشت زهرا داراي پستي و بلندي‌هايي در معبر و مسير است كه رفت‌وآمد و زيارت اين قبور متبرك را براي پدران و مادران مسن شهدا سخت كرده است. تردد در اين مسيرها عمدتا با ناهمواري‌هاي كوچك و بزرگي كه به مرور زمان ايجاد شده زيارت قبور را براي جانبازان هم سخت كرده است.

سازمان بهشت زهرا و شهرداري تهران در پي مشكلات ايجاد شده و درخواست خانواده‌هاي شهدا، سال گذشته بهسازي معابر قبور شهدا را در قطعه 21اجرا كردند. پيش از اين نيز در 5سال اخير اقداماتي در قطعات شهدا انجام شد كه كف‌سازي 14هكتار از خيابان‌هاي اين قطعات، نصب برج‌هاي نوري، احداث استراحتگاه ويژه والدين شهدا، رفع مشكل قديمي آب در قطعات شهدا و... از آن جمله است. ‌

سازمان بهشت‌زهرا به‌تازگي ‌ بهسازي معابر قبور شهدا در قطعه 24را آغاز كرده تا تردد ‌ براي والدين سالمند شهدا به راحتي و بدون بروز مشكلي انجام شود. در اين قطعه 40مزار متعلق به شهدا و 80مزار ديگر متوفيان عادي است. مجتبي شاكري عضو جانباز شوراي شهر تهران معتقد است دسترسي به مزار شهدا بايد راحت باشد و بدون دغدغه تردد در بين قبور انجام شود. البته اقدامات انجام شده در مورد بهسازي‌هاي اخير با اعتراض‌هايي از سوي برخي خانواده‌هاي شهدا روبه‌رو شد چون آنها نگران تخريب سنگ قبرو حجله شهدا بودند اما ديوان عدالت اداري در سال 91 در پي نخستين بهسازي‌ها در اين قطعات و اخيرا هم دادستاني شهر آفتاب طي احكام جداگانه اعلام كردند كه تمام اقدامات بايد با رضايت خانواده‌هاي شهدا انجام شود.

اكبر توكلي، مديرعامل بهشت زهرا(س) نيز به همشهري اعلام كرد تمامي اقدامات با رضايت نامه كتبي از خانواده شهدا در حال انجام است و از مجموع 800مزار شهيدي كه در قطعه 21قراردارد، دسترسي به خانواده 8شهيد ميسر نشد؛ به همين دليل معبر ميان قبور اين شهدا دست نخورده باقي مانده است. 4هزار مزار ديگر در اين قطعه نيز متوفي عادي بوده كه براساس قانون‌، نيازي به كسب اجازه از خانواده اين افراد نيست. وي گفت كه به‌كار بردن الفاظي مانند بهسازي و يكسان‌سازي در مورد قبور شهدا درست نيست و اكنون تنها بهسازي معابر ميان قبور در حال انجام است؛ هرچند كه برخي رسانه‌ها از الفاظي چون ويران كردن و حتي شخم زدن استفاده كرده‌اند.

  • سنگ قبر و حجله شهدا، خط قرمز شهرداري

تخريب سنگ مزار، برداشتن ‌حجله و يادگاري‌هاي شهدا، تخريب فضاي سبز و ... از جمله نگراني‌هاي خانواده‌ شهدا بوده است اما به گفته مديرعامل سازمان بهشت زهرا(س) اين موضوع خط قرمز شهرداري تهران است و شهردار تهران هم بر اين مهم تأكيد بسياري داشته است. حتي هيچ حجله‌اي هم جا به جا نشده بلكه پايه فرسوده برخي حجله‌ها ترميم شده است.

«تعدادي از خانواده شهدا درخواست تعويض حجله و سنگ مزار كردند كه اين اقدام توسط سازمان انجام شده است.» مديرعامل بهشت زهرا(س) تأكيد مي‌كند شهرداري و بنياد شهيد بيش از هر نهاد ديگري نسبت به حفظ هويت ميراث شهدا و يادگاري‌هاي آنها حساسيت داشته و اطمينان مي‌دهد كه تغييري در اين موارد رخ نخواهد داد. اگر خانواده‌اي با نقض اين موارد روبه‌رو شد به‌صورت مصداقي و با ذكر نشاني دقيق مزار شهيد به سازمان اعلام كند تا موضوع بررسي شود.

پيمانكار اين طرح نيز به خوبي توجيه شده كه اجازه تغيير و جا به جايي در سنگ، حجله و يادگاري‌ها را ندارد. عليرضا اكبري، رئيس مركز فرهنگي گلزار شهداي بهشت زهرا(س) نيز تأكيد كرد كه سنگ مزار و ويترين‌ها، خط قرمز بهسازي هستند. قطعه 24 هم از قطعات قديمي است كه قبور به شكل نامنظمي كنار هم قرار گرفته و اجراي كار را سخت‌تر مي‌كند. به گفته وي در اين طرح به‌صورت يكنواخت سنگ‌ها 30سانتي‌متر بالا آمده و اطراف آن سنگفرش مي‌شود؛ همچنين مسيري هم براي عبور ويلچر درنظر گرفته شده است. آن‌طور كه اكبري گفته قرار است براي قطعه 24يك سقف متحرك نيز ساخته شود.

  • از قطعه شهدا بازديد كنيد

حجت‌الاسلام محمدعلي شهيدي، رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز روز گذشته اعلام كرد: اين اقدامات بدون رضايت خانواده شهدا انجام نمي‌شود و بنياد بر امور بهسازي نظارت كامل دارد. حميد صميمي، مديركل بنياد شهيد استان تهران نيز عموم مردم را دعوت به بازديد از قطعه بهسازي شده شهدا كرده و گفته آنچه در فضاي مجازي اين روزها منتشر مي‌شود، حقيقت ندارد. سعيد خال، مدير روابط عمومي سازمان بهشت زهرا(س) هم اين مطلب را تأييد كرده و مي‌گويد در روزهاي اخير تراكت‌هايي بي‌نام و نشان در بهشت زهرا(س)توزيع مي‌شود كه اشاره به تخريب قبور شهدا دارد اما اين اطلاعات و عكس‌هاي درج شده در آن متعلق به تهران نيست.

کد خبر 343077

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha