مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: محقق ایرانی دانشگاه آیووا موفق به ساخت باتری خودتخریب‌شونده‌ای شده‌که در مجاورت گرما یا آب به راحتی حل می‌شود.

رضا منتظمی

براساس گزارش BBC، اين باتري 2.5 ولتي است و مي‌تواند يك ماشين‌حساب روميزي را براي 15 دقيقه روشن نگه دارد. از اين باتري مي‌توان براي محافظت از اسرار نظامي و دولتي و يا در تجهيزات نظارت بر محيط‌زيست استفاده كرد.

رضا منتظمي استاد مهندسي مكانيك دانشگاه آيووا مي‌گويد اين اولين باتري ناپايدار كاربردي در جهان است. اگرچه به دليل وجود ليتيوم،‌امكان استفاده از اين باتري در بدن انسان وجود ندارد، دانشمندان براي سال‌ها درمورد چگونگي از بين بردن باتري درون بدن انسان بدون نياز به جراحي مجدد و بدون عوارض جانبي تحقيق كرده‌اند.

منتظمي با كمك گروهي از دانشمندان موفق به ابداع اين باتري حل شونده شده‌اند و نتيجه موفقيت خود را در نشريه علوم پليمري منتشر ساخته‌اند. اين باتري ابعادي برابر 5 در 1 در 6 ميليمتر دارد و از نظر قطعات سازنده، ساختار و واكنش‌هاي الكتروشيميايي شبيه به باتري‌هاي تجاري موجود در بازار هستند.

  • چگونه كار مي‌كند

اين باتري حاوي يك آند، يك كاتد و يك تفكيك‌كننده الكترليتي در ميان دو لايه از پليمري از جنس پليوينيل الكل است. زماني كه باتري درون آب مي‌افتد، روكش باتري متورم شده و الكترود‌ها متلاشي شده و در نهايت حل مي‌شوند. اين باتري حاوي نانوذراتي غيرقابل تجزيه است و اين به آن معني است كه باتري به طور كامل حل نمي‌شود. كل فرايند انحلال حدود نيم ساعت طول مي‌كشد.

به گفته منتظمي، برخلاف الكترونيك‌هاي رايج و كاربردي ديگر، اين باتري با هدف عملكرد كوتاه‌مدت و ناپايدار ساخته شده‌است و در زمان مطلوب، مي‌تواند به طور كامل خود را تخريب كرده و ناپديد شود.

  • نجات زمين
باتري‌هاي قابل انحلال مي‌توانند در كاهش زباله‌هاي ناشي از الكترونيك‌هاي مصرف‌شده نقشي كليدي داشته‌باشند. در همين راستا محققان دانشگاه ايلينويز درحال مطالعه روي مدارهاي الكترونيكي هستند كه در آب حل مي‌شوند. زماني كه اين مدارها دور انداخته شوند،‌طي سه تا 6 ماه تجزيه شده و از بين مي‌روند.
کد خبر 342781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha