دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تخم بلدرچین فواید زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل توانایی آن در بهبود بینایی، افزایش سطح انرژی، تحریک رشد و نمو، بهبود سوخت و ساز بدن، کاهش فشار خون، تسکین آلرژی، پاکسازی بدن و جلوگیری از بیماری‌های مزمن است.

همان طور که از نام آن پیداست، تخم بلدرچین توسط گونه‌های مختلف بلدرچین، که در دسته ماکیان‌سانان هستند، گذاشته می‌شود. بلدرچین یکی از پرندگان متوسط جثه است که در سراسر اروپا، شمال آفریقا، جنوب ایالات متحده و بخش‌هایی از آسیا یافت می‌شود.

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین به طور چشمگیری کوچکتر از تخم اردک و تخم مرغ است، و به طور گسترده‌ای به عنوان یک غذای جدید در سراسر جهان به فروش می‌رسد. تخم بلدرچین بسیار مورد علاقه‌ی ژاپنی‌هاست و معمولاً به دلیل این که کوچک است در یک زمان 3 تا 5 عدد آن خورده می‌شود. تخم بلدرچین علاوه بر این که ظاهر جالب و بامزه‌ای دارد به دلیل این که یک بسته‌ی سرشار از مواد مغذی می‌باشد، یک گزینه خوشمزه و سالم برای اضافه کردن به رژیم غذایی روزانه یا هفتگی‌تان می‌باشد.

با وجود این که بلدرچین در آمریکا بیشتر از آسیا وجود دارد اما تخم بلدرچین در آسیا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است که بدانید نسبت زرده به سفیده‌ی تخم بلدرچین نسبت به تخم‌مرغ بیشتر است، که ممکن است این مسئله برای افرادی که کلسترول بالایی دارند، خطرناک باشد. البته به طور معمول تخم بلدرچین جزء غذاهای سالم است که در ادامه برخی خواص آن را با هم مرور خواهیم کرد.

  • خواص تخم بلدرچین

تقویت بینایی

در تخم بلدرچین مقدار بسیار زیادی ویتامین A نهفته است که به سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی کمک می‌کند. فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین آ به کاهش دژنراسیون ماکولای چشم و پیشگیری از پیشرفت آب مروارید کمک می‌کند که این‌ها موجب می‌شود شما به مدت طولانی‌تری بهتر ببینید!

تنظیم کلسترول

مقدار مناسبی از اسیدهای چرب مفید در تخم بلدرچین یافت می‌شود که موجب تقویت قلب در بسیاری از افراد می‌شود. بدن ما برای جبران اثرات منفی کلسترول بد خون یا همان LDL به HDL کلسترول که به کلسترول خوب نیز معروف است نیاز دارد. کلسترول خوب بیش از 60 درصد چربی‌های زرده‌ی تخم مرغ را تشکیل می‌دهد. با این حال افرادی که در معرض مشکلات کلسترولی قرار دارند، بهتر است مقدار زیادی تخم بلدرچین مصرف نکنند. چرا که حدودا 1.6 گرم اسید چرب اشباع در هر واحد آن وجود دارد.

تحریک رشد

درست مانند تخم مرغ، تخم بلدرچین نیز یک منبع غنی پروتئین در رژیم غذایی است که برای بسیاری از فرایندهای بدن ما لازم است.

پروتئین‌ها به اجزای تشکیل دهنده‌شان شکسته می‌شوند و در بدن دوباره برای ساخت سلول‌ها، بافت‌ها، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و رگ‌های خونی استفاده می‌شوند. پروتئین‌های موجود در تخم بلدرچین به رشد و نمو طبیعی و سلامت بدن کمک می‌کنند.

خواص تخم بلدرچین

کاهش فشار خون

پتاسیم و تعداد زیادی ماده‌ی معدنی دیگر در تخم بلدرچین یافت می‌شود. با این که اثرات محافظتی قلبی عروقی تخم بلدرچین هنوز تحت بررسی است اما وجود پتاسیم به معنای توانایی کاهش فشار خون است. این ماده‌ی معدنی همچنین به عنوان گشادکننده‌ی عروق، کاهش آسیب و استرس بر روی شریان‌ها و رگ‌های خونی شناخته می‌شود. جالب است بدانید که مقدار پتاسیم تخم بلدرچین بسیار بالاتر از تخم مرغ‌های معمولی است.

پاکسازی بدن

سم زدایی از بدن بسیار مهم است؛ مخصوصاً در دنیایی که سرشار از سموم و عناصر سنگین و آلودگی‌هاست. مطالعات نشان داده است که افزایش این تخم بلدرچین‌ها به رژیم غذایی افراد می‌تواند به عنوان یک عنصر سم‌زدا عمل کرده و به پاکسازی عروق خونی و كاهش اندازه‌ی سنگ‌های کلیوی و کیسه صفرا کمک کند.

پیشگیری از بیماری‌های مزمن

از آن جایی که بدن ما دائم در معرض رادیکال‌های آزادِ مسبب بیماری‌های مزمن و سرطان است، آنتی اکسیدان‌ها از اجزای حیاتی برای سلامت انسان‌ها به شمار می‌روند. تخم بلدرچین سرشار از ویتامین‌های C و A است که به خنثی کردن این رادیکال‌های آزاد به منظور حفظ و ارتقای سلامت بدن بسیار کمک می‌کند.

تسکین آلرژی

تخم بلدرچین به طور طبیعی دارای مقدار زیادی پروتئین اووموکوئید است که در بدن به عنوان یک ضدآلرژی طبیعی ایفای نقش می‌کند. بنابراین اگر شما از احتقان، التهاب و دیگر علائم واکنش‌های آلرژیک رنج می‌برید، مصرف تخم بلدرچین می‌تواند به شما کمک کند تا به حالت طبیعی خود برگردید.

افزایش متابولیسم بدن

مقدار مناسبی از ویتامین‌های گروه B که در تخم بلدرچین وجود دارد به افزایش فعالیت متابولیکی بدن با تنظیم عملکردهای آنزیمی و هورمونی کمک می‌کند. برای اطمینان از این که بدنتان سوخت و ساز مناسبی دارد می‌توانید از تخم بلدرچین های خوشمزه بهره‌ی کافی ببرید.

افزایش سطح انرژی بدن

لیست بلند بالای مواد معدنی و ریزمغذی‌های موجود در این تخم مرغ‌های کوچک، و همچنین تأمین 6 گرم پروتئین در هر واحد، از آن یک منبع خوب برای داشتن روحیه و انرژی صبحگاهی ساخته است. این میزان پروتئین و مواد معدنی برای کسانی که احساس وابستگی به کافئین برای تأمین انرژی بدنشان می‌کنند، بسیار مناسب است.

در نهایت این که

همان طور که در بالا اشاره شد، این تخم بلدرچین‌ها دارای مقداری اسیدهای چرب اشباع هستند که بهتر است در مقدار متعادلی مصرف شوند. در واقع هر گونه تغییر عمده‌ای در رژیم غذایی باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد. اما مصرف متعادل آن برای سلامتی بسیار مطلوب است.

منبع: تبيان

کد خبر 342496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha