همشهری آنلاین: محققان پژوهشگاه صنعت با استفاده از فناوری پلاسما موفق شدند زباله را بدون نیاز به اکسیژن و یا سوخت‌های فسیلی به انرژی تبدیل کنند.

تبدیل زباله به انرژی بدون نیاز به سوخت فسیلی

به گزارش ایسنا، حمیدرضا بزرگ‌زاده، مجری طرح، موضوع دفع زباله و بازیافت آن را یکی از مباحث روز دنیا دانست و گفت: در حال حاضر نیز در کشور ما و تنها در کلانشهر تهران روزانه بین 7 تا 9 هزار تن زباله در روز تولید می‌شود که اگر به آن توجه نشود، می‌تواند بحران‌ساز شود.

بزرگ‌زاده با تاکید بر این که در بسیاری از کشورهای پیشرفته زباله‌ها به عنوان منبع تولید انرژی بشمار می‌رود، ادامه داد: از این رو بازیافت زباله‌ها از روش‌هایی چون تبدیل آن به کمپوست می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

وی با تاکید بر این که روش کمپوست در کشور ما به علت عدم تفکیک زباله‌ها از مبدا و روش دفع نیز به علت ایجاد مشکلاتی همچون آلودگی آب در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالا است، روش‌های مناسبی نیستند، خاطر نشان کرد: برای تبدیل زباله‌ها به انرژی راه‌های متفاوتی همچون استفاده از زباله‌سوزها و گازی‌سازی پلاسما وجود دارد که روش گازی‌سازی پلاسما دارای راندمان بالاتری نسبت به زباله‌سوزها است.

مجری طرح با بیان این که در روش گازی‌سازی پلاسما قابلیت پردازش انواع زباله از قبیل زباله‌های صنعتی، شهری، بیمارستانی و زباله‌های خطرناک وجود دارد، اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین و بااهمیت‌ترین قابلیت‌های این سیستم، افزون بر قابلیت پردازش همه زباله‌ها، نیاز نداشتن به جداسازی زباله برای انجام فرایند است.

وی با بیان این که با پیشنهاد ستاد توسعه فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر، فعالیت بر روی روش گازی‌سازی پلاسما آغاز کردیم، گفت: برای این منظور نخست مطالعه‌ امکان ‌نجی پروژه در کشور تعریف و انجام شد و پس از آن با مشخص شدن پتانسیل‌های موجود در کشور ساخت پایلوت را شروع کردیم.

وی موفقیت در گازی‌سازی پلاسما را نیازمند ساخت مشعل‌های پلاسمایی دانست که فناوری ساخت آن در اختیار آمریکا و چند کشور پیشرفته اروپایی قرار دارد و اظهار کرد: در این پروژه رآکتوری با سه مشعل طراحی و ساخته شد به گونه‌ای که با توان مجموع مشعل‌ها یعنی 100 کیلووات در ساعت یک تن زباله در روز امحا خواهد شد. این مشعل‏ها، بدون نیاز به اکسیژن یا سوخت فسیلی، زباله را به طور مستقیم به حرارت شعله با دمای بالا تبدیل می‏‌کنند.

عضو هیات علمی پژوهشکده صنعت نفت با بیان این که این فناوری به صورت بومی داخل کشور ساخته شده است، گفت: در فاز بعدی قرار است فناوری پیشرفته‌تری را به کشور منتقل کنیم؛ زیرا نقاطی در کشور وجود دارد که روزانه 2 هزار تن زباله تولید می‌کنند بنابر این برای این میزان نیز باید برنامه داشته باشیم.

کد خبر 342476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha