سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

از ۱۶ هزار واحد صنعتی ثبت‌نام شده، ۸هزار واحد واجد شرایط دریافت تسهیلات تشخیص داده شدند که باید تا آخر شهریور مراحل عقد قرارداد و پرداخت تسهیلات به این واحدها به پایان برسد.

صنعت

اين تازه‌ترين اظهارنظر دست‌اندركاران بخش صنعت درخصوص كم و كيف پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني مصوب دولت به 7500بنگاه صنعتي كوچك، متوسط و طرح‌هاي نيمه‌تمام با پيشرفت بيش از 60درصد است كه ديروز معاون امور توليد وزير صنعت بدون اشاره به ميزان تسهيلات پرداختي به متقاضيان در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد.

اين در حالي است كه بنا بر آمارهاي قبلي كارگروه استاني رفع موانع توليد، از 36هزار واحد متقاضي دريافت تسهيلات بانكي مذكور، يك هزار و ۷۳۳ واحد توليدي براي دريافت اين تسهيلات به شعب بانك‌ها معرفي شده اما فقط ۶۲واحد توليدي موفق به دريافت تسهيلات مورد نياز خود در قالب طرح جديد دولت براي حل مشكل مالي توليدكنندگان شدند.

به‌رغم اين آمارها و در شرايطي كه بخشنامه بانك مركزي پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي مشمول را تا پايان سال به بانك‌هاي عامل تكليف كرده است، رضا رحماني، معاون توليد وزير صنعت تعداد واحدهاي صنعتي ثبت‌نام شده براي دريافت اين تسهيلات را حدود 16هزار واحد دانست و اعلام كرد كه نيمي از اين تعداد يعني 8هزار واحد واجد دريافت تسهيلات بوده و بايد تا پايان شهريور آن را دريافت كنند تا فرصت كافي براي استفاده از آن در جهت رونق واحد مربوطه و خروج از ركود داشته باشند.

به گفته وي، وزارت صنعت، معدن و تجارت اوايل امسال از طرف ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي مسئوليت اجراي 7برنامه را در كنار ديگر وظايف خود بر عهده گرفت كه يكي از آنها طرح رونق توليد است كه مقرر شده تا براساس اين طرح 7500 واحد كوچك و متوسط و تعدادي از طرح‌هاي بالاي 60درصد پيشرفت احيا ‌شوند.

رحماني با اشاره به اينكه واحدهاي داراي زير 50نفر نيرو، كوچك و زير 100نفر متوسط محسوب مي‌شوند، شرط ديگري براي پرداخت اين تسهيلات به متقاضيان اعلام كرد و افزود: تسهيلات طرح رونق توليد فقط به واحدهايي اعطا مي‌شود كه تنها مشكل آنها كمبود نقدينگي و سرمايه در گردش است و از نظر نيروي انساني و بازار فروش مشكلي نداشته باشند.

صرف ثبت‌نام واحدها براي دريافت تسهيلات حقي را برايشان ايجاد نمي‌كند و فقط اعلان مشكل است. همچنين تاكنون هر واحد به‌طور ميانگين براي دريافت يك ميليارد تومان تسهيلات به بانك‌ها معرفي شدند و امسال براي حدود 10هزار واحد كوچك و متوسط، تسهيلات درنظر گرفتيم و ممكن است اين طرح براي سال آينده نيز ادامه يابد.

قائم‌مقام وزير صنعت، معدن و تجارت در امور توليد با بيان اينكه در روزهاي نخست اجراي اين طرح از نحوه همكاري بانك‌ها راضي نبوديم، گفت: اما اكنون شرايط بهتر شده است با وجود اين سود تسهيلات اعطايي بانك‌ها بالاست. همچنين فعلا بنا بر اين نيست كه به واحدهاي صنعتي و معدني موضوع طرح رونق توليد يارانه اختصاص داده شود اما ممكن است سياست‌هاي تشويقي درنظر گرفته شود.

  • پرداخت 3هزار ميليارد تومان وام

در اين برنامه مديركل اعتبارات بانك مركزي نيز بدون اشاره به ميزان تسهيلات پرداختي16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي واجد شرايط اعلام كرد كه از ابتداي امسال تا‌كنون به حدود ۴ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتي حدود 3هزار ميليارد تومان تسهيلات سرمايه در گردش و تسهيلات ثابت پرداخت شده است. علي اصغر ميرمحمدصادقي با بيان اينكه سقف اعطاي تسهيلات محدود به 16هزار ميليارد تومان نيست، افزود:

اگر در اجراي اين طرح به بيش از اين ميزان اعتبار نياز باشد نيز با توجه به منابعي كه در نظام بانكي براي اين منظور پيش‌بيني كرديم، پرداخت مي‌شود و سال گذشته نيز 417هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداختيم كه اگر 50درصد آن تمديدي يا تجديدي بوده باشد نيز حدود 200هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداختي به‌صورت پول به بنگاه‌ها داده شده است. وي تأكيد كرد كه در طول سه ماهه نخست امسال حدود 93هزار و 400ميليارد تومان تسهيلات پرداخت كرديم كه از اين مقدار حدود 31درصد يعني 28هزارو 400ميليارد تومان مربوط به صنعت و معدن بود.

  • 680شهرك و ناحيه صنعتي زيانده هستند

كشمكش پرداخت تسهيلات 16هزار ميليارد توماني به بنگاه‌هاي متقاضي پس از طي مراحل مشخص شدن واجدين شرايط، عقد قرارداد و پرداخت در حالي ادامه دارد كه فعالان صنعتي از ريزش شديد ظرفيت توليد و زيان‌دهي اغلب بنگاه‌هاي توليدي خبر مي‌دهند. دوشنبه‌شب نيز معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي اعلام كرد كه طبق تكليف ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي به اين وزارتخانه، بايد 7هزار و 500 بنگاه و واحد صنعتي راكد و زير ظرفيت تا پايان سال احيا و فعال شود كه با اقدامات انجام شده اين تعداد به 10هزار واحد افزايش خواهد يافت.

علي يزداني با بيان اينكه 2هزار واحد صنعتي با پيشرفت فيزيكي بيش از 60درصد نيز تا پايان سال در كشور به بهره‌برداري مي‌رسد، به فعاليت 950شهرك و ناحيه صنعتي در كشور اشاره كرد و گفت: 680شهرك و ناحيه صنعتي در كشور زيان‌ده هستند اما مانعي در وزارت صنعت براي توسعه سرمايه‌گذاري وجود ندارد.

کد خبر 342004

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha