دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: زمین‌شناسان و مهندسان به زودی استخراج هسته توده‌های یخی از بالای کوه‌های فرانسه را آغاز خواهند کرد،‌ مرحله اول پروژه‌ای که هدف آن جمع‌آوری و نگهداری از تکه‌های یخی از سرتاسر جهان است تا تمامی اطلاعات درون آنها برای نسل‌های آینده حفظ شوند.

براساس گزارش لايو‌ساينس، قرار است گروهي 10 نفره از ايتاليا،‌فرانسه،‌روسيه و آمريكا در 15 آگوست 2016 راهي گردنه دم ( Col du Dôme) واقع در 4267 متري از كوه مون‌بلان به معني كوه سفيد در رشته‌كوه‌هاي آلپ در مرز سوئيس شوند تا حفاري در اين منطقه را آغاز كرده و با رسيدن به عمق 131 متري از توده‌هاي يخي اين بخش از كوهستان، هسته اين توده‌هاي يخي را استخراج كنند.

پس از آن يك تكه از اين قلب يخي به كمك هليكوپتر به آزمايشگاه يخ‌شناسي و زمين‌شناسي محيطي در گرنوبل انتقال پيدا خواهد‌كرد تا از آن براي ساخت پايگاه داده‌هايي براي دسترسي همه دانشمندان استفاده شود. دو تكه‌ ديگر از اين توده يخي با كشتي به جنوبگان انتقال پيدا خواهد كرد تا درون وسيله‌هاي نقليه قابل رديابي به فلات‌هاي مرتفع اين قاره منجمد برده شده و درون ايستگاه كونكورديا نگهداري شوند، پايگاهي كه به صورت اشتراكي توسط محققان ايتاليايي و فرانسوي اداره مي‌شود. هدف طولاني‌مدت اين برنامه ذخيره‌سازي ده‌ها هسته يخي درون غارهايي برفي در دماي منفي 53 درجه سانتيگراد است.

هدف كلي از اجراي اين برنامه حفظ تاريخچه زيست‌محيطي و اقليمي درون توده‌هاي يخي كوه‌هاي زمين است؛ اطلاعاتي از قبيل نوسانات دمايي، تمركز گازهاي گلخانه‌اي اتمسفري، و ميزان انتشار ذرات معلق طبيعي يا آلاينده‌هاي انساني. بررسي تكه‌هاي يخي از مناطق مختلف جهان به دانشمندان امكان مي‌دهد تا تفاوت‌هاي منطقه‌اي در آلودگي‌هاي اتمسفري را تعيين كنند و بتوانند طبيعت و منشا آلودگي‌ها را مشخص سازند.

با اين‌همه گرمايش جهاني باعث كوچك‌شدن قطعات يخي در گوشه و كنار جهان شده‌است،‌به بياني ديگر باعث افزايش تراوش سيستماتيك آب در لايه‌هاي بالايي برف‌هاي روي تكه‌هاي يخي شده‌است كه اين رويداد مي‌تواند تركيبات شيميايي لايه‌هاي مختلف برف را تغيير دهد و داده‌هاي اقليمي و محيطي ذخيره شده درون يخ‌ها را براي هميشه نابود سازد.

از اين رو پروژه محافظت از حافظه يخي كه با الهام از مخزن جهاني دانه‌ها در سالبارد نروژ شكل گرفته‌است. در پي اولين استخراج هسته يخي در كوهستان آلپ در فرانسه، دانشمندان در سال 2017 به صفحه يخي ايليماني در آند بوليوي خواهند رفت تا از اين صفحه يخي نيز نمونه‌برداري كنند.

کد خبر 341803

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha