بانک‌ها از این هفته وارد فرایند خرید و فروش ارز با نرخ آزاد خواهند شد. این خبری مهم بود که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در مشهد اعلام کرد و از این تصمیم به‌عنوان پیش‌نیاز یکسان‌سازی نرخ ارز خبر داد.

سیف

تازه‌ترين وعده زماني دولت و بانك مركزي براي پايان دادن به دوران ارز تك‌نرخي آخر سال 1395است. رئيس كل بانك مركزي طي 2سال گذشته در چند نوبت از تلاش براي تك‌نرخي كردن ارز سخن گفته است. ولي‌الله سيف ابتدا 6 ماه پس از توافق هسته‌اي را زمان تحقق اين امر بيان كرده بود.

وعده بعدي رئيس كل بانك مركزي 6 ماه پس از اجراي برجام بود، اما 6 ماه پس از اين رويداد اولين گام براي تك‌نرخي شدن ارز برداشته شده و وعده عملياتي شدن آن در پايان سال 95 داده شده است.در حال حاضر اختلاف قيمت فروش دلار آزاد و مبادله‌اي بين 410تا 430تومان در نوسان است. رئيس‌كل بانك مركزي ازابلاغ دستورالعمل و ضوابط اجرايي خريد و فروش ارز توسط بانك‌ها براساس ارز آزاد در هفته جاري خبر داد.

به گفته وي، اين مهم، گامي در جهت تحقق پيش‌نيازهاي يكسان‌سازي‌ نرخ ارز محسوب مي‌شود. به گزارش روابط عمومي بانك مركزي، ولي الله سيف در نشست كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد خراسان رضوي كه عصر پنجشنبه در محل استانداري مشهد تشكيل شد، افزود: براساس دستورالعملي كه اين هفته ابلاغ مي‌شود، بانك‌ها مجاز مي‌شوند ارز آزاد مشتري را تحويل گرفته و نسبت به خريد و فروش آن اقدام كنند. همچنين صادر‌كنندگان مي‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به بانك‌ها بفروشند و يا سپرده‌گذاري كنند. وي اطمينان داد كه نرخ ارز تا پايان سال يكسان‌سازي مي‌شود.

  • تحليل يك كارشناس از تصميم ارزي

يك كارشناس بانكي، سياست اخير بانك مركزي مبني بر آزادسازي نقل و انتقال ارز توسط بانك‌ها و خريد و فروش آن را براي ايجاد رونق كسب و كار و افزايش صادرات مؤثر دانست و گفت: اين موضوع منجر به افزايش قيمت سهام شركت‌هاي مرتبط در بورس اوراق بهادار مي‌شود. به گزارش فارس، فريد ضياءالملكي اظهار داشت: دولت با اين اقدام مي‌پذيرد كه قيمت ارز بايد براساس عرضه و تقاضا و نقل و انتقال آزاد تعيين و تك‌نرخي شود.

وي افزود: اين موضوع موجب مي‌شود، تا صادرات كشور رونق پيدا كند و آن‌دسته از شركت‌هايي كه موظف بودند ارز خود را با نرخ مبادله‌اي بفروشند، اين بار با قيمت آزاد و 3هزار و 500تومان تسعير خواهند كرد. به‌‌‌گفته اين كارشناس، اين تصميم مقدمه‌اي براي تك نرخي شدن ارز است و كم‌كم نرخ به‌‌سمت 3هزار و 500تومان سوق پيدا مي‌كند، البته ممكن است در برخي كالاهاي اساسي نيز تأثير بگذارد و براساس آن شاهد افزايش قيمت آن باشيم، اما در مجموع براي اقتصاد كشور مثبت خواهد بود.

  • واكنش بازار چه خواهد بود؟

رئيس‌كل بانك مركزي خبر مهم ارزي را عصر روز پنجشنبه اعلام كرد كه فعاليت بازار آزاد پايان يافته بود و براي ارزيابي واكنش بازار بايد منتظر نوسان قيمت در امروز بود و ديد آيا اعلام اين خبر باعث افزايش بيشتر قيمت دلار خواهد شد يا كاهش ارزش دلار و ساير ارزها را به‌همراه خواهد داشت؟

به گزارش همشهري، اتخاذ تدبير جديد ارزي دست‌كم قدرت بانك مركزي را براي مديريت بازار هم در بخش عرضه و هم تقاضا تقويت خواهد كردچرا‌كه انتظار مي‌رود صادركنندگان به‌جاي فروش ارز خود در بازار آزاد آن را به بانك‌ها با نرخ آزاد بفروشند و از سوي ديگر با جمع شدن ارزهاي فروخته شده در بانك‌ها، بانك مركزي مي‌تواند از طريق شبكه بانكي به تقاضاي بازار پاسخ دهد. البته شرط توفيق بانك مركزي اين است كه روابط كارگزاري بين بانك‌هاي ايران با بانك‌هاي خارجي به‌ويژه بانك‌هاي بزرگ در كشورهاي هدف تجاري ايران به سطح مطلوب برسد و نقل و انتقال ارز به راحتي انجام پذيرد.

جدول

کد خبر 341604

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha