شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

«شما در کنار توطئه‌گران ایستادید»؛ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با گفتن این جمله خطاب به ژنرال جوزف وتل، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا(سنتکام) به‌صورت رسمی واشنگتن را متهم به حمایت از کودتا در این کشور کرد.

ترکیه

اما پس از 2هفته تنش، واشنگتن اكنون قصد دارد يك ژنرال ارشد خود را براي مذاكره راهي آنكارا كند تا خيزي براي آرام‌كردن اوضاع بردارد. درحالي‌كه ژنرال وتل و پنتاگون ارتباط آمريكا با كودتا در تركيه را رد كرده‌اند، روزنامه صباح(نزديك به دولت تركيه) گزارش داده كه ژنرال جوزف دانفورد، فرمانده ستاد مشترك ارتش آمريكا قرار است امروز در سفري غيرمنتظره به آنكارا برود تا با مقام‌هاي ارشد تركيه ازجمله ژنرال خلوصي آكار، همتاي خود ديدار كند.

عمر چليك، وزير روابط اتحاديه اروپا و سخنگوي حزب عدالت و توسعه با اعلام اين خبر تأكيد كرده كه محور اين مذاكرات مسئله استرداد فتح‌الله گولن(مخالف ساكن آمريكا) خواهد بود. ريچاد مور، سفير انگليس در تركيه هم در گفت‌وگو با روزنامه حريت اعلام كرده كه احتمال نقش داشتن جريان گولن در كودتاي تركيه وجود دارد.

تنش ميان آمريكا و واشنگتن با متهم‌كردن يك فرمانده ارشد آمريكا از سوي اردوغان به اوج خود رسيده است. اردوغان در سخنراني خود خطاب به ژنرال وتل گفت: جايگاه خود را بشناسيد. به جاي آنكه از اين كشور (تركيه) كه يك كودتا را دفع كرده، تشكر كنيد، از عاملان كودتا طرفداري مي‌كنيد.

كودتاچي همين الان در كشور شماست. اين واكنش از سوي اردوغان پس از آن بود كه وتل اعلام كرد كه سركوب‌ نظاميان در تركيه مي‌تواند به همكاري‌هاي نظامي 2كشور آسيب وارد كند. پيتر كوك، سخنگوي وزارت دفاع آمريكا هم هر نوع ارتباط واشنگتن با كودتا در تركيه را رد كرده و در نشستي براي آرام‌كردن اوضاع گفته كه منظور وتل ايجاد مشكلات براي عمليات عليه داعش بوده است.

  • سرتان به‌كار خودتان باشد

انتقادهاي آمريكا و اروپا از تركيه با رسيدن تعداد بازداشت‌شدگان اين كشور به بيش از 18هزار نفر ادامه دارد. اردوغان با افزايش هشدارها خطاب به غربي‌ها گفت: بعضي از افراد ما را نصيحت مي‌كنند و مي‌گويند نگران هستند. سرتان به‌كار خودتان باشد. رئيس‌جمهور تركيه گفته است كه همه اقدام‌هاي صورت‌گرفته پس از كودتا مطابق با قانون بوده است.

علاوه بر اين، براي ادامه بازداشت‌ها و بركناري‌هاي گسترده، مقام‌هاي تركيه روز چهارشنبه از تعطيلي 131بنگاه رسانه‌اي ازجمله 3خبرگزاري، 16شبكه تلويزيوني، 23راديو، 45روزنامه ازجمله روزنامه زمان، 15مجله و 29ناشر خبر دادند. حداقل براي 47نفر از كاركنان اين مؤسسات هم حكم بازداشت صادر شده است. افغان علا، وزير كشور تركيه اعلام كرده كه بازداشت ۹۶۷۷ نفر رسمي است و اين افراد در انتظار برگزاري دادگاه هستند. بنعلي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه همچنين از تعطيلي پايگاه و پادگان‌هاي نظامي مورد استفاده كودتاگران در آنكارا و استانبول خبر داده است.

  • ردپاي امارات در كودتا

سايت ميدل‌ايست‌اي، در گزارشي به نقل از منابع خود در سازمان اطلاعات تركيه از حمايت دولت امارات از كودتاگران تركيه خبر داده است. مقام‌هاي سازمان اطلاعات تركيه مي‌گويند كه دولت امارات به وسيله محمد دحلان، كه رابطه نزديكي با محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي دارد، با فتح‌الله گولن در ارتباط بوده‌ و چند هفته قبل از كودتا اقدام به ارسال پول براي كودتاگران كرده‌ است. سازمان اطلاعات تركيه اعتقاد دارد كه اين اقدام از طريق يك تاجر فلسطيني ساكن آمريكا صورت گرفته است. امارات 16ساعت طول كشيد تا در بيانيه‌اي كودتا در تركيه را محكوم كند. احمد فارول از اعضاي ارشد حزب عدالت و توسعه از ادامه تحقيقات در اين رابطه خبر داده است.

کد خبر 341602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha