همشهری آنلاین: گزارش پیش رو به مناسبت ایام شهادت امام صادق (ع) برخی کتاب‌هایی که در مورد زندگانی آن حضرت به رشته تحریر درآمده است را برای آشنایی مخاطبان معرفی می‌کند.

امام جعفر صادق (ع)

به گزارش مهر، پرچمدار مکتب شیعه، صادق آل محمد (ص) هنوز هم در میان شیعیان ناشناخته است و هنوز هم جز نامی از او در خاطر بسیاری نیست. از این رو برای آشنایی با حضرت، لازم دانستیم تعدادی کتاب، که در مورد ایشان به نگارش درآمده را برای دوست داران حضرتش معرفی نماییم:

‌حدیثی گرانبها از امام صادق (ع) خطاب به عبدالله بن جندب، موضع این کتاب است. این کتاب بخش‌هایی از سخنان و دروس آیت‌الله مصباح در جمع طلاب حوزه علمیه قم در بین سال‌های ۷۶ تا ۷۷ است.

این حدیث که در خصوص مباحث و موضوعات اخلاقی است، تحت سرفصل‌هایی نظیر «دوستان واقعی اهل بیت (ع) با اشاره به ویژگی‌های آنان، شرح چگونگی نگاه مؤمن به دنیا، نشانه‌های ایمان واقعی و علامت‌های مؤمن حقیقی، توضیح ثمرات استقامت در دین، بیان مفهوم خوف و رجا، اشاره به دام‌های شیطان، شرح نماز مقبول و راه‌های رسیدن به جوار الهی و نیز توضیح و بیان نشانه‌های شیعه واقعی از منظر امام صادق (ع) و...» در این کتاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این کتاب توسط م‍وس‍س‍ه‌ آم‍وزش‍ی‌ و پ‍ژوه‍ش‍ی‌ ام‍ام‌ خ‍م‍ی‍ن‍ی‌ به چاپ رسیده است.

  • درس‌ه‍ای‍ی‌ از م‍ک‍ت‍ب‌ ام‍ام‌ ص‍ادق‌ (ع‌)؛ م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ ح‍ک‍ی‍م‌

این کتاب اشاره‌ای است به موضوعات روزمره زندگی با بهره‌گیری از آموزه‌های امام صادق (ع). نکته مهم در این کتاب، بیان مستندات روایی و مدارک مطالب عنوان شده در کتاب و بیان و ترجمه شیوای متون و عبارات است.

چاپ این کتاب را انتشارات دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌ بر عهده داشته است.

کتاب انسان ۲۵۰ ساله، مجموعه از نوشته‌ها و سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص زندگی ائمه اطهار (س) است. ایشان در مقدمه این کتاب می‌گویند در ایامی که در زندان رژیم طاغوت زندانی بودند به این نکته رسیدند که زندگی و مبارزه همه ائمه معصوم، یک خط مشخص و پیوسته را دنبال می‌کرد. ماحصل این فکر کتاب انسان ۲۵۰ ساله بود. انسان ۲۵۰ ساله در واقع همان طول مدت امامت ائمه اطهار (س) تا زمان حضورت مهدی (عج) هست و طول دوران یک مبارزه بهم پیوسته. در این میان بخش‌هایی مهمی از کتاب به زندگی امام صادق (ع) اختصاص دارد. شیوایی متون و عامه فهم بودن آن از امتیازات این کتاب محسوب می‌شود.

نکات جالب و جدید و زاویه دید متفاوتی که از جانب رهبر انقلاب مطرح شده است، به نوع خود اثرگذار و جذاب است و راهکاری برای مسئولان و دغدغه‌مندان فرهنگی جامعه می تواند باشد. این کتاب توسط انتشارات صهبا به چاپ رسیده است.

  • پیشوای صادق؛ ره‍ب‍ر م‍ع‍ظم‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی

مکتوبی از مقام معظم رهبری که در آن به امامت امام و بحران‌ها و حوادث دوران امامت امام صادق (ع)، خصوصاً شبکه‌سازی گسترده امام در میان شیعیان پرداخته شده است. این کتاب توسط دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌ منتشر شده است.

نوشتاری تحلیلی-پژوهشی از تاریخ نگار اسلامی معروف، استاد جعفر شهیدی که به زوایای مختلف حیات حضرت توجه کرده است و امور مختلفی مانند درس‌های حضرت، اوضاع سیاسی دوران امام، نظر دانشمندان درباره ایشان، شرح فضایل علمی و اخلاقی حضرت، موضوعات تاریخی عصر ایشان و ارائه گزیده‏ای از نصایح ایشان و شعرهای منسوب به امام صادق (ع) را بیان کرده است.

این کتاب نیز توسط دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌ منتشر شده است.

  • صفحاتی از زندگی امام صادق (ع)؛ م‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ م‍ظف‍ر

یکی از معتبرترین کتب برای شناخت شخصیت و جایگاه امام صادق (ع)، نوشته علامه مظفر است. مولف طی دو بخش به معرفی امام پرداخته، در بخش اول به تشریح موقعیت سیاسی دوران حکومت اموی و عباسی توجه داشته و در ادامه به امام‌شناسی و شرایط و موقعیت امام پرداخته است. این کتاب با ت‍رج‍م‍ه‌ و ن‍گ‍ارش‌ اب‍راه‍ی‍م‌ س‍ی‍دع‍ل‍وی و توسط انشارات رسالت قلم به چاپ رسیده است.

  • مبانی و روش اندیشه امام صادق (ع)؛ احمد پاکتچی

استاد دانشگاه امام صادق (ع) این کتاب را در ۲۳ فصل نگاشته است. در این نگارش به بررسی شرایط سیاسی، اجتماعی و فضای علمی و فرهنگی جامعه آن روز توجه شده و فضای شکل گیری مذهب جعفری مورد بررسی قرار گرفته است. در ادامه، گفتمان امام مورد سنخ‌‍شناسی قرار گرفته و رویکردهای ایشان تحلیل می‌شود و نظریه‌های مختلف اعم از همسو و ناهمسوی سیاسی و اجتماعی مورد مداقه قرار می‌گیرد. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

  • پژوهشی در روایات تفسیری امام باقر و امام صادق (ع)؛ لاله افتخاری

دکتر لاله افتخاری در این کتاب به بررسی زمان حیات دو امام و شیوه تفسیر منحصر به فرد ایشان و روایات تفسیری آنها پرداخته و رویکرد کلی کتاب ناظر بر تفسیر؛ با نگاهی به زمان و موقعیت حضور امامان و نحوه بازیافت و تفسیر ایشان است. این کتاب توسط انتشارات پژوهش‌های تفسیر و علوم قرآن به چاپ رسیده است.

  • مروری بر اندیشه‌های سیاسی و اخلاقی امام صادق (ع)؛ احمد بهشتی

این کتاب بررسی وضعیت و زمانه امام صادق (ع) و نحوه تعامل و برخورد ایشان با حکومت ها و شیوه مقابله خلاقانه ایشان برای مبارزه و در عین حال تربیت شاگردان موفق و علمی است.

موضوع این کتاب در خصوص اندیشه سیاسی و اخلاقی امام صادق (ع) است که در سه فصل کلی شامل: تولد و شخصیت، روح مجسم و سیره اخلاقی و معنوی تنظیم شده است. بوستان کتاب انتشار این کتاب را برعهده داشت است.

  • تاری‍خ‌ اس‍لام‌ در ع‍ص‍ر ام‍ام‍ت‌ ام‍ام‌ ص‍ادق‌ و ام‍ام‌ ک‍اظم‌ (ع)؛ علی رفیعی

سیر بررسی تاریخی کتاب به دوران پیش از امام صادق (ع) باز می‌گردد و در ادامه، حوادث دوران امام مورد بررسی قرار می‌گیرد و در پایان نیز وقایع پس از ایشان بیان می‌شود.

در فصل اول کتاب, چکیده‌ای از زندگانی ائمه پیش از امام صادق (ع) بیان شده است. فصل‌های دوم و سوم به امام صادق (ع) و امام کاظم (ع) اختصاص دارد. در فصل پایانی کتاب نیز وقایع دوران امامان بعد از امام کاظم (ع) تحلیل می‌شود. این کتاب توسط انتشارات زمزم هدایت منتشر شده است.

کد خبر 341546

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha