همشهری آنلاین: رئیس سازمان غذا و دارو از تولید سه داروی بسیار گرانقیمت با فناوری مونوکلونال آنتی بادی که جزو ۱۰ داروی گرانقیمت دنیا هستند، در ایران خبر داد.

رییس سازمان غذا و دارو

به گزارش ايرنا، رسول دیناروند گفت: گران‌ترین داروهای دنیا هم اکنون داروهای آنتی بادی مونوکلونال هستند که با تکنولوژی بایو تولید می‌شوند و هر ویال دارویی آنها از چند میلیون تومان تا چند صد میلیون تومان ارزش دارد.

وی افزود : در سه سال گذشته و در دولت یازدهم با حمایت دولت و کمیته توسعه فناوری‌های سلامت وزارت بهداشت، سه داروی مونوکلونال آنتی بادی در کشور تولید شده است که جزو گرانترین داروهای موجود در دنیا هستند.

دیناروند افزود: این سه دارو شامل داروی ریتوکسی مب، کستوزومب و بواسیزومب هستند که هر سه در درمان سرطان کاربرد دارند و البته کاربردهای دیگری نیز دارند به عنوان مثال داروی ریتوکسی مب در درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز کاربرد دارد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: دو داروی اول در کشور تولید و به بازار عرضه شده است و داروی بواسیزومب مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را طی می‌کند و امیدواریم این دارو نیز امسال وارد بازار شود.

دیناروند افزود: تولید این سه دارو در کشور دهها میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور خواهد داشت و قیمت تمام شده هر یک از این داروها در داخل معادل 50 تا 60 درصد ارزانتر از نمونه خارجی است.

معاون غذا و داروی وزیر بهداشت گفت: از نظر ارزی، تولید این داروها حدود 95 درصد صرفه جویی ارزی برای کشور دارند و علت این صرفه جویی نیز این است که همه اقدامات لازم برای تولید آنها در داخل و بر اساس دانش بومی انجام می‌شود و فقط مقدار اندکی ارز برای تهیه محیط کشت این داروها لازم است.

وی افزود: برای تولید محصولات سلامت با تکنولوژی‌های نوین، کمیته توسعه فناوری‌های سلامت به ریاست وزیر بهداشت در دولت یازدهم تشکیل شده است که مکانیزم‌های حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان و توسعه صادرات این محصولات را تصویب می‌کند.

کد خبر 341458

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha