دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲
۰ نفر

ناامنی و کشتار در جهان امروز دیگر به خاورمیانه بحران زده محدود نیست؛ تنها طی ۲۴ ساعت گذشته از عراق گرفته تا اروپا و آمریکا، انفجار، انتحار و تیراندازی امنیت را از زندگی مردم ربوده است.

جهان و نا امنی

طبق گزارش‌هاي متعدد منتشر شده از سوي مراكز مطالعاتي دنيا، جنگ، درگيري و انفجارهاي متعدد در هر‌ماه به‌طور متوسط جان هزار نفر را در خاورميانه مي‌گيرد. آخرين مورد آن انفجار ديروز در استان دياله عراق بود كه دست‌كم 21 كشته و 23زخمي به جا گذاشته است. شب قبل از آن، انفجار در رستوراني در جنوب آلمان، يك كشته و 12زخمي داشت.

ظهر ديروز به وقت تهران و حوالي نيمه شب به وقت آمريكا نيز بر اثر تيراندازي در يك باشگاه شبانه در ايالت فلوريدا، 2نفر كشته و 15نفر ديگر زخمي شدند. ساعاتي از نيمه روز گذشته، يكي از ايستگاه‌هاي متروي لندن نيز به‌دنبال دريافت هشدار امنيتي تخليه شد. وضعيت امنيتي در لندن در پي حمله‌هاي تروريستي اخير در شهرهاي مختلف اروپايي، تشديد شده است.

  • آلمان؛ كشوري كه ديگر امن نيست

طي سال‌هاي اخير، گروه‌هاي تروريستي نقاط مختلف اروپا را هدف قرار داده‌اند. آلمان كشوري كه هميشه به‌عنوان يكي از امن‌ترين نقاط اروپا از آن ياد مي‌شد. اكنون دامنه ناامني‌هاي اروپا به اين كشور هم رسيده است. شامگاه يكشنبه، يك عامل انتحاري خود را در رستوراني در شهر آنسباخ در ايالت باواريا منفجر كرد. پليس آلمان اعلام كرده فرد مهاجم يك پناهجوي 27ساله سوريه‌اي بوده كه با وجود آنكه 2سال از ورودش به آلمان مي‌گذشت، موفق نشده بود پناهندگي بگيرد.

پليس پس از انفجار، محوطۀ اطراف اين رستوران را محاصره كرد و حدود 2500نفر از محل برگزاري يك جشنواره موسيقي كه در نزديكي اين رستوران برگزار مي‌شود، تخليه شدند. هفته گذشته نيز يك پناهجوي جوان ديگر در آلمان با تبر و چاقو به مسافران يك قطار حمله و 4نفر را زخمي كرد. اتفاقات اخير در كنار حمله‌هاي تروريستي ديگر نشان مي‌دهد، ايزوله كردن بحران در كانون آن ديگر ممكن نيست و پس لرزه‌هاي بحران‌هاي خاورميانه، افغانستان، آفريقا و ديگر نقاط جهان، در نهايت كشورهاي امن دنيا را هم به لرزه در خواهد آورد. نيروهاي امنيتي آلمان از هفته گذشته در حالت آماده باش به‌سرمي‌برند.

  • عراق؛ ادامه روزهاي خونين

كمتر روزي است كه علاوه بر خبرهايي كه از مناطق درگيري با داعش از شرق و شمال عراق مي‌رسد، در شهرهاي مختلف اين كشور انفجاري رخ ندهد. كشتار غيرنظاميان هدف اصلي اين انفجارهاست كه اغلب توسط نيروهاي گروه تروريستي داعش انجام مي‌شوند. ديروز انفجار خودروي بمبگذاري شده در ورودي شهر خالص واقع در 13كيلومتري شمال غرب بعقوبه مركز استان دياله و 70كيلومتري شمال شرقي بغداد، همچون روزهاي ديگر جان غيرنظاميان را گرفت. مسئولان پزشكي عراق اعلام كرده‌اند حال برخي از 23فرد زخمي‌شده نيز وخيم است و احتمال افزايش تلفات وجود دارد. يكي از خودروهاي در حال گذر از كنار خودروي بمبگذاري شده، يك ميني‌بوس حامل زنان و كودكان بوده است. به همين دليل، بيشتر قربانيان انفجار ديروز، زن و كودك هستند. دولت عراق داعش را عامل اين حمله معرفي كرده است. روز قبل از آن نيز داعش مسئوليت انفجار يك پست بازرسي در بغداد را پذيرفته بود. در آن حمله هم 20نفر كشته شدند.

  • آمريكا؛ ادامه تيراندازي‌هاي مرگبار

ناامني‌ها در آمريكا اما از جنس ديگري است. تيراندازي‌هاي اين كشور سالانه 30هزار قرباني مي‌گيرد. قانون كنترل سلاح در آمريكا همچنان در وضعيت نامعلومي به سر مي‌برد و باراك اوباما يكي از بزرگ‌ترين ناكامي‌هاي 8سال رياست جمهوي‌اش را عدم‌موفقيت در تصويب اين قانون دانسته است. تيراندازي ديروز در شهر فورت مايرز در جنوب آمريكا، 2قرباني گرفت. در اثر اين تيراندازي 15نفر هم كه اغلب نوجوانان 13تا 14ساله بوده‌اند زخمي شدند. هر چند يك مظنون در اين زمينه دستگير شده اما هنوز تعداد مهاجمان اين حادثه مشخص نشده است. در حادثه‌اي مشابه كه 2هفته پيش در يك باشگاه شبانه در شهر اورلاندو در ايالت فلوريدا رخ داد، يك جوان آمريكايي افغان تبار دست‌كم 49نفر را كشت و 53نفر ديگر را زخمي كرد.

کد خبر 341184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha