همشهری آنلاین: هواپیمای خورشیدی و بدون سوخت سولار ایمپالس ۲ برای پایان بخشیدن به سقر دوردنیای خود و اجرای آخرین بخش از این سفر،‌ قاهره مصر را به مقصد ابوظبی ترک کرد.

براساس گزارش BBC، اين هواپيما براي رسيدن به ابوظبي هشت ساعت را در پيش رو دارد،‌ مكاني كه سفر دور دنياي خود را در مارس سال 2015 از آن آغاز كرد. هدايت هواپيما در اين بخش نهايي از سفر به عهده برتراند پيكارد خواهد‌بود.

اين بخش از پرواز نسبت به ديگر بخش‌هاي سفر دور دنياي بدون سوخت فسيلي سولار ايمپالس نسبتا راحت‌تر خواهد بود و تنها نگراني موج گرمايي است كه به تازگي منطقه خاورميانه را دربر گرفته‌است. اين احتمال وجود دارد كه پيكارد براي فرار از گرما و آشفتگي‌هاي هوايي ناشي از امواج گرما مدت زمان زيادي از پرواز خود را در ارتفاع بالا سپري كند.

هواي گرم و رقيق صحراي عربستان همچنين به اين معني است كه موتورهاي سولار ايمپالس بايد با شدت بيشتري كار كنند تا بتوانند هواپيما را به جلو هدايت كنند. از اين رو بايد ميزان انرژي ذخيره شده در باطري‌هاي هواپيما با مديريت درست مصرف شوند تا هواپيما بتواند در طول شب نيز به پرواز خود ادامه دهد.

پيكارد مي‌گويد در ابتدا تصور كرديم اين پرواز بسيار ساده‌است زيرا معمولا شرايط جوي ميان قاهره و ابوظبي براي پرواز مناسب است. اما در واقع يافتن استراتژي مناسب براي اين پرواز بسيار دشوار است.

سولار ايمپالس در سفر دور دنياي خود بيش از 30 هزار كيلومتر مسافت را پرواز كرده‌است تا به اولين هواپيماي جهان تبديل شود كه توانسته بدون استفاده از سوخت فسيلي و تنها با استفاده از سوخت خورشيدي به دور دنيا سفر كند.

پرواز قاهره-ابوظبي هفدهمين و آخرين پرواز اين هواپيما خواهد‌بود، سفري كه شامل عبور از روي اقيانوس‌هاي اطلس و آرام نيز بود. اين پروازها با همكاري پيكارد و آندره بورشبرگ انجام گرفته‌اند. تنها نقص فني كه براي اين پروژه پيش آمد،‌پس از پايان پرواز پنج شبانه روزي از روي اقيانوس آرام رخ داد و باعث شد اين هواپيما به دليل نقص باطري‌هايش 10 ماه زمين‌گير شود.

با فرود سولار ايمپالس در ابوظبي تلاش‌هاي 17 ساله پيكارد براي اثبات توانايي انرژي خورشيدي براي سفر به دور دنيا به پايان خواهد رسيد. وي اولين بار در سال 1999 و با ديدن موفقيت سفر دور دنيا با بالون به ايده سفر خورشيدي به دور دنيا فكر كرد.

کد خبر 340980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha