یکشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۵
۰ نفر

اعتراض اولیا و دانش‌آموزان به شیوه جدید اجرای هدایت تحصیلی و انتخاب رشته باعث واکنش وزیر آموزش و پرورش شد.

دانش آموز

پس از آنكه عده‌اي از دانش‌آموزان پايه سوم مقطع متوسطه اول مجبور به انتخاب رشته‌اي برخلاف ميل خود شدند، اين موضوع مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.پس از انتشار گزارش‌هايي در اين زمينه، روز گذشته شخص وزير آموزش و پرورش وارد اين موضوع شد و گفت:« بسته‌هاي هدايت تحصيلي مصوب شوراي‌عالي آموزش و پرورش است و با توجه به تجربيات داخلي و جهاني تدوين شده است.»

علي اصغر فاني اين بسته‌ها را به نفع دانش‌آموزان و سيستم آموزش كشور توصيف كرد و با بيان اينكه خانواده‌ها و دانش‌آموزان بايد درخصوص اين بسته‌ها توجيه شوند، افزود:« ما اين بسته‌ها را با توجه به 4عامل مؤثر علاقه، استعداد، نياز كشور و امكانات آموزشي تدوين كرده‌ايم كه اميدواريم رشد و توزيع متوازن رشته‌هاي تحصيلي را از اين طريق به‌دست آوريم.»

اين در حالي است كه به گفته حميدرضا كفاش، معاون پرورشي و فرهنگي آموزش و پرورش قرار بود اين موضوع در جلسه روز گذشته شوراي معاونان آموزش و پرورش مطرح و پس از آن اطلاع‌رساني خواهد شد.تا‌كنون نتيجه‌اي از تصميم نهايي در اين زمينه منتشر نشده است اما اعتراض به اين موضوع همچنان ادامه دارد.

  • اعتراض به چه؟

امسال هدايت تحصيلي دانش‌آموزان بعد از سال‌ها دوباره در پايه سوم راهنمايي سابق يا همان سوم متوسطه اول انجام مي‌شود. اما تفاوت اين بازگشت جدا از شاخص‌هاي جديدي كه از سوي آموزش و پرورش براي هدايت تحصيلي اعلام شده است، اجبار دانش‌آموزان به تحصيل رشته‌‌ تعيين شده از سوي مدارس است. هرچند مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند اجباري در اين زمينه وجود ندارد اما عملا چنين انتخابي به دانش‌آموزان تحميل مي‌شود.

براساس آيين‌نامه جديد نظر والدين ۵ امتياز، نظر مشاوران مدارس ۱۰ امتياز، نتايج آزمون‌هاي استعدادسنجي ۳۰ امتياز، نمرات تحصيلي دانش‌آموز ۳۵ امتياز، نظر معلمان ۱۰ امتياز و نظر دانش‌آموز هم تنها ۱۰ امتياز دارد. در نتيجه مواردي گزارش شده كه گاهي با معدل بالاي ۱۹ به رشته‌هاي فني‌وحرفه‌اي يا علوم انساني هدايت شده‌اند. به‌نظر مي‌رسد كه تصميم‌گيران وزارت آموزش و پرورش به‌دنبال ايجاد توازن بين ورودي رشته‌هاي نظري با كاردانش و فني‌وحرفه‌اي هستند.

  • سردرگمي مردم و مديران مدارس

براي بررسي نحوه هدايت تحصيلي دانش‌آموزان پايه دهم خبرنگار همشهري به برخي مدارس شهر تهران مراجعه كرد. والدين اغلب دانش‌آموزان ضمن انتقاد از اين طرح، اين پرسش را خطاب به وزير آموزش وپرورش مطرح مي‌كنند: «چرا بايد فرزندان ما در رشته‌هايي درس بخوانند كه هيچ علاقه‌اي به آن ندارند ؟»پدر يكي از دانش‌آموزان مي‌گويد: «معدل پسر من 75/18شده ولي به او گفته‌اند بايد به رشته كاردانش برود. زور در هيچ جايي جواب نمي‌دهد.» مدير يكي از مدارس هم با انتقاد از روش هدايت تحصيلي توضيح داد كه دانش‌آموزان و والدين آنها از اين وضعيت ناراضي هستند و ما بايد پاسخگو باشيم درحالي‌كه فقط بخشنامه را اجرا مي‌كنيم. او مي‌گويد:«اي كاش آنهايي كه اين تصميم را گرفته‌اند اينجا باشند و خودشان پاسخ اعتراض‌ها را بدهند.» براساس مشاهدات خبرنگار همشهري نابساماني جدي در ثبت‌نام دانش‌آموزان پايه دهم به واسطه اجراي طرح هدايت در پايه نهم در دبيرستان‌ها وجود دارد و هيچ‌يك از مسئولان نيز خود را موظف به پاسخگويي نمي‌دانند.

کد خبر 340955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha