چهارشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
۰ نفر

همشهری دو - موژان اردانی: در عصری که تخصص حرف اول را در سراسر دنیا می‌زند زمان آن رسیده که هر فرد با توجه به تخصصش در یک جایگاه شغلی بنشیند.

اخذ گواهی کار!

 علاوه بر آن، موفقيت يا عدم‌موفقيت يك كشور و برنامه‌هاي پيشرفت آن به منابع انساني بستگي دارد، پس به‌كارگيري روش مناسبي براي استخدام اين نيروها مي‌تواند از اهميت بالايي برخوردار باشد. به اين منظور از اوايل سال ۹۴ آزمون‌هايي با عنوان آزمون استخدامي مشترك فراگير دستگاه‌هاي اجرايي در سراسر ايران برگزار شد. اين روش جديد جذب نيرو مي‌تواند به افزايش عدالت در استخدام كمك كند و همچنين باعث رقابتي‌تر شدن فضاي استخدامي شود. در اين آزمون، تمام داوطلباني كه واجد شرايط اوليه شركت در آن هستند از فرصتي برابر جهت استخدام در ادارات دولتي برخوردار مي‌شوند. اين امر در رضايت داوطلبان از آزمون و حس اعتماد در آنها نيز بي‌تأثير نيست. اگر نگاهي به خبرگزاري‌ها بيندازيد خبر برگزاري سومين دوره اين آزمون به چشم‌تان مي‌خورد. اگر مايل به شركت در اين دوره هستيد بايد پيش از آن شروط آن را بررسي كرده و درصورتي كه واجد‌شرايط بوديد با مراجعه به وب سايت سازمان سنجش كشور به نشاني www.sanjesh.org در‌ اين آزمون ثبت‌نام كنيد. ما شما را در جريان بخشي از شروط شركت در اين آزمون و چم و خم آن قرار خواهيم داد.

  • ويژگي‌ها و مزاياي اين آزمون چيست؟

اين آزمون براي استخدام در تمام دستگاه‌هاي اجرايي كشور نيست بلكه براي آن دسته از دستگاه‌هاي اجرايي است كه مجوز استخدام و تأمين اعتبار را از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور اخذ كرده‌اند. هزينه‌هاي مربوط به ثبت‌نام در اين آزمون به نسبت آزمون‌هاي ديگر براي داوطلبان كاهش پيدا كرده زيرا اين آزمون مطابق عنوانش يك آزمون فراگير است، به اين معني كه اگر شما بخواهيد براي استخدام در دستگاه‌هاي اجرايي مختلف خود را محك بزنيد لازم نيست چند باره و به‌طور مجزا براي آزمون هر دستگاه اجرايي ثبت‌نام كرده و هزينه كنيد، فقط كافي است با يك‌بار پرداخت در اين امتحان جامع شركت كرده و با توجه به رتبه كسب شده و تخصص‌تان نتيجه بگيريد. لازم به ذكر است كه در فرايند چنين آزمون فراگيري علاوه بر هزينه، در زمان شما هم صرفه‌جويي مي‌شود. يكي ديگر از مزاياي اين آزمون، يكپارچگي و انسجام در امر اطلاع‌رساني آن است. شما از زمان اعلام خبر رسمي اين آزمون مي‌توانيد اطلاعات آن را از خبرگزاري‌ها و وب‌سايت سازمان سنجش كشور پيگيري كنيد. اين نوع اطلاع‌رساني باعث مي‌شود كه تمام افراد واجدشرايط از اين آزمون باخبر شده و در آن شركت كنند كه نتيجه آن رقابتي‌تر شدن فضاي استخدام است.

  • افراد واجد شرايط آزمون كدامند؟

يكي از شرايط عمومي شركت در اين آزمون داشتن تابعيت ايراني است. علاوه بر آن بايد به دين اسلام يا يكي از ادياني كه در جمهوري اسلامي ايران به رسميت شناخته مي‌شود معتقد باشيد. درگير بودن با بيماري‌اي چون اعتياد و داشتن سوءپيشينه باعث مي‌شود كه فرد داوطلب نتواند در آزمون ثبت‌نام كند. توجه كنيد كه داوطلبان مرد حتما بايد دوره خدمت خود را گذرانده يا به هر دليلي از آن معاف شده‌باشند. فرد داوطلب بايد از لحاظ جسمي و رواني سالم بوده و توانايي آن را داشته‌باشد وظايفي كه به او پس از استخدام محول مي‌شود را انجام دهد. تمام شرايط ذكر شده تا به اينجا، شرايط عمومي شركت در اين آزمون هستند و فرد داوطلب بايد براي ثبت‌نام شروط اختصاصي شركت در اين آزمون را نيز دارا باشد. براي مثال داوطلبي كه در اين آزمون شركت مي‌كند بايد حداكثر ۴۰ سال داشته‌باشد. تسلط به زبان انگليسي نيز يكي از شروط اختصاصي مهم در اين آزمون است. دارا بودن مدرك كارشناسي ارشد يا مدرك دكتري نيز ازجمله شروط اختصاصي اين آزمون است. توجه كنيد كه معدل كارشناسي ارشد شما بايد بالاتر از ۱۶ باشد، علاوه بر آن اگر مدرك دكتري شما با رشته كارشناسي‌ارشدتان مرتبط باشد امتياز بيشتري نسبت به ديگران خواهيد داشت. درنظر داشته‌باشيد كه آشنايي با فناوري‌هاي جديد و تسلط بر نرم‌افزار‌هاي تخصصي رشته‌ تحصيلي‌تان نيز يكي از شروط تخصصي اين آزمون است.

  • منابع آزمون چيست؟

اين آزمون شامل سؤال‌هاي عمومي و تخصصي ا‌ست؛ هنگام شركت در آزمون هم دو دفترچه با اين عناوين در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد كه از اين جهت بي‌شباهت به كنكور نيست. منابع سؤالات عمومي شامل مباحثي چون فناوري اطلاعات و به‌ويژه مهارت‌هاي هفت‌گانه ICDL است كه مواردي مثل نرم‌افزار Word، Excel،‌Access و... را دربر‌مي‌گيرد. علاوه بر آن زبان و ادبيات فارسي و معارف اسلامي نيز جزء اين منابع است كه البته داوطلبان اقليت‌هاي ديني از پاسخ به سؤالات بخش معارف اسلامي معاف هستند. لازم است بدانيد كه زبان انگليسي در حد عمومي براي سؤالات مربوط به اين دفترچه كافي است، همچنين بايد براي سؤالات هوش و توانمندي‌هاي ذهني نيز خودتان را آماده كنيد. منابع سؤالات اختصاصي، در حوزه تخصصي آن خوشه شغلي ا‌ست كه شما هنگام ثبت‌نام انتخاب كرده‌ايد، براي مثال اگر خوشه امور تجارت را انتخاب كرده‌باشيد منابع سؤال شما از موادي چون مديريت بازاريابي جهاني، رفتار مصرف‌كننده، تجارت بين‌الملل و... است يا اگر خوشه كارآفريني مدنظر شما باشد بايد براي سؤالاتي از منابع تئوري‌هاي كارآفريني، تحليل محيط كسب و كار و... حاضر باشيد. توجه كنيد كه تمام خوشه‌هاي موجود به همراه مواد آزمون در جداولي كه در دفترچه‌ راهنماي اين آزمون در وب‌سايت سازمان سنجش كشور در اختيارتان مي‌گيرد قابل دسترسي است. لازم به‌ذكر است كه ضريب دروس اختصاصي و عمومي در اين آزمون با يكديگر مساوي و برابر يك است.

  • پس از آزمون چه مي‌شود؟

تعداد قبولي‌هاي اعلام شده سه‌برابر ظرفيت است و پس از آن، مصاحبه و گزينش است. ‌ در مصاحبه استخدام، افراد به دستگاه‌هاي اجرايي‌اي كه انتخاب كرده‌اند معرفي مي‌شوند. اگر مداركي معتبر دال بر دارا بودن تجربه كاري مرتبط با شغل يا مداركي چون آيلتس و تافل داشته باشيد هنگام مصاحبه امتيازاتي براي شما درنظر گرفته مي‌شود. در اين مصاحبه سؤالات روان‌شناختي و سؤالات تخصصي‌تر درباره پايان‌نامه و دوره‌هاي تحصيلات دانشگاهي‌تان و مواردي تخصصي از رشته تحصيلي‌تان از شما پرسيده مي‌شود، در مواردي گفته شده كه سؤالاتي به زبان انگليسي يا در مورد كامپيوتر نيز پرسيده‌ شده‌است. پس از اين مصاحبه، افراد با شايستگي بيشتر و امتيازات بالاتر براي گزينش مورد مصاحبه قرار مي‌گيرند. اسامي كساني كه مرحله گزينش را هم به خوبي پشت سر بگذارند به‌عنوان قبولي‌هاي نهايي اعلام مي‌شوند كه پس از آن مراحل استخدام را شروع مي‌كنند.

  • نحوه ثبت‌نام چيست؟

ثبت نام در اين آزمون به‌صورت اينترنتي انجام مي‌شود. شما بايد در مدت اعلام شده كه براي اين دوره از روز ۲۸ تيرماه آغاز شده به وب‌سايت سازمان سنجش كشور مراجعه كنيد. پس از پرداخت مبلغي حدود ۲۹ هزارتومان به‌صورت الكترونيكي مي‌توانيد روند ثبت‌نام را ادامه دهيد. براي پر كردن فرم ثبت نام ابتدا بايد اطلاعات شناسنامه‌اي خود را مثل نام و نام خانوادگي، محل تولد، شماره شناسنامه، شماره كارت ملي و... را وارد كنيد. در قسمتي از اين فرم بايد رتبه كنكور كارشناسي خود را نيز بنويسيد، پس بايد مدارك قديمي خود را نيز دم دست داشته‌باشيد. علاوه بر اين، مواردي چون سوابق كاري و پژوهشي و ميزان تسلط به زبان انگليسي نيز بايد ذكر شوند. قسمتي كه شايد مهم‌تر از باقي موارد باشد درج كد خوشه مورد نظر و محل شغل انتخابي شماست كه در جدولي در دفترچه در اختيار شما قرار گرفته است. توجه كنيد كه جدول‌هاي موجود در اين دفترچه با كمك دستگاه‌هاي اجرايي در سراسر كشور كه متقاضي نيرو هستند ايجاد شده‌است. مثلا سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان‌هاي تهران، فارس و...، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، وزارت دادگستري و...

کد خبر 340560

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha