همشهری آنلاین: محسن اسماعیلی به تمثیل امام علی (ع) در خطبه شقشقیه اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها وقتی به پست و مقامی می‌رسند، مانند شتر گرسنه‌ای که با علف تازه بهاری مواجه شده است، به جان بیت‌المال می‌افتند.

به گزارش مهر، دكتر محسن اسماعیلی چهارشنبه شب در جلسه شرح و تفسیر هفتگی نهج‌البلاغه در مجتمع فرهنگی سرچشمه، با یادآوری اینکه سکر نعمت (مستی ناشی از نعمت) بدتر از سکر خمر است، گفت: امیرالمومنین (ع) می‌فرمایند که مراقب باشید و بترسید که خدا نعمتی دهد و شما مست آن شوید. سرچشمه مستی هم غفلت است و اگر کسی مست نعمت شد، عذاب خداوند بر او نازل می شود و چه عذابی بالاتر از اینکه انسان در حالت مستی از دنیا برود؟!

اسماعیلی با بیان اینکه هر نعمتی اعم از عشق و نفرت، مال، قدرت، فرزند، جوانی، آبرو و ... اگر عقل و هوش را از سر انسان ببرد مصداق مسکر می‌شود، به تمثیل امام علی (ع) در خطبه شقشقیه اشاره کرد و گفت: حضرت در خطبه سوم نهج‌البلاغه می‌فرمایند بعضی‌ها وقتی به پست و مقامی می‌رسند، مانند شتر گرسنه‌ای که با علف تازه بهاری مواجه شده است، به جان بیت‌المال می‌افتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: کسی که مست قدرت و ثروت است، هر چه هشدارش می‌دهند، بیدار نمی‌شود و با تعجب می‌ پرسد مگر چه کرده‌ام؟ کسی که حقوق نجومی برداشت کرده و تازه می‌گوید که سهم خود از انقلاب را گرفته‌ایم، دچار بدمستی است.

وی افزود: هم آن شتر، هم آن کسی که شرب خمر می‌کند و هم آنکه به چپاول بیت‌المال می‌پردازد هر سه مست هستند اما طبق روایات مستی آخر بدتر است؛ چراکه مستی ناشی از خمر کوتاه‌مدت است اما مستی قدرت و ثروت به این سادگی رفع نمی‌شود.

اسماعیلی با ارائه تصویری از حرمت اکید و شدید «شرب خمر» در اسلام، به روایاتی اشاره کرد که پیامبر (ص) ۱۰ گروه را راجع به خمر لعنت کرده‌اند، خواستار مقابله هوشمندانه مسوولان با ترویج شرابخواری شد و افزود: البته خمر تنها مصداق بارز مسکرات است اما تنها مصداق آن نیست بلکه مصادیقی نیز وجود دارند که بدتر از خمر هستند اما معمولا از آنها غفلت می‌کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) خطاب به ابن مسعود می‌فرمایند: «بترس از اینکه مست گناه شوی؛ چه اینکه مستی گناه شدیدتر و سخت‌تر از مستی ناشی از انگور است». همچنین امیرالمومنین (ع) فرموده‌اند: «به خدا پناه ببرید از مستی ثروت».

کد خبر 339990

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha