مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کالیفرنیای آمریکا با انجام آزمایش بر روی موش‌هایی که از مشکل آب سیاه رنج می‌بردند، توانستند با به کارگیری شیوه ای نوین موفق به بازگرداندن بخشی از بینایی آنها شوند که چنین دستاوردی برای اولین بار در جهان، صورت می‌گیرد.

به گزارش همشهري آنلاين از مهر، محققان آمریکایی به دنبال توسعه این شیوه برای درمان بیماری گلوکوم در انسان هستند.

در حدود ۷۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری آب سیاه یا همان گلوکوم هستند که عملا راه درمانی برای آن وجود ندارد و رفته رفته منجر به نابینایی فرد می‌شود.

کسانی‌که دچار بیماری گلوکوم می‌شوند رشته‌های عصب بینایی آنها تخریب می‌شود و دیگر ترمیم نمی‌شود، این مسئله به تدریج موجب از دست رفتن قدرت بینایی در آنها می‌شود.

در واقع سلول‌های گانگلیون شبکیه «آکسون» در چشم آسیب می‌بیند که دیگر قادر به ارسال اطلاعات بصری به مغز نخواهند بود و این سلول‌های مهم در بزرگسالان قابل ترمیم نیست.

محققان آمريكايي در این تکنیک، ابتدا آن چشمی که دارای دید بهتری بود را پوشاندند و سپس چشمی که از دید ضعیفی برخوردار بود را در معرض تحریک بصری با کانتراست بالا قرار دادند. در حقیقت این تحریک بصری با حرکت دادن یک صفحه سیاه و سفید در مقابل چشم موش صورت گرفت. سپس از مواد شیمیایی برای باز فعال کردن رشته‌های عصبی TOR درون سلول‌های گانگلیون استفاده کردند.

با گذشت سه هفته از اجرای این روش، بخشی از بینایی موش‌ها بازگشت.

کد خبر 339985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha