همشهری آنلاین: دکتر اسماعیل قدیمی مدرس و پژوهشگر ارتباطات به مناسبت در پیش بودن چهارمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط عمومی، طی یادداشتی به بررسی موضوع حرفه‌ای‌گرایی در دنیای کسب و کار پرداخته‌ است.

دکتر اسماعیل قدیمی مدرس و پژوهشگر ارتباطات

متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:

حرفه‌ای‌گرایی رویکردی علمی- تکنولوژیک به دنیای کسب‌وکار و هدف آن کسب بالاترین جایگاه در عرصه رقابت در تولید یک کالا یا خدمات و حداکثر رضایت مشتریان برمبنای مزیت‌های رقابتی، پیشرفت و بهبود مستمر است. علم او را به سلاح شناخت و درک واقعیات و ضعف‌ و قوت خود مجهز می‌کند تا بتواند اولی را به قوت و دومی را به فرصت تبدیل کند.

مسئولیت‌اجتماعی کلید واژه تلاش‌های حرفه‌ای‌هاست. او می‌داند که تولید از یک ذات اجتماعی برخوردار و هدف آن مصرف اجتماعی همراه با نفع و رضایت همگانی است.

میل حرفه‌ای به پژوهش، با میل به کشف خود آغاز می‌شود! زیرا او بر این باور است که حرکت بدون آگاهی از توانایی‌های درون و بدون امکانات فکری و قدرت کشف و شهود امکان‌پذیر نیست.

حرفه ای از انحصار گریزان است. انحصار سرچشمه عقب ماندگی و توسعه نیافتگی و عدم بهبود است. انحصار بنگاه‌ها وموسسات اقتصادی را به مکان‌هایی برای سودجویان بی‌تعهد و رانت‌خوار که به دنبال مزایای شخصی‌اند، تبدیل می‌کند که فساد، تبانی، تباهی و ناپاکی پیامدهای شوم آن هستند.

حرفه‌ای به دنبال شناسایی معیارها و سنجه‌هایی است که به او اجازه می‌دهند تا مدام به ارزیابی خود بپردازد و میزان پیشرفت و یا واپس ماندگی‌اش را مشخص کند. برای یک حرفه‌ای جداول مقایسه‌ای بهترین ابزار برای مقایسه با رقباست.

حرفه‌ای با دو اصطلاح بسیار آشناست: «مزیت رقابتی»، «زنجیره ارزش». مزیت رقابتی به معنای برتری در یک یا چند ویژگی یک کالا یا خدمات است که از ارزش‌افزوده برخوردار است. مزیت رقابتی را مشتریان تعیین می‌کنند. حرفه‌ای، به زنجیره‌ ارزش باور دارد. او می‌داند که فعالان عرصه اقتصادی و کسانی که در این حوزه حضور دارند باید زنجیره‌ای از ارزش را خلق کنند تا مشتریان به سمت آن‌ها میل پیدا کنند. «زنجیره‌ارزش» با تعهد اجتماعی بنگاه اقتصادی نسبت به توسعه جامعه همراه است.

سود منصفانه برای یک حرفه‌ای منطقی‌ترین هدف است. حرفه‌ای به رضایت مشتری برای پرداخت سود به خاطر ارزش افزوده‌ای که بنگاه تولیدی ایجاد کرده است، اهمیت بسیار می‌دهد. حرفه‌ای مشتری‌گراست. او با مشتریان خود زندگی می‌کند و تنها در جستجوی رضایت مشتری است، زیرا مشتری، فلسفه وجودی تولید اقتصادی را تشکیل می‌دهد.

پاسخگویی مستند را هم باید به ویژگی‌های برشمرده حرفه‌ای افزود. حرفه‌ای در مواقع بحران به صدور اطلاعیه‌های توخالی و احساسی و بی‌پایه و اساس نمی‌پردازد، بلکه تنها به دنبال ارایه مستندات برای اقناع مشتریان و افکارعمومی است.

چهارمین کنفرانس حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی شهریورماه سالجاری با محورهای حرفه‌ای‌گرایی در روابط‌عمومی؛ اصول و مبانی، تکنیک‌های ارتباطات خلاق، مدیریت تحلیل و پایش افکار عمومی، مدیریت هویت برند، تشریفات نوین برگزار خواهد شد.

علاقمندان به این کنفرانس می‌توانند با مراجعه به سایت i-pr.ir و یا تماس با شماره تلفن 88807453، نسبت به کسب اطلاعات بیشتر اقدام نمایند.

کد خبر 339815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha