دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

درحالی‌که در روزهای اخیر در عراق و سوریه، ارتش علیه گروه تروریستی داعش به پیشروی‌های مهم و تازه‌ای دست یافته، مؤسسه بین‌المللی تحقیقات دفاعی آی‌اچ‌اس در گزارشی اعلام کرده‌، داعش در ۱۸‌ ماه گذشته حدود یک پنجم از مناطق تحت اشغالش را از دست داده‌ است.

محله الکراره بغداد بعد از کشتار بیش از۳۰۰ عراقی توسط داعش همچنان محل تجمع مردم سوگوار است.

براساس گزارش اين مؤسسه بين‌المللي، داعش كه بعد از اشغال چند شهر در عراق و سوريه ادعاي خلافت كرده‌ بود، در 18‌ماه گذشته حدود 18درصد از مناطق تحت كنترل خود را از دست داده ‌است. در اين گزارش البته هشدار داده‌ شده كه با اين شكست‌ها، حملات تروريستي داعش در شهرها و عليه غيرنظاميان بيشتر خواهد شد.

  • پيشروي ارتش سوريه در حومه دمشق

در روزهاي اخير ارتش سوريه در عمليات خود در حومه شرقي دمشق موفقيت‌هاي مهمي كسب كرده و اين منطقه اكنون درحال پاكسازي است. از آنجا كه اين مناطق مسكوني بوده و غيرنظاميان هم در آن ساكن بوده‌اند، تروريست‌هاي داعش و جبهه النصره و جيش‌الاسلام با موضع گرفتن ميان غيرنظاميان در حومه شرقي دمشق تا‌كنون خود را در امان نگه داشته‌ بودند.

اما ارتش سوريه در روزهاي اخير در عمليات غافلگيركننده خود توانسته اين منطقه را پاكسازي كند. از سوي ديگر در حومه جنوب غرب دمشق، ارتش به دروازه‌هاي شهر داريا رسيده‌ است. اين شهر از 2 سال پيش در اشغال تروريست‌ها بوده ‌است. اما در حلب اين گروه‌ها در 2 روز گذشته با حملات موشكي خود به مناطق مسكوني در كنترل دولت، ده‌ها كشته در ميان غيرنظاميان به جا گذاشته‌اند.

  • ادامه پيشروي ارتش عراق در حومه موصل

در عراق ارتش بعد از آزادسازي پايگاه هوايي القياره در حومه موصل، به پيشروي‌هاي خود ادامه داده و 5روستا را در اين منطقه آزاد كرده‌است. در ابتداي اين هفته ارتش عراق پايگاه هوايي القياره را در نزديكي موصل به طور كامل به كنترل خود درآورد. كنترل اين پايگاه از نظر عمليات آزادسازي موصل اهميت زيادي دارد. نخست‌وزير عراق بعد از آزادسازي اين پايگاه هوايي در سخناني گفت ساكنان استان نينوا از همين امروز خود را براي آزادي آماده كنند. مقامات امنيتي عراق ديروز در گفت‌وگو با شبكه خبري الميادين از فرار جمعي اعضاي داعش از مناطق اطراف پايگاه هوايي القياره خبر دادند.

  • وزراي دفاع آمريكا و كانادا در بغداد

ديروز وزراي دفاع آمريكا و كانادا به‌طور اعلام نشده و همزمان به بغداد سفر كردند. اشتون كارتر وزيردفاع آمريكا در اين سفر از آمادگي كشورش براي مشاركت مستشاران در عمليات آزادسازي موصل خبر داد. كارتر با اشاره به آزادسازي پايگاه هوايي القياره در جنوب موصل گفت، بازپس‌گيري اين پايگاه با پيشروي‌هاي بيشتر ارتش عراق ادامه مي‌يابد.

او از ايجاد يك پايگاه هوايي در نزديكي موصل براي هماهنگي لجستيك ميان آمريكا و عراق در عمليات آزادسازي موصل و اعزام 560 نظامي آمريكايي ديگر به عراق خبر داد. كارتر در بغداد با حيدرعبادي نخست‌وزير، وزير دفاع و همچنين فرمانده نيروهاي ائتلاف به رهبري آمريكا عليه داعش ديدار كرد. مشاور نخست‌وزير عراق از امضاي قرارداد 2 ميليارد دلاري با آمريكا در زمينه تسليحاتي و مالي خبر داده‌است. وزير دفاع كانادا هم درباره همكاري‌هاي نظامي با عراق گفت‌وگو خواهد كرد.

کد خبر 339670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha