همشهری آنلاین: مدیرکل دفتر حفاظت، شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، افرادی که جنگل‌ها و مزارع را دچار حریق کنند، از دو تا پنج سال به زندان محکوم می‌شوند.

دو تا پنج سال حبس برای عاملان آتش‌سوزی در جنگل‌ها

به گزارش ایرنا، علی تیموری روز یکشنبه در نشست خبری افزود: همچنین بر اساس همان ماده 675 قانون مجازات اسلامی افرادی که شروع به آتش‌سوزی کنند و نیت آنان آتش‌افروزی باشد به 6 ماه تا 2 سال زندان محکوم خواهند شد.

وی اظهار کرد: این قانون به تمام ادارات کل محیط زیست استان‌ها ابلاغ شده و قرار است در قالب نصب تابلو در نقاط مختلف اطلاع‌رسانی شود.

تیموری ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در 95 درصد از آتش‌سوزی‌های سطح کشور، عامل انسانی دخیل است که به دو بخش عمدی و غیرعمدی تقسیم می‌شود.

وی افرود: افرادی که به صورت غیرعمد اقدام به آتش‌افروزی می‌کنند، شامل گردشگران و شکارچیان مجاز و غیرمجاز هستند که به علت بی‌دقتی و توجه نکردن به اطفای آتش، محل را ترک می‌کنند و این مسئله موجب گسترش آتش در منطقه می‌شود؛ البته با اطلاع‌رسانی می‌توان میزان آن را که نمونه آن در پارک ملی گلستان بسیار دیده می‌شود، کاهش داد.

تیموری گفت: اما گروه دیگری هستند که به صورت عمدی نسبت به آتش‌سوزی در جنگل‌ها اقدام می‌کنند که در استان فارس و ایلام سابقه آن را داریم و این افراد با اهداف مختلفی مانند تصاحب زمین، انتقام یا درگیری قبیله‌ای و قومی جنگل را به آتش می‌کشند که چندی پیش در استان فارس دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

مدیرکل دفتر حفاظت، شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد از مجموع 95 درصد از آتش‌سوزی‌ها که عامل انسانی در آن دخیل است، 20 تا 30 درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است.

وی تاکید کرد: قانون مجازات اسلامی در مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست مانند پارک‌های ملی، مناطق حفاظت شده و اثر ملی را که شامل 10 درصد از کل مساحت کشور است، شامل می‌شود.

تیموری گفت: در سال 93 حدود 6 هزار و 700 هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور در مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست، دچار آتش‌سوزی شد که با اقدامات صورت گرفته در این سازمان میزان آتش‌سوزی در سال 94 به 3 هزار و 400 هکتار رسید یعنی 50 درصد کاهش داشته است.

  • برگزاری مانور اطفای حریق

وی افزود: در این راستا تجهیزات اطفای حریق مانند آتش کوب و لباس حریق برای محیط بانان و تعدادی از اهالی بومی تهیه و همچنین در 14 استان از جمله فارس، گلستان و ایلام مانور اطفای حریق با همکاری استانداری و ادارات مرتبط برگزار شده است.

تیموری با بیان این که همچنین در سال جاری در 15 استان از جمله ایلام، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، همدان، فارس، گلستان و بوشهر مانور اطفای حریق برگزار خواهد شد، ادامه داد: این مانور پس از ماه رمضان در سه استان گلستان، خراسان شمالی و سمنان برگزار می‌شود.

وی افزود: همچنین ساختاری در قالب ستاد اطفای حریق در استان‌ها و ستاد راهبری اطفای حریق کشور با هدف مدیریت مناطق چهارگانه تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست در این سازمان شکل گرفته است.

  • تشکیل پاسگاه‌های سیار

وی گفت: در استان‌هایی مانند ایلام که به طور مداوم دچار آتش‌سوزی می‌شوند، پاسگاه‌های سیار و پایش روزانه ایجاد شده است و معاون اول رییس جمهوری به معاونت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد تا اعتباری حدود هشت میلیارد تومانی را در اختیار مدیریت بحران قرار دهد تا سازمان محیط زیست با استفاده از آن بتواند از پهپاد و صنعت هوایی در اطفای حریق استفاده کند.

تیموری افزود: در سال 95 به علت بارندگی مناسب، پوشش گیاهی در جنگل‌ها و مراتع مناسب بوده از این رو زمینه برای بروز آتش‌سوزی بیشتر فراهم شده است؛ بنابر این مراقبت بیشتری مانند پایش و پیشگیری را می‌طلبد که بر این اساس در این سال همان اقدامات سال 94 را با وسعت بیش‌تری ادامه خواهیم داد.

  • نصب سنسورهای هشداردهنده

وی گفت: برای اولین بار سنسورهای هشداردهنده آتش در جنگل‌های استان ایلام به صورت پایلوت نصب شده که نتیجه رضایت‌بخشی داشته است؛ بر این اساس قرار است تا هفته آینده در چهار استان فارس، لرستان، گلستان و ایلام که بیشترین میزان آتش‌سوزی را دارند، نصب شود.

تیموری افزود: این سنسورها وقوع آتش‌سوزی را به صورت پیامک به روسای ادارات کل محیط زیست استان‌ها و ادارات مرتبط ارسال می‌کنند و با این اقدام در کم‌ترین زمان ممکن نیرو به این مناطق اعزام می‌شود زیرا رسیدن به آتش در دقایق اولیه تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از گسترش آن دارد.

  • استفاده از بالگرد در 14 استان

وی اظهار کرد: سال گذشته در سه استان در زمان وقوع آتش‌سوزی از بالگرد استفاده شد اما امسال با هماهنگی و همکاری هوافضای سپاه، مدیریت بحران و وزارت دفاع در 14 استان بالگرد مستقر شده است تا در صورت بروز آتش‌سوزی بلافاصله در محل حاضر شود.

تیموری گفت: در استان فارس در سه ماه اول سال 95 حدود پنج بار از بالگرد برای اطفای حریق استفاده شد که کم‌تر از 15 دقیقه در محل حاضر شده بودند، در استان ایلام و لرستان نیز از بالگرد استفاده شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت، شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: چشم‌انداز کاهش آتش‌سوزی در جنگل‌ها در سال 95 حدود 20 درصد بود اما با اقدامات صورت گرفته 50 درصد کاهش حریق داشتیم.

وی افزود: از ابتدای سال 95 تا 12 تیرماه جاری 65 بار آتش‌سوزی در مناطق تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست در 13 استان رخ داده است که بیش‌ترین آن در استان چهارمحال و بختیاری با 14 بار آتش‌سوزی بوده است؛ همچنین جنگل‌های فارس 10 بار، لرستان 10 بار و ایلام 7 بار دچار آتش‌سوزی شده‌اند.

تیموری ادامه داد: از نظر وسعت، آتش‌سوزی استان چهار محال و بختیاری 38 هکتار، ایلام 13 هکتار، فارس 94 هکتار و لرستان 37 هکتار دچار حریق شده‌اند که در مجموع 295.5 هکتار از جنگل‌ها و مراتع تحت پوشش سازمان حفاظت محیط زیست در 13 استان در این مدت دچار آتش‌سوزی شد که نسبت به سال 94 کاهش 40 درصدی را نشان می‌دهد.

  • تهیه طرح جامع مدیریت و پیشگیری اطفای حریق کشور

وی گفت: برای این که برای تامین اعتبار اطفای حریق به صورت جزیره‌ای عمل نشود، طرح جامع مدیریت و پیشگیری اطفای حریق کشور تهیه و به امضای سه وزیر دفاع، جهاد کشاورزی، کشور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست رسید و یک ماه گذشته رییس سازمان محیط زیست آن را به معاون اول رییس جمهوری تقدیم کرد تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

مدیرکل دفتر حفاظت، شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این طرح پنج ساله است و در آن وضعیت جنگل‌ها و تمام اقدامات مربوط به اطفای حریق دیده شده است.

وی با تاکید بر این که حضور به موقع در محل آتش‌سوزی تاثیر زیادی در جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی دارد، گفت: با همکاری وزارت دفاع در راستای استفاده از بالگرد بسیاری از مشکلات در این زمینه برطرف شده است.

کد خبر 338941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha