شاید سال‌ها قبل زمانی که حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی آخرین جمعه‌ماه مبارک رمضان را روز «جهانی» قدس نامگذاری کردند، مقام‌های رژیم صهیونیستی فکرش را هم نمی‌کردند که برای همیشه این روز هر سال موعد جهانی برای جنبشی علیه این رژیم و دفاع از فلسطینی‌ها شود.

روز قدس

همزمان با راهپيمايي گسترده در ايران، مانند سال‌هاي گذشته امسال هم كشورهاي مختلف جهان شاهد تظاهرات مردمي عليه رژيم صهيونيستي بودند تا بار ديگر ثابت شود كه با تمام تلاش‌هاي اين رژيم، فلسطيني‌ها همچنان مدافعان خود را در گوشه و كنار جهان از آسيا تا آمريكا و اروپا دارند.

در اندونزي هزاران نفر از مردم اقدام به برگزاري راهپيمايي گسترده در روز قدس كردند. همچنين كشمير تحت كنترل هند هم شاهد تظاهرات مشابهي بود. همزمان با ديگر كشورهاي اسلامي در بغداد و بصره هم راهپيمايي روزجهاني قدس به شكلي گسترده برگزار شد. مردم عراق با زير پا گذاشتن پرچم رژيم صهيونيستي، اعتراض و مخالفت خود را با نقض مستمر حقوق فلسطيني‌ها توسط اين رژيم اعلام كردند. در اين راهپيمايي كه از بيمارستان الكندي در شرق اين شهر آغاز شد علاوه بر چهره‌هاي مذهبي و عشاير اين كشور، گروه‌هايي از نيروهاي بسيج مردمي هم شركت داشتند.

در نيجريه هم مردم اين كشور اقدام به برگزاري تظاهرات روز قدس كردند كه در آن برخلاف سال‌هاي گذشته شيخ ابراهيم زكزاكي روحاني شيعه و رهبر جنبش اسلامي شيعيان نيجريه كه ماه‌هاست در بازداشت به سر مي‌برد غايب بود. گزارش‌هاي رسانه‌هاي نيجريه از برگزاري تظاهرات روز قدس در حداقل 24منطقه و استان اين كشور خبر مي‌دهد. ابراهيم موسي از مقام‌هاي جنبش اسلامي نيجريه و از افراد نزديك به شيخ ابراهيم زكزاكي در بيانيه‌اي از مردم اين كشور خواسته بود براي حمايت از فلسطيني‌ها به‌صورت گسترده در اين راهپيمايي شركت كنند.

در پاكستان هم تظاهرات روز قدس در مناطق مختلف تحت تدابير بسيار شديد امنيتي برگزار شد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه عربستان در هماهنگي با رژيم صهيونيستي از چندين كشور عربي خواسته كه مانع برگزاري راهپيمايي روز قدس شوند.
حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي با توجه به شرايط امنيتي اعلام كرد كه گردهمايي مردمي روز قدس كه قرار بود روز گذشته در مجتمع سيدالشهدا(ع) در الرويس برگزار شود، لغو و به جاي آن دبيركل حزب‌الله نطق تلويزيوني خود را انجام مي‌دهد.

در لندن پايتخت انگليس، برلين، پايتخت آلمان و شماري از شهرهاي ديگر اروپايي و آمريكايي نيز اين راهپيمايي مردمي روز يكشنبه برگزار خواهد شد. فلسطيني‌هاي مقيم اروپا سعي در برگزاري گسترده مراسم روز جهاني قدس در كشورهاي محل اقامت خود را دارند، ولي رژيم صهيونيستي و لابي‌هاي يهودي در اين كشورها سعي مي‌كنند به هر شكلي از برگزاري راهپيمايي‌‌ها و تجمع‌ها در اين روز جلوگيري كنند.

  • تبديل اراضي فلسطيني به دژ نظامي

همزمان با روز قدس نيروهاي نظامي رژيم صهيونيستي در وضعيت آماده‌باش كامل قرار گرفتند و بار ديگر اراضي فلسطيني را از ترس خشم ساكنان اين مناطق تبديل به دژ نظامي كردند. پليس رژيم صهيونيستي از صبح روز گذشته نيروهاي زيادي را در قدس مستقر كرده و برخي خيابان‌هاي اين شهر را بست.

پس از آنكه نيروهاي رژيم صهيونيستي مانع ورود هزاران فلسطيني براي خواندن نمازجمعه در مسجد‌الاقصي شدند، درگيري‌هاي شديدي ميان اين نيروها و فلسطيني‌ها در ايست بازرسي قلنديا رخ داد. گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه نيروهاي رژيم صهيونيستي براي متفرق كردن آنها از گاز اشك آور و بمب‌هاي صوتي استفاده كرده‌اند. نظاميان رژيم صهيونيستي روز گذشته حداقل 2فلسطيني را در كرانه باختري به شهادت رساندند.

به گزارش خبرگزاري شهاب فلسطين، بيش از 40فلسطيني در درگيري با نظاميان اسرائيلي در گذرگاه قلنديا در شمال قدس اشغالي مجروح شدند كه حداقل يك نفر از آنها به شهادت رسيد.يك زن جوان فلسطيني هم در شهر الخليل و در نزديكي حرم حضرت ابراهيم(ع) به ضرب گلوله نظاميان رژيم صهيونيستي به شهادت رسيد. پليس اسرائيل مدعي شده اين زن فلسطيني با استفاده از سلاح سرد قصد حمله به نيروهاي اين رژيم را داشته است. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، يك جوان فلسطيني هم با سلاح سرد به گروهي از شهرك‌نشينان اسرائيلي در مركز تجاري شهر بنتانيا حمله كرد كه در پي اين اقدام 3شهرك نشين صهيونيست زخمي شدند كه حال يكي از اين مجروحان وخيم است.

  • تأكيد جنبش انصارالله به حمايت از فلسطين

همزمان با برگزاري تظاهرات روز جهاني قدس عبدالملك الحوثي، رهبر انصارالله يمن در سخنراني خود به مناسبت روز جهاني قدس تأكيد كرد:ما هرگز مسجدالاقصي را فراموش نخواهيم كرد و اين مسجد جزو مقدسات ماست. او گفت: ديگر هيچ بهانه‌اي براي ادامه تجاوز عليه يمن نمانده است.

اگر مردم يمن بر سر اسرائيل فرياد نمي‌زدند اين تجاوز و حملات رخ نمي‌داد. يمن هيچگاه خطري عليه هيچ كشور نبوده و نخواهد بود اما موضعش عليه اسرائيل دليل تجاوزي است كه عليه ما صورت گرفته است. الحوثي با اشاره به اينكه روابط برخي كشورهاي عربي با رژيم صهيونيستي كاملا آشكار شده، گفت: اسرائيل دشمن ما و خطري فراگير عليه ماست در نتيجه بايد با اين خطر مقابله كنيم.

  • تأكيد بر لزوم پايان شهرك‌سازي‌ها

كميته چهارجانبه صلح خاورميانه در پيش‌نويس گزارشي تأكيد كرد كه رژيم صهيونيستي بايد به شهرك‌سازي‌ها و ممانعت از توسعه فلسطين پايان داده و مناطقي را براي تشكيل كشور مستقل فلسطين اختصاص دهد. در پيش‌نويس گزارش كميته چهارجانبه صلح خاورميانه كه شامل آمريكا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل مي‌شود، آمده است، سياست‌هاي شهرك‌سازي اسرائيل به‌شدت احتمال موفقيت راه‌حل تشكيل 2 كشور را ضعيف مي‌كند.

کد خبر 338735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha