مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: نگرانی اصلی وزارت بهداشت این است که هنوز تعرفه خدمات پزشکی با قیمت واقعی این خدمات فاصله زیادی دارد. در واقع همه قیمت‌های بخش دولتی و برخی قیمت‌های بخش خصوصی واقعی نیستند.

بیمارستان

 ايرج حريرچي مي‌افزايد: به‌عنوان مثال تعرفه هتلينگ يا تخت-روز يك تخت بيمارستان درجه يك هم‌اكنون 108هزار تومان است درحالي‌كه قيمت تمام‌شده خدمات بيمارستاني يك تخت درجه يك كه شامل مراقبت‌هاي بيمارستاني، خدمات غذا و.... مي‌شود 203هزار تومان است. بنابراين فاصله قيمت تمام‌شده و تعرفه هتلينگ بيمارستاني حدود دو برابر است. وي علت كمبود تخت‌هاي بيمارستاني در كشور را سودآور نبودن بخش سلامت به‌علت واقعي نبودن تعرفه‌هاي پزشكي مي‌داند كه موجب مي‌شود سرمايه‌گذار انگيزه لازم را براي ورود به اين حوزه نداشته باشد.

108هزار تومان البته مربوط به سال گذشته است و به گفته محمد آقاجاني معاون درمان وزير بهداشت تعرفه يك شب اقامت در بيمارستان درجه يك دولتي در اتاق‌هاي عمومي امسال به 133هزار و 200تومان افزايش يافته است.

پيش از اين محمدرضا نوروزي مشاور وزير بهداشت در امور بيمارستان‌هاي خصوصي نيز گفته بود كه هزينه‌هاي درمان حتي در بيمارستان‌هاي خصوصي هم واقعي نيست و اين باعث شده كه هيچ‌يك از بيمارستان‌هاي خصوصي كشور سودده نباشند و بيشتر آنها از نظر درآمد و هزينه، سربه‌سر باشند. وي افزوده بود: هنوز وقتي مي‌گوييم يك تخت بيمارستاني 300هزار تومان است همه مي‌گويند گران است درحالي‌كه در كشورهاي مشابه و همجوارمان يك هزار دلار براي يك تخت شارژ مي‌كنند كه اين باعث مي‌شود تا سرمايه‌گذاري به‌صرفه باشد. نوروزي هم مانند سخنگوي وزارت بهداشت تأكيد كرده بود كه در شرايط فعلي و با تعرفه‌هاي موجود بخش خصوصي رغبتي به سرمايه‌گذاري در حوزه سلامت ندارد.

داوود دانش جعفري مشاور ديگر وزير بهداشت نظر متفاوتي دارد. وي مي‌گويد: اگر شرايط سرمايه‌گذاري در بيمارستان‌هاي خصوصي بد بود كه اين همه استقبال نمي‌شد و مجوزها خريد و فروش نمي‌شد. به اعتقاد او بيمارستان‌هاي خصوصي سود بالايي دارند و اگر رغبتي به سرمايه‌گذاري در اين بخش وجود ندارد به‌خاطر انحصاري است كه پزشكان براي سرمايه‌گذاري در اين حوزه ايجاد كرده‌اند و گارد را باز نكرده‌اند كه غيرپزشكان هم وارد شوند.

كامران سيفي‌پور عضو شوراي‌عالي نظام پرستاري نظر ديگري دارد. وي مي‌گويد: امروزه اقامت در هتل‌هاي سه‌ستاره با اتاق اختصاصي دو تخته با امكانات پذيرايي و فضاي شخصي كمتر از هزينه تخت -روز بخش خصوصي است. سيفي‌پور اين نكته را هم مي‌افزايد كه هزينه خدمات ويزيت و... در بيمارستان‌ها جدا از هزينه تخت - روز محاسبه و درصورتحساب درج مي‌شود. با اين حساب تفاوت ميان هزينه اقامت در هتل و بيمارستان، ناهار و شام است كه برخي هتل‌هاي سه ستاره به قيمت 15هزار تومان آن را به سرويس‌هاي خود مي‌افزايند.

وزير بهداشت در گزارشي كه به مجلس دهم داده است، گفته كه تا پيش از اجراي طرح تحول نظام سلامت، قيمت تخت‌هاي بيمارستاني از مسافرخانه‌ها هم كمتر بوده است. اكنون و با اجراي طرح تحول و افزايش تعرفه‌ها، قيمت اين تخت‌ها از هتل‌هاي سه‌ستاره هم بيشتر شده است. هرچند كيفيت خدمات بيمارستان‌ها كمتر است. به‌علاوه ضريب اشغال بيمارستان‌هاي دولتي در حدود 90درصد است. درحالي‌كه هيچ هتلي به اين شكل مشتري تضمين شده ندارد.

هزینه اقامت در هتل

تعدادي از هتل‌هاي سه ستاره كه هزينه اقامت در آنها از هزينه هتلينگ بيمارستان‌هاي دولتي هم كمتر است.

هزینه اقامت در بیمارستان

تعرفه هتلينگ (تخت- روز) بيمارستان‌هاي درجه يك در سال‌جاري

کد خبر 338515

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha