مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان رکورد جهانی انتقال نوری داده‌ها را شکستند و موفق شدند نور تابیده شده را به فاصله ۱۴۳ کیلومتر ارسال کنند.

نور

براساس گزارش ساينس الرت،‌ نور تابيده شده نامي است كه به پرتو نوري نسبت داده مي‌شود كه ذرات آن در مسير مستقيم و موازي حركت نمي‌كنند و با حركت به سوي جلو به دور يكديگر تابيده مي‌شوند،‌درست مانند اينكه پيچي را در هوا ببنديد.

به گفته دانشمندان دانشگاه وين، دستاورد جديد ارسال داده‌ها از طريق نور، نسبت به ركورد پيشين 50 برابر بهبود يافته‌است و اگرچه هنوز براي استفاده در كاربري‌هاي واقعي آماده نيست، اين پرتو تابيده شده نوري را مي‌توان روزي براي ارسال حجم بزرگي از داده‌ها به نقاط دورافتاده با سرعتي بسيار بالا مورد استفاده قرار داد.

اين تكنيك كه به گرداب نوري نيز شهرت دارد، مي‌تواند فناوري فيبرهاي نوري را بهبود ببخشد، زيرا امكان ارسال همزمان حجم بيشتري از داده‌ها را فراهم مي‌آورد به شكلي كه مي‌توان اطلاعات كانال هاي مجزايي را همزمان پخش كرد،‌البته با استفاده از مقادير مشخصي از تابيده شدگي نوري.

يكي از مشكلاتي كه در مسير استفاده از اين تكنيك قرار دارد،‌ درهم‌ريختگي پرتو نوري در مسيرهاي طولاني است كه به گفته دانشمندان با استفاده از شبكه عصبي مي‌توان اين مشكل را برطرف ساخت. با استفاده از اين شبكه محققان توانستند نور را از جزيره لاپالما به جزيره تنريف در جزاير قناري اسپانيا انتقال دهند و پيامي كه در اين پرتو نوري گنجانده شده‌بود را استخراج كنند.

قرار است به مرور زمان فاصله ارسال و كيفيت دريافت اين تكنيك بهبود پيدا كند. در آينده‌اي نه چندان دور چنين فناوري‌هايي مي‌تواند امكان انتقال فوق سريع داده‌ها ميان زمين و ماهواره‌ها را فراهم آورد.

کد خبر 337786

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha