همشهری آنلاین: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از اجرای ۴۰ هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی در سال ۱۳۹۴ خبر داد و گفت: اکنون سالیانه ۱۸۰ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از تخریب منابع طبیعی و ۱۶ هزار میلیارد ریال فرسایش خاک و ۲۰۰ هزار میلیارد ریال تخریب آبخوان صورت می‌گیرد.

خسارت تخریب عرصه‌های طبیعی سالیانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است

خداکرم جلالی ديروز در مراسم بزرگداشت روز جهانی "مقابله با پدیده بیابان‌زایی" که در محل این سازمان برگزار شده بود، افزود: از مجموع 40 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی انجام شده در سال 1394، 7500 هکتار برای کنترل گرد و غبار نمکی مربوط به اطراف دریاچه ارومیه اختصاص یافت و سازمان جنگل‌ها موفق‌ترین دستگاه در احیای دریاچه ارومیه شد.

جلالی مشارکت مردمی را در احیای دریاچه ارومیه موثر دانست.

وی افزود: براساس تعریف کنوانسیون ملی بیابان‌زدایی، کاهش توان بیولوژیک عرصه‌های منابع طبیعی و بهره‌برداری ناپایدار که موجب تخریب سرزمین می‌شود، یک پدیده بیابان‌زایی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون سرانه جنگل در جهان 6 هزار، مرتع هفت هزار و 600 و بیابان دو هزار مترمربع است؛ در حالی که در کشور ما سرانه جنگل برای هر نفر 1700 مترمربع، مرتع 11 هزار و بیابان چهار هزار و 300 مترمربع برآورد می‌شود و میزان سرعت بیابانی شدن ایران بیش از دو برابر جهانی است.

وی افزود: امسال با اجرای 90 هزار هکتار عملیات بیابان‌زدایی امیدواریم هفت میلیون و 500 هزار هکتار کانون بحران و سه میلیون هکتار کانون بحران درجه یک کنترل شود.

جلالی گفت: اکنون 100 میلیون هکتار از عرصه‌های کشور زیر تاثیر این پدیده قرار گرفته است که 20 میلیون هکتار آن به فرسایش بادی و بقیه به فرسایش آبی اختصاص دارد که باید اقدام‌های موثری در این زمینه داشته باشیم.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها، تاکنون هشت میلیون هکتار اقدامات بیابان‌زدایی شامل 250 هزار هکتار مالچ‌پاشی، 5 میلیون و 400 هزار هکتار عملیات بوته‌کاری، بذرکاری، بادشکن، قر و حفاظت انجام شده که در بهبود وضع هفت هزار و 26 کیلومتر جاده، 1810 کیلومتر راه آهن، 23 فرودگاه، 8560 کیلومتر شبکه آبیاری و انتقال آب، 600 هزار هکتار زمین کشاورزی، 87 شهر، 53 روستا و 51 شهرک صنعتی موثر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی نیز ديروز در حاشیه مراسم روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی گفت: با هدف تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یک برنامه 10 ساله عملیات آبخیزداری در 11 میلیون هکتار از زمین‌های کشور تهیه شده است.

کد خبر 337526

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha