یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

علی اصغر محمدی: درحالی‌که چند روز قبل سخنگوی دولت از پیگیری موضوع ساماندهی تعطیلات در دولت خبر داد، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته اعلام کرد:«ساماندهی تعطیلات دانش‌آموزان فعلاً امکان‌پذیر نیست»

ساماندهی تعطیلات مدارس، شاید وقتی دیگر

علي‌اصغر فاني كه پيش از اين مضر بودن تعطيلات طولاني و بي‌دليل را پذيرفته بود، ديروز به فارس گفت: «تا وقتي كه نظام آموزشي كشور متمركز است، بعيد مي‌دانم كه بحث ساماندهي تعطيلات چيزي باشد كه بتوان اجرا كرد.» او با بيان اينكه «روي موضوع ساماندهي تعطيلات خيلي مطالعه شده و جلسات مختلفي نيز در اين‌باره برگزار شده» توضيح داد: «بنده هم شخصاً سال‌ها روي آن فكر كردم. معتقدم يكي از راه‌ها اين است كه كشور در اين زمينه از تمركز خارج شود و استان‌ها با توجه به شرايطشان تصميم بگيرند.» فاني جابه‌جايي زمان سال تحصيلي را راه‌حل ديگري براي ساماندهي تعطيلات مدارس عنوان و تاكيد كرده وزارت آموزش و پرورش در موضعي نيست كه بخواهد اين تصميم‌ها را بگيرد.

وزير آموزش و پرورش در عين حال گفته كه «هر مدلي كه در كلان كشور مطرح شود، مي‌توانيم پيشنهادهايي را ارائه دهيم، برخي تعطيلات زمستاني را مطرح مي‌كنند كه از تعطيلات تابستاني كم شود، درحالي‌كه مردم در برخي مناطق روستايي در تابستان كار مي‌كنند و بچه‌ها كمك خانواده هستند و اين نشان مي‌دهد برخي بدون ملاحظه كارشناسي، اظهارنظرهايي مي‌كنند.» در حالي وزير آموزش و پرورش ساماندهي تعطيلات واحدهاي آموزشي را امكان‌پذير نمي‌داند كه او اخيرا در پاسخ به همشهري درخصوص اينكه «ساماندهي تعطيلات نوروزي در دستور كار آموزش‌وپرورش هست» اينگونه پاسخ داد: «بله، دقيقا همينطور است به‌دنبال چاره‌انديشي هستيم، البته پيچيدگي‌هايي دارد. اين موضوع از گذشته دغدغه من بوده‌است و در جلسات متعددي در اين‌باره شركت كرده‌ام. هميشه خيز برداشته‌ايم كه تقويم آموزشي بهينه شود ولي عوامل متعدد اجتماعي، عاداتي كه بين مردم رايج است و مسائل مختلف مانع اين كار شده است.»

  • گره كور ساماندهي تعطيلات

مهم‌ترين نكته قابل توجه در اين موضوع تعطيلات نوروز است كه با توجه به تعطيلي مدارس و دانشگاه، كشور را از يك تعطيلي 4روز ه به تعطيلاتي گاهي 20روزه مي‌كشاند. با وجود اذعان بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران حوزه تعليم و تربيت مبني بر آسيب‌زا بودن تعطيلات طولاني مدت، ولي هنوز چاره‌انديشي نشده‌است. به گفته وزير آموزش و پرورش هر روز آموزشي براي ما حدود 120ميليارد تومان هزينه دارد. بنا بر اين اگر ما بتوانيم هر روز آموزشي را فعال نگه داريم 150ميليارد تومان صرفه جويي كرده‌ايم و مانع پرت رفتن آن شده‌ايم. افزون بر اين همه دستگاه‌هاي اداري و خدماتي و حتي نظام درماني كشور تحت‌تأثير تعطيلي مدارس قرار مي‌گيرند و در ايام نوروز خدمات رساني آنها مختل مي‌شود.دبير شوراي‌عالي آموزش و پرورش چندي پيش در اين‌باره به همشهري گفت: «تعطيلات عيد نوروز از يك جهت براي دانش‌آموزان ضروري است و از جهت آييني و سنتي هم اين تعطيلات قابل پذيرش است ولي پرسش اين است چرا 15روز تعطيلي، البته مدارس چند روز پيش از عيد و چند روز هم بعد از عيد تعطيل هستند.» به گفته مهدي نويد ادهم بايد مراجع سياستگذار و تصميم‌گير به موضوع ساماندهي تعطيلات مدارس ورود پيدا كنند. شوراي‌عالي آموزش و پرورش و آموزش و پرورش هم تعطيلات فعلي را فاقد توجيه آموزشي و تربيتي مي‌دانند و اصرار بر ساماندهي و بازنگري آن دارند. او گفت: «ما به‌عنوان كارگزاران آموزش و پرورش و دست‌اندركاران تعليم و تربيت كشور به‌شدت ضرورت اين كار را احساس مي‌كنيم و خواهان اين هستيم كه طرح ساماندهي تعطيلات در دستوركار نظام قرار بگيرد.»

  • دولت پيگير ساماندهي تعطيلات

وزير آموزش و پرورش در حالي سخن از ناممكن بودن ساماندهي تعطيلات مي‌كند كه سخنگوي دولت سه‌شنبه هفته گذشته بر پيگيري موضوع ساماندهي تعطيلات در كشور تأكيد كرد. محمدباقر نوبخت، در نشست هفتگي خود در پاسخ به اين پرسش همشهري درباره عمل به‌وعده ساماندهي تعطيلات گفت: «درخصوص تعطيلات و اساسا نظام اداري، كميسيون اجتماعي دولت تا جايي كه به‌خاطر دارم اقداماتي را انجام داده است.اين موضوع چندبار هم در جلسه هيأت وزيران مطرح شده است. قطعا اگر اين كميسيون جمع‌بندي انجام دهد كه قابليت اجرا داشته باشد حتما اجرا خواهد شد.»

کد خبر 337500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha