شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - محسن امین: ماه رمضان، فرصت مناسبی است برای تمرین درست و بهینه مصرف کردن مواد غذایی؛ تمرینی که آمارها نشان می‌دهد بسیار به آن نیاز داریم.

ما به‌شدت در زمينه مصرف موادغذايي اسرافكار هستيم. آمارهاي سازمان غذا و داروي سازمان ملل مي‌گويد در خاورميانه هر سال 210كيلوگرم ماده غذايي به ازاي هر نفر به هدر مي‌رود اما در ايران به ازاي هر نفر، 375كيلوگرم مواد غذايي در سال هدر مي‌رود. فائو، اعلام كرده است سالانه 35ميليون تن دورريز غذا در ايران اتفاق مي‌افتد كه با آن مي‌توان 15ميليون نفر را از گرسنگي نجات داد.

بررسي و آمارهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس هم مشابه اين آمار را تأييد و تأكيد مي‌كند كه ميزان واردات محصولات غذايي به كشور با ميزان ضايعات اين محصولات برابري مي‌كند و به‌عنوان مثال، ضايعات نان به تنهايي سالانه حدود 3ميليارد دلار از منابع ملي را تلف مي‌كند. اين بدين معناست كه با پخت و مصرف صحيح‌تر نان، جدا از حفظ بركتي كه به ما ارزاني شده، مي‌توان با توجه به اينكه دولت ماهانه حدود 3500ميليارد تومان يارانه نقدي پرداخت مي‌كند، مبلغي معادل يارانه 3‌ماه را تأمين كرد.

جداي از نان كه حدود 30درصد توليد آن به هدر مي‌رود، 30 درصد از ميوه و سبزيجات توليد شده در كشور و 10درصد برنج توليد‌شده توسط كشاورزان نيز عملا دور ريخته مي‌شود. ضمن آنكه در ايراني كه دومين توليد كننده خرما در جهان است حدود 25درصد اين محصول هدر رفته و اسراف مي‌شود.

بياييد در روزهايي كه قرار است با پرهيز 17ساعته از غذا خوردن به ياد فقرا باشيم و در‌ ماه مهرباني كه نيت‌ها براي كمك به فقرا بيشتر از هميشه تبديل به عمل مي‌شود، در كنار كمك مالي مستقيم به فقرايي كه مي‌شناسيم يا افطاري دادن به يكديگر، نيت كنيم در تمام روزهاي سال، برنامه‌ريزي بهتر و رفتار صحيح‌تري در مورد مصرف موادغذايي داشته باشيم؛ يعني هم در ‌ماه مهرباني به ياد فقرا باشيم، هم با مصرف بهينه در طول سال، زمينه فقر را از بين ببريم.

کد خبر 337391

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha