برخی بانک‌ها در تلاش برای کاهش نرخ سود سپرده‌های مشتریان خود برآمده‌اند و در اقدامی «خودجوش» در تلاش هستند به استناد مصوبه بهمن‌ماه شورای پول و اعتبار نرخ سود سپرده‌های مردم را بین ۲تا ۳درصد کم کنند، درحالی‌که هیچ خبری از کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نیست.

بانک

 اين اقدام يك روز پس از آن صورت مي‌گيرد كه رضا شيوا، رئيس شوراي رقابت با هشدار نسبت به تباني بانك‌ها براي كاهش هماهنگ نرخ سود سپرده‌ها تأكيد كرده بود:« اكنون دوران اين شيوه تعيين نرخ سود به پايان رسيده و انتظار داريم كه از اين پس اينگونه عمل نشود.» به گفته وي، شوراي رقابت انتظار دارد بانك مركزي به‌عنوان نهاد تنظيم‌كننده بخش پولي كشور، سقف و كفي را براي نرخ سود تسهيلات و سپرده‌هاي بانكي تعيين كند تا بانك‌ها مجاز باشند در اين محدوده نرخ‌هاي خود را افزايش يا كاهش دهند.

به گزارش همشهري، برخي خبرگزاري‌هاي داخلي از ديروز از اقدام بانك پاسارگاد در كاهش دادن نرخ سود سپرده‌هاي مشتريانش از 18درصد به 16درصد خبر داده بودند. همزمان برخي خبرها حكايت از آن دارد كه در روزهاي آينده برخي بانك‌ها ازجمله بانك پارسيان و صادرات درصدد هستند نرخ سود سپرده‌هاي يكساله را حتي تا مرز 15درصد كاهش دهند.

تصميم خودجوش برخي بانك‌ها مستند به تصميم بهمن سال گذشته شوراي پول و اعتبار است و در ظاهر منع قانوني وجود ندارد چرا كه شوراي يادشده و بانك مركزي حداكثر نرخ سود سپرده‌ها را تعيين و به بانك‌ها ابلاغ مي‌كنند و بانك‌ها اين اجازه را دارند كه نرخ سود كمتري به سپرده‌گذاران پرداخت كنند. اين در حالي است كه مشخص نيست آيا كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي به استناد مصوبه شوراي پول و اعتبار بدون تغيير در نرخ سود تسهيلات بانكي قانوني است و با چراغ سبز بانك مركزي صورت گرفته است يا نه؟

  • زير‌آبي رفتن برخي بانك‌ها

روي ديگر كاهش تدريجي نرخ سود سپرده‌هاي بانكي در سكوت معنادار بانك مركزي، اقدام برخي بانك‌ها در جذب سپرده‌گذاران ديگر بانك‌ها با نرخ سود بالاتر حتي در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به بانك‌ها به ميزان 20تا 22درصد است. از سوي ديگر خطر خروج سپرده‌ها به سمت مؤسسات اعتباري در حال گرفتن مجوز با وسوسه دريافت سود بيشتر وجود دارد.

البته بانك مركزي اواخر سال گذشته به بانك‌ها اعلام كرده بود از پذيرش سپرده‌ها در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري وابسته به‌خود و همچنين دادن خدمات به مؤسسات اعتباري ناقض مصوبات شوراي پول و اعتبار خودداري كنند ولي مشاهدات همشهري از برخي شعب بانك‌ها نشان مي‌دهد كه روساي شعب و كارمندان آنها مردم را تشويق مي‌كنند تا قبل از ابلاغ كاهش سود سپرده‌ها اقدام به سپرده‌گذاري با نرخ سود قبلي كنند.

  • نشست‌هاي بي‌نتيجه بانكداران

رو دست بانكداران به شوراي پول و اعتبار در كاهش دادن نرخ سود سپرده‌ها از 18درصد به 16تا 15درصد از يك سو و حفظ نرخ سود تسهيلات مبادله‌اي ازجمله جعاله و فروش اقساطي به ميزان 20درصد دست‌كم حاشيه سود بانك‌ها را افزايش مي‌دهد. از ابتداي امسال همزمان با اصرار مقامات دولتي ازجمله وزير اقتصاد و رئيس‌كل بانك مركزي مبني بر كاهش نرخ سود بانكي متناسب با نرخ تورم، نشست‌هاي متعددي بين مديران بانك‌هاي دولتي و خصوصي تشكيل شده اما به نتيجه مشخص نرسيده است.

علت اين است كه در بهمن‌ماه وقتي بانكداران پيشنهاد كاهش نرخ سود سپرده‌ها از 20به 18درصد را به بانك مركزي و شوراي پول و اعتبار دادند، اين دو نهاد با اين پيشنهاد موافقت كردند و البته به كاهش 2درصدي نرخ سود تسهيلات هم رأي دادند. ايسنا به نقل از برخي مديران شبكه بانكي گزارش داد كه قرار است نرخ سود سپرده فعلا در بانك‌ها تا 2درصد كاهش پيدا خواهد كرد و ظاهرا سود تسهيلات بدون تغيير در همان ۲۲ درصد باقي مي‌ماند.ظاهرا اين روند تا 6‌ماه آينده ادامه داشته و بانك‌ها به‌تدريج نرخ سود سپرده را كاهش خواهند داد.

  • بانك‌ها به جمع‌بندي نرسيده‌اند

مديرعامل بانك توسعه صادرات با بيان اينكه هنوز بانك‌ها به جمع‌بندي براي كاهش نرخ سود نرسيده‌اند، گفت: در جلسات آتي احتمالاً در اين خصوص تصميم‌گيري خواهد شد. به گزارش تسنيم، علي صالح آبادي افزود: اما هنوز تصميم نهايي درباره نرخ سود و اينكه چه ميزان از نرخ فعلي كم شود، گرفته نشده است.

اين مدير بانك دولتي توسعه صادرات، زمان برگزاري جلسه بعدي بانك‌هاي دولتي و خصوصي را منوط به دعوت شوراي هماهنگي بانك‌ها دانست و گفت: بانك‌ها در جلساتي كه داشتند حتي درباره نرخ هم صحبتي نكرده‌اند، بايد نظرات تمامي بانك‌ها مطرح و بعد تصميم مشترك اتخاذ شود.يك مقام مطلع نظام بانكي هم گفته ظاهراً توافق بانك‌ها (خصوصي ها) براي كاهش نرخ سود صورت گرفته و بناست ابتدا بانك‌هاي بزرگ در اين زمينه اقدام كنند و ديگر بانك‌ها نيز طي روزهاي آتي به جرگه‌شان اضافه شوند و اين تصميم خود را به‌احتمال قوي از هفته آينده اجرا خواهند كرد.

کد خبر 336956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha