دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

۵ ماه از ابلاغ قانون کنترل سلاح از سوی باراک اوباما می‌گذرد، اما جامعه آمریکا همچنان شاهد تیراندازی‌های مرگبار است؛ تیراندازی‌هایی که آخرین آن، بامداد یکشنبه در اورلاندو «مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا» نام گرفت.

آمریکا

طبق اعلام پليس آمريكا، عمر متين، شهروند 29ساله آمريكايي، در شب حادثه از شهر محل سكونتش يعني بندر فورت پيرس در ايالت فلوريدا در جنوب شرق آمريكا، حدود 200كيلومتر را رانندگي كرده تا به شهر اورلاندو در مركز فلوريدا برسد. 2ساعت پس از نيمه شب، او به يك كلوب شبانه همجنس‌گرايان در اورلاندو حمله مي‌كند؛ حمله‌اي كه 50كشته و 53 زخمي به‌جا گذاشت.

عمرمتين 20دقيقه قبل از اين كشتار، با پليس تماس مي‌گيرد و جملاتي در مورد گروه تروريستي داعش و همچنين برادران سارنايف كه در بمبگذاري 3سال پيش در ماراتون بوستون 5نفر را كشتند، به‌زبان مي‌آورد. طبق اعلام پليس، عمر‌متين در اين تماس به‌صورت مشخص «هيچ‌گونه ابراز وفاداري به داعش يا رهبر آن نداشته است»؛ موضوعي كه باعث شده رسانه‌هاي آمريكايي اين حمله را نه مرتبط با تروريسم بين‌المللي بلكه نوعي «تروريسم داخلي» بخوانند.

تيراندازي اورلاندو بار ديگر بحث قانون كنترل سلاح در آمريكا را پيش كشيده است. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا، اواخر سال گذشته پس از كشمكش‌هاي فراوان با كنگره، سرانجام با استفاده از اختيارات خود قانون كنترل سلاح را ابلاغ كرد.

اوباما با اين اقدام به‌دنبال آن بود تا شايد در آخرين ماه‌هاي باقيمانده از دوره رياست‌جمهوري‌اش بتواند بر آنچه خود «بزرگ‌ترين ناكامي دولتش» خوانده، فائق‌ آيد. اين قانون خريد و فروش سلاح را طبق چارچوبي مشخص محدود مي‌كند. تيراندازي اورلاندو اما زنگ خطر بزرگي را براي جامعه آمريكا به صدا در آورد و نشان داد كه حتي سازوكار ابلاغي اوباما نيز نتوانسته مانع دسترسي آسان مردم آمريكا به سلاح و سد راه تيراندازي‌هاي مرگبار در اين كشور شود.

بيل براتون، رئيس پليس نيويورك، ديروز در گفت‌وگو با شبكه تلويزيوني سي‌ان‌ان، از انجمن سلاح آمريكا كه قوي‌ترين لابي فروش سلاح در اين كشور است و همچنين نمايندگان كنگره به‌خاطر جلوگيري از به سرانجام رسيدن قانون كنترل سلاح انتقاد كرد. طبق اطلاعات منتشر شده از سوي پليس فدرال آمريكا، عمر متين از 3سال پيش در ليست نظارتي نيروهاي امنيتي قرار داشته اما با اين حال توانسته به راحتي يك سلاح نيمه اتوماتيك و يك اسلحه كمري و تعداد زيادي فشنگ براي حمله به كلوب شبانه خريداري كند.

طبق قانون كنترل سلاح، بررسي سابقه خريداران الزامي است و فروش سلاح به افرادي كه در ليست نظارتي سازمان‌هاي امنيتي آمريكا قرار دارند و همچنين به افرادي كه به‌دليل بيماري رواني يا خشونت خانوادگي صلاحيت خريد سلاح ندارند، ممنوع است. براتون با اشاره به اين قانون گفت:‌ «ما يك ليست ترور داريم؛ فردي را هم داريم كه در اين ليست است و او توانسته سلاح خريداري كند؛ اين احمقانه است.»

پليس فدرال اورلاندو اعلام كرده كه طي 3سال گذشته، 2بار از عمر متين بازجويي كرده است اما به‌دليل عدم‌وجود مدركي دال بر ارتباط او با گروه‌هاي تروريستي او را آزاد كرده است. آنها احتمال مي‌دادند كه متين با منير محمد ابوصلاح، شهروند آمريكايي كه در ويدئو‌هاي گروه تروريستي جبهه‌النصره در سوريه ديده شد ارتباط داشته باشد. نبود مدركي در اين زمينه باعث شد آنها پرونده عمر متين را در سال2014 ببندند.

تيراندازي در آمريكا سالانه جان 30هزار نفر را مي‌گيرد. فارغ از انگيزه‌هاي اقدام به تيراندازي، سهولت دسترسي به سلاح يكي از دلايل اصلي اين حوادث مرگبار بوده است. با اين حال، 8سال تلاش دولت اوباما براي مقابله با خريد و فروش سلاح نتوانسته در برابر سود كلان حاصل از اين بازار و لابي‌هاي قدرتمند سلاح در آمريكا قد علم كند.

  • عمر متين، عامل تيراندازي اورلاندو كيست؟

عمر متين، 29ساله، متولد نيويورك از پدر و مادري افغان بود. او در شهر فورت پيرس زندگي مي‌كرد كه با ماشين حدود 2ساعت با محل حادثه فاصله دارد. متين در سال2009 با دختري افغان به نام ستاره يوسفي ازدواج كرد اما آنها پس از 4‌ماه از هم جدا شدند. همسر سابق عمر متين ديروز در گفت‌و‌گو با رسانه‌هاي آمريكا گفت كه متين ثبات رواني نداشته و دائما او را كتك مي‌زده است. به گفته او، متين بسيار فحاش و بدرفتار بوده است.

عمر متين در سال2007 به‌عنوان نيروي حفاظتي در يكي از شركت‌هاي خصوصي در فورت پيرس مشغول به‌كار بود و به همين دليل براي استفاده از سلاح، آموزش‌هاي لازم را ديده بود. مقام‌هاي پليس فدرال آمريكا اعلام كرده‌اند كه ممكن است او به گروه داعش تمايلاتي داشته است اما هنوز نسبت به اين موضوع اطمينان ندارند. در مقابل، مير صديق، پدر عمر متين، به شبكه ان‌بي‌سي آمريكا گفته كه پسرش به دلايل مذهبي دست به اين كار نزده و تصور مي‌كند به‌خاطر عقايد ضد‌همجنس‌گرايي كه داشته به اين كلوب حمله كرده است.

  • واكنش‌هاي سياسيون آمريكا به تيراندازي اورلاندو

باراك اوباما تيراندازي اورلاندو را «تروريستي» و «نفرت‌انگيز» خواند. او گفت: «كشور ما امروز شاهد تلخ‌ترين حادثه تيراندازي در تاريخ خود بوده است.» اوباما همچنين تأكيد كرد كه اين حادثه بار ديگر يادآوري مي‌كند كه تا چه‌اندازه دسترسي به سلاح در آمريكا آسان است و بايد خيلي زود در اين‌باره تصميم‌گيري شود.

دونالد ترامپ، نامزد جنجالي جمهوريخواهان، واكنش اوباما به تيراندازي اخير را انفعالي خواند و خواستار استعفاي او شد. ترامپ بار ديگر ايده خود براي ممنوعيت ورود مسلمانان به خاك آمريكا را تكرار كرد و در صفحه توييتر خود نوشت: «آنچه در اورلاندو رخ داده، ابتداي ماجراست. رئيس‌جمهور ما ضعيف و بي‌كفايت است. بايد خشن باشيم و مانع ورود آنها شويم.» او همچنين ديروز خواستار برخورد نظامي با حوادثي شبيه اورلاندو در داخل و همچنين افزايش حملات آمريكا به مواضع داعش در عراق و سوريه شد. هيلاري كلينتون، رقيب دمكرات ترامپ نيز مانند اوباما براي تيراندازي اخير از عنوان «تروريسم» استفاده كرد و گفت كه ضروري است آمريكا اقدامات امنيت داخلي خود را تقويت كند.

کد خبر 336950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha