همشهری آنلاین: رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور از برگزاری اولین مرحله آزمایشی انتخابات رایانه‌ای با همکاری صدا و سیما در آبان ماه خبر داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محمدحسین موسی‌پور در نشست خبری صبح روز چهارشنبه 18 مهر با خبرنگاران جراید و رسانه ها اعلام کرد: انتخابات آزمایشی رایانه ای در آبان ماه به صورت سراسری و در زمان محدود برگزار می شود.

وی در همین زمینه از رسانه ها خواست که با اطلاع رسانی مناسب با وزارت کشور همکاری کنند.

وی با توضیح این که برای برگزاری انتخابات مکانیزه چهار مرحله پیش بینی شده، دو مرحله نخست را مربوط به ثبت نام از کاندیداها و داوطلبان نامزدی و استعلام از مراجع 4 گانه و پاسخ به این استعلام ها عنوان کرد و افزود: این دو مرحله قطعاً به صورت رایانه ای انجام خواهد شد.

موسی پور برگزاری انتخابات با وضعیت کنونی را شایسته نظام جمهوری اسلامی ندانست و تاکید کرد: برای رفع نواقص انتخابات کنونی باید به سمت برگزاری انتخابات الکترونیکی برویم.

وی این مرحله از برگزاری انتخابات رایانه‌ای را بسیار حساس و سرنوشت ساز خواند و گفت: برای حصول اطمینان از نتایج آن نیاز به آزمایش‌های مکرر داریم

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور در ادامه اظهارات خود صرفه جویی در وقت، هزینه، نیروی انسانی و افزایش سرعت عوامل اجرایی را از مزیت‌ها و فواید برگزاری انتخابات مکانیزه دانست و افزود: برگزاری آزمایشی انتخابات رایانه ای برای تست نرم افزاری، سخت افزاری و ارتباطات اینترنتی در برگزاری مراحل مختلف این انتخابات صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، حجت الاسلام والمسلمین موسی پور همچنین تشخیص هویت شرکت کنندگان در انتخابات و رأی دهندگان را سومین مرحله از برگزاری رایانه ای انتخابات عنوان کرد و گفت: هویت رأی دهندگان با شماره ملی و کارت شناسایی ملی تعیین می شود که به این منظور با ورود شماره ملی افراد در سیستم، هویت آنها تعیین خواهد شد.

حجت الاسلام موسی پور ایجاد یک شبکه گسترده را لازمه تحقق این هدف و در عین حال به عنوان زیرساخت دولت الکترونیک یاد کرد و گفت: اگر این هدف تحقق یابد، سلامت انتخابات تا حدود زیادی تضمین و به سرعت رأی گیری افزوده خواهد شد.

وی کاهش و جلوگیری از ازدحام در شعبات اخذ رأی برای تعیین هویت رأی دهندگان را از دیگر مزایای این امر خواند و افزود: با این اقدام، امکان رأی مجدد به صفر می رسد چرا که شبکه، آن لاین است و اطلاعات افراد رأی دهنده به صورت لحظه ای در سیستم درج و ثبت می شود.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور، سلب امکان سوء استفاده از شناسنامه های سرگردان را نیز از دیگر مزایا و ویژگی های برگزاری رایانه ای انتخابات دانست.
 
 
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر کشور با اعلام این که لایحه دوفوریتی دولت برای کاهش سن رأی دهندگان هفته آینده در صحن مجلس بررسی می شود، اظهار داشت: مشارکت قشر نوجوان و جوان کشور در صحنه تصمیم گیری و انتخابات، موجب افزایش اعتماد و باعث بالارفتن سرمایه اجتماعی و نیز کاهش هزینه های مختلف خواهد شد.
 
موسی پور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران به تبیین دلایل دولت درخصوص ارائه لایحه دوفوریتی کاهش سن رأی دهندگان پرداخت و با بیان این که بصیرت، معرفت و شناخت سیاسی جامعه ایرانی بویژه نسل جوان و نوجوان کشورمان از متوسط مردم دنیا بالاتر است و همه به این واقعیت اذعان دارند، گفت: چگونه می توان این خیل عظیم را از حضور در صحنه انتخابات محروم و حق مشارکت سیاسی را از آنها سلب کرد؟

وی ادامه داد: مشارکت جوانان و نوجوانان در شکل گیری ساختارهای حکومتی بطور طبیعی باعث ایجاد وابستگی و همراهی در آنها نسبت به نهادهای ایجاد شده می شود و احساس مسؤولیت این قشر را نسبت به رویدادهای جامعه و کشور بالا می برد.

وی همچنین با اشاره به مرجعیت قشر نوجوان و جوان در بسیاری از خانواده های روستایی به دلیل برخورداری از سواد و اطلاعات روز کشور گفت که محروم کردن نوجوانان و جوانان این تأثیر را در خانواده های روستایی خواهد داشت که این اقشار نیز از حضور و مشارکت فعال در انتخابات محروم خواهند شد.

وی میزان مشارکت قشر نوجوان و جوان کشور در فرایند انتخابات را در مقایسه با سایر اقشار بیشتر خواند و با اشاره به این که حدود 4 میلیون جوان بین 15 تا 18 سال در کشور حضور دارند، افزود: درصد مشارکت این تعداد نوجوان و جوان در انتخابات بیشتر از سایر سنین است و با محروم کردن آنها از انتخابات بخش، عمده ای از مشارکت کاهش می یابد.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور وجود فضای با نشاط سیاسی و تحقق انتخابات حداکثری را محصول حضور نوجوانان و جوانان دانست و تأکید کرد: حضور این قشر یک اثر مستقیم دارد که آن ریخته شدن حدود 4 میلیون رأی در صندوق های رأی است. علاوه بر این مشارکت و حضور این قشر محیط با نشاط انتخاباتی را بوجود می آورد و فضای انتخابات را گرم و بسیاری از فعالیت ها توسط این قشر انجام می گیرد و بنابراین با ایجاد انگیزه برای سایر اقشار جامعه، آرای آنها را نیز جلب می کند. حال چگونه می توان با محدود کردن عرصه حضور این قشر، موتور محرکه فعالیت ها و شور و هیجان انتخاباتی را خاموش کرد؟

وی هرگونه ایجاد محدودیت برای شرکت این قشر در انتخابات را مغایر با هدف مشارکت حداکثری خواند و در ادامه با اشاره به این که در انتخابات گذشته (24 آذرماه 85) 15 ساله ها حضور داشتند و حدود 4 میلیون رأی از آنها اخذ شد، گفت: چگونه می شود کسیکه در انتخابات قبلی رأی داد، در این انتخابات صلاحیت مشارکت نداشته باشد؟

وی همچنین با بیان این که در برخی نقاط کم جمعیت، افراد منتخب با آرای بسیار کمی وارد مجلس می شوند، گفت: محدودیت سنی برای رأی دهندگان حوزه واجدان شرایط را محدود و در نتیجه حضور محدود رأی دهندگان در انتخابات، پشتوانه مردمی نماینده و منتخب این نقاط را کاهش میدهد که این به مصلحت نمی باشد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر کشور خاطرنشان کرد: خود مجلس هفتم و دولت نهم محصول و مدیون حضور 15 ساله ها است و دولت و مجلس با رأی این افراد شکل گرفته و چنانچه این امتیاز را از آنها سلب کنیم، در واقع اجازه خواهیم داد که دلزدگی و سرخوردگی در قشر جوان ایجاد شود.

وی افزود: قشر جوان و نوجوان ما سال ها حق رأی داشته اند، چه آسیبی از حضور و مشارکت آنها در عرصه های انتخاباتی دیده ایم که بخواهیم این حق را از آنها سلب کنیم؟
 
وی در همین خصوص از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که با بررسی مجدد لایحه دوفوریتی کاهش سن رأی دهندگان، نسبت به آن تجدید نظر کرده و با رأی موافق خود، به افزایش میزان مشارکت در انتخابات کمک کنند.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص نظر شورای نگهبان درخصوص انتخابات رایانه ای اعلام کرد که در مذاکره با شورای نگهبان درخصوص برگزاری رایانه ای انتخابات به نتایج روشن و مثبتی خواهیم رسید.

حجت الاسلام والمسلمین موسی پور با تأکید بر این که شورای نگهبان با اصل برگزاری انتخابات موافقت اصولی دارد، گفت که مذاکرات با شورای نگهبان درخصوص چگونگی اجرای مراحل انتخابات مکانیزه است.

وی با تأکید بر این که جایگاه نظارتی شورای نگهبان باید حفظ و لحاظ شود، افزود: فضای حاکم نسبت به اجرای رایانه ای انتخابات در شورای نگهبان مثبت است و این شورا، از اصل برگزاری رایانه ای آن استقبال می کند ولی تنها نگرانی آنها از چگونگی اعمال نظارت و تضمین کارکرد نرم افزار تهیه شده و نیز ابهاماتی است که ممکن است در فرایند اجرای آن وجود داشته باشد.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور همچنین در خصوص شمارش آراء به عنوان مرحله چهارم برگزاری مکانیزه انتخابات اظهار داشت: برای این امر نرم افزار مورد نظر تهیه و چند مورد آن نیز چک شده و نواقص آن نیز برطرف شده است.

وی افزود: در صورتی که مذاکره با شورای نگهبان به پایان برسد، در حوزه هایی که بالای 2 نماینده دارند، شمارش آراء به صورت رایانه ای انجام خواهد پذیرفت.

وی هم‌چنین با بیان این که برگزاری انتخابات به شیوه کنونی شایسته نظام اسلامی ما نیست، تأکید کرد: برای برگزاری انتخابات به صورت مکانیزه به همدلی نیاز داریم و رسانه‌ها نیز در این زمینه باید به ما کمک کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت کشور در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درخصوص جزئیات برگزاری آزمایشی انتخابات مکانیزه، اعلام این جزئیات را به فرصت های بعدی موکول و در همین حال تأکید کرد: گستره برگزاری انتخابات رایانه ای سراسری خواهد بود.

موسی پور اضافه کرد: تمامی کاربران اینترنتی در یک مدت زمان محدود، که جزئیات آن از طریق فراخوان عمومی اعلام خواهد شد، می توانند در این انتخابات شرکت کنند.

بر اساس این گزارش، رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در زمینه تعداد ناظران انتخابات الکترونیک که باید به سیستم رایانه مسلط باشند، گفت: وزارت کشور بر اساس برنامه زمان بندی شده  سخت افزار ونرم افزار لازم برای برگزاری انتخابات مکانیزه را تهیه کرده  و در این زمینه نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: هنگامی که انتخابات آزمایشی برگزار می شود، افراد مختلفی که می توانند خدمات اینترنتی ارائه دهند شناسایی و دعوت به همکاری می شوند و تعداد قابل توجهی از کاربران برای تشخیص هویت رای دهندگان از حوزه های اخذ رای و 10 هزار شعبه مربوط به شمارش از 45 هزار شعبه، به کار گرفته می شوند.

خبرنگار دیگری از معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور درباره تکلیف کسانی که فاقد کارت شناسایی ملی هستند در روز انتخابات سئوال کرد و حجت الاسلام موسی پور پاسخ داد: ثبت احوال موظف شده است تا موعد برگزاری انتخابات برای همه واجدان شرایط رای دهندگی کارت ملی صادر کند اما چنانچه این کار به طور کامل انجام نشود کد شناسایی همه افراد مشخص است و واجدان رای می توانند رای خود را با کد ارائه دهند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درخصوص احتمال آسیب پذیری مراکز آموزشی از کاهش سن رأی دهندگان و ورود یا تسری فضای ناسالم سیاسی به این مراکز تصریح کرد: صرف احتمال این که مراکز دانش آموزی از برخی جریان ها یا فضاهای ناسالم سیاسی متأثر و دچار چالش شوند، دلیل موجهی برای این نیست که آنها را از مشارکت سیاسی محروم کنیم.

وی تأکید کرد: باید راهکاری را پیدا کنیم که چالش های سیاسی به مراکز آموزشی سرایت نکند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که قائل شدن حق مشارکت برای نوجوانان و جوانان کشور یک حق ابتدایی نیست و این حق در گذشته برای آنها وجود داشته و نمی توان در جهت نفی این حق استدلال کرد.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور درپاسخ به سؤالی در باره فعالیت های انتخاباتی احزاب فاقد مجوز از وزارت کشور اظهار داشت: احزابی می توانند در انتخابات فعالیت کنند که از کمیسیون ماده 10 قانون احزاب وزارت کشور که این وزارتخانه نیز به عنوان عضو از یک حق رای برخوردار است مجوز فعالیت دریافت کند که این مسئله کاملا قانونی است. 

 حجت الاسلام  موسی پور تصریح کرد: کسانی که معتقدند احزاب کشور برای فعالیت نیازمند کسب پروانه نیستند و بر اساس اصول قانون اساسی می توانند آزادانه تا زمانی که کارکرد آنها مخل امنیت ملی نباشد، فعالیت کنند باید در نظر داشته باشند که مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر الزام گروه ها به برخورداری از پروانه فعالیت را تایید کرده است.

خبرنگار دیگری از معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور درباره احیاء میز احزاب در ستاد انتخابات وزارت کشور برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات آینده سئوال کرد و موسی پور پاسخ داد: آحاد مردم و احزاب و گروه ها باید به طور شفاف در جریان روند انتخابات قرار گیرند و نسبت به سلامت مکانیزم های اجرایی اطمینان کسب کنند.

وی خاطر نشان کرد: هر اقدامی که موجب افزایش اعتماد مردم نسبت به مجریان انتخابات و نحوه برگزاری این فرایند دموکراسی شود و با قوانین و ضوابط موجود نیز تناقض نداشته باشد مورد تایید ماست و آماده انجام آن هستیم.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که رئیس ستاد انتخابات کشور چه زمان تعیین و منصوب می شود؟ گفت: طبق عرف، معمولاً معاون سیاسی، سمت رئیس ستاد انتخابات کشور را نیز عهده دار می شود ولی این الزام قانونی ندارد و وزیر کشور بنا بر تشخیص خود فرد مناسب و مورد نظر برای این سمت را در زمان بندی مراحل اجرایی انتخابات، منصوب خواهد کرد.

خبرنگار دیگری از معاون حقوقی و پارلمانی وزارت کشور درباره تعیین مدیر کل جدید انتخابات سئوال کرد که " موسی پور" پاسخ داد: در حال حاضر سرپرست اداره کل انتخابات، مسئولیت های مدیر کل را انجام می دهد و در این زمینه مشکلی نیست و مدیر کل نیز به زودی برای این حوزه تعیین خواهد شد.

وی همچنین درخصوص اطلاع رسانی از روند انتخابات گفت: آحاد مردم باید در جریان روند اجرایی انتخابات قرار گیرند و همه گروه ها و دستجات از مکانیزم اجرایی آن آگاه باشند.

وی همچنین تأکید کرد: همه اقشار باید به صورت شفاف و روشن از مکانیزم اجرایی انتخابات و روند آن اطمینان حاصل کنند.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور، در پاسخ به سئوالی در خصوص طرح جدایی معاونت های امنیتی و سیاسی استانداری ها در تعدادی از استان های مشخص، با اعلام اینکه تفکیک معاونت های سیاسی و امنیتی استانداری ها در حال نهایی شدن است، تصریح کرد که این تفکیک از افزایش حجم فعالیت های اجرایی در حوزه امنیتی و تاثیر پذیری مسائل امنیتی و سیاسی از یکدیگر جلوگیری و ممانعت می کند.

محمد حسین موسی پور در بخش دیگری از نشست خبری خود، مزیت این امر را جلوگیری از افزایش حجم فعالیت های اجرایی در حوزه امنیتی و ممانعت از تاثیر پذیری مسائل امنیتی و سیاسی از یکدیگر عنوان کرد و اظهار داشت: برخی استان ها به لحاظ جمعیت ، نزدیکی به مرز و اهمیت مسائل امنیتی نیاز به تقویت ساختار اجرایی امنیتی دارند.

وی افزود: بر اساس این طرح، به معاونت راهبردی نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد شد که معاونت های سیاسی و امنیتی استانداری های 12 استان کشور از یکدیگر تفکیک شوند که با این مسأله در 4 استان توافق شده است.

موسی پور تصریح کرد: مذاکره با معاونت راهبردی ریاست جمهوری برای تفکیک معاونت سیاسی و امنیتی در دیگر استان های هدف ادامه دارد و تاکنون با این مسأله در 4 استان دیگر نیز اجمالا موافقت شده و در صورت کسب نتیجه مطلوب، متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا بر اساس این تفکیک، معاونت سیاسی برعهده استانداران گذاشته می شود و جایگاه استانداران تا سطح معاون رئیس جمهور در استان ها ارتقاء می یابد؟،گفت: برای مدیریت سیاسی کشور و تقسیمات استان های مهم، از جمله تهران بزرگ ، طرح ها و پیشنهادات مختلفی وجود دارد که در حد ارائه ایده و پیشنهاد بوده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی وزارت کشور در پاسخ به سئوالی در خصوص آخرین پیگیری های مربوط به ترور شهید مهدی توکلی از روحانیون شهر خاش، این حادثه را در جهت ایجاد اغتشاش و ناامنی و تشدید اختلافات مذهبی و قومی درکشور ارزیابی کرد.

موسی پور در بخش پایانی نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه ها اظهار داشت: دستگاه های جاسوسی آمریکا و انگلیس برای ایجاد اغتشاش و ناامنی و تشدید اختلافات مذهبی و قومی درکشور ما برنامه هایی تدارک دیده اند.

موسی پور گفت: از جمله برنامه های دستگاه های جاسوسی آمریکا وانگلیس برای نا امن کردن کشورمان ترورهای کور است که از این طریق می خواهند بین پیروان مذاهب گوناگون تفرقه بیندازند اما قطعا این شرارت ها راه به جایی نخواهد برد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر کشور یادآور شد که تا کنون چندین نفر به عنوان مضنون به انجام این ترور دستگیر شده اند و بازجویی از آنها ادامه دارد و در صورتی که تحقیقات و برسی های مسؤولان مربوطه به نقطه مشخص و روشنی برسد، رسما" اعلام خواهد شد.

کد خبر 33692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز