یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

فهیمه پناه‌آذر: اوایل دهه۸۰ بود که بهزاد بهزادپور با اجرای اثر ترکیبی متفاوت «شب آفتابی» توانست مخاطبان زیادی را برای تماشای نمایش به خارج از پایتخت بکشاند.

نمایش ترکیبی «فصل وصل» تا پایان ماه رمضان در باغ‌موزه دفاع‌مقدس اجرا می‌شود

در اين سال‌ها نمايش‌هايي چون «فصل شيدايي» با همان حال و هوا اجرا شده‌اند و امسال نوبت به سعيد اسماعيلي رسيده تا با «فصل وصل» اين تجربه را ادامه دهد. درباره ويژگي‌هاي اين نمايش و شيوه اجراي آن با كارگردان به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

  • چه شد كه بعد از فصل شيدايي سراغ توليد «فصل وصل» رفتيد؟

در سال‌هاي اخير تركيب تصوير، صدا، جلوه‌هاي ويژه و بازي‌ها براي تماشاگران جذاب بوده است. ما فصل شيدايي را در تهران و برخي شهرها اجرا كرديم و نمايش 200 تا 300هزار نفر تماشاگر داشت. تجربه بيش از 150 اجرا و استقبال تماشاگران باعث شد فصل وصل را با حمايت و سفارش شهرداري تهران توليد كنيم و آن را در باغ‌موزه دفاع‌مقدس روي صحنه ببريم. پروژه توليد اين نمايش به سرعت شكل گرفت و توانستيم در موعد مقرر آن را اجرا كنيم.

  • موضوع اين نمايش مانند فصل شيدايي است؟

اين دو پروژه تنها 20درصد به لحاظ موضوعي اشتراك دارند. قصه اصلي فصل وصل درباره اشغال تا فتح خرمشهر است كه در اين نمايش به شخصيت‌هاي احمد متوسليان و علي شمخاني پرداخته‌ايم. موضوع اصلي هم نامه‌اي است كه شمخاني در زمان محاصره خرمشهر مي‌نويسد و از پايتخت كمك مي‌خواهد. ما در اين نمايش روي نامه مانور زيادي داده‌ايم.

  • در زمان آزادسازي خرمشهر افراد ديگري چون محمد جهان‌آرا هم نقش داشتند.

درست است. فصل وصل در 4بخش اجرا مي‌شود و ما ترجيح داديم درباره شهيد جهان‌آرا به فعاليت‌ها و مبارزه‌هاي قبل از انقلاب بپردازيم. فصل اول نمايش ارائه يك مانيفست و درباره اعتقاداتي است كه از صدر اسلام تا امروز داشته و داريم. در بخش دوم به زمان پيروزي انقلاب، آغاز جنگ تحميلي و اشغال خرمشهر مي‌پردازيم كه در اين بخش علاوه بر متوسليان و شمخاني، از شهيد جهان‌آرا هم صحبت شده است. بخش سوم نمايش درباره مدافعان حرم و شهداي اين عرصه و بخش پاياني اجراي يك نمايش تركيبي درباره وضعيت جهان امروز و جهان اسلام است.

  • نخ تسبيح 4بخش متفاوت فصل وصل چيست؟

نخ تسبيح ما حفاظت و صيانت از باورها و عقايدمان است و در اجراي نمايش، روايت راوي با حضور رسالت بوذري كمك زيادي به ما مي‌كند.

  • آيا نقش‌هاي اصلي را بازيگران شناخته‌شده ايفا مي‌كنند و شخصيتي چون آقاي شمخاني از ماجرا خبر دارد؟

در اجراهايي كه داريم از بازيگران چهره استفاده نمي‌كنيم. در اين پروژه بيش از 100هنرور و بازيگر داريم. ديدار با دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و ارتباط گرفتن با ايشان آسان نيست اما به‌طور حتم براي تماشاي نمايش از وي دعوت مي‌كنيم.

  • شما تجربه اجراي نمايش‌هاي بزرگي چون فصل شيدايي را در شهرهاي ديگر داشتيد. فصل وصل هم در شهرستان‌ها اجرا مي‌شود؟

تجربه اجراي اين نوع نمايش‌ها در شهرستان‌ها بسيار لذت‌بخش‌تر و دلچسب‌تر از تهران بوده و قرار است بعد از پايان اجراي فصل وصل در باغ‌موزه دفاع‌مقدس، آن را در قزوين و قم هم اجرا كنيم.

  • صدا، تصوير، حركت

اين روزها باغ‌موزه دفاع‌مقدس ميزبان نمايش تركيبي فصل وصل با موضوع آزادسازي خرمشهر و روايت‌هايي از صدر اسلام تا امروز است. اجراي اين نمايش از سوم خرداد آغاز شده و تا پايان‌ماه مبارك رمضان هر روز ساعت 21 به‌مدت 2ساعت ميزبان علاقه‌مندان است. در اجراي نمايش‌هاي تركيبي از تمام عناصر و جلوه‌هاي ويژه صوتي و بصري استفاده مي‌شود.

کد خبر 336813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha