همشهری آنلاین: قائم مقام دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از آلودگی بیش از سه هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی شمال کشور به آفت‌های برگ خوار خبر داد.

آلودگی بیش از سه هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی به آفت برگ‌خوار

به گزارش ايرنا، مسعود ملکی آفت‌های شناسایی شده را شامل پروانه‌های خانواده ژئومتریده (Geometridae)، پروانه جوانه ‌خوار بلوط، پروانه ابریشم‌باف ناجور و زنبور برگ‌خوار زبان گنجشک معرفی کرد.

وی گفت: این آفت‌ها امسال با انجام عملیات پایش گیاه پزشکی شامل مراقبت و شناسایی کانون‌های آلوده به آفت‌ها و بیماری‌های گیاهی در سطحی حدود 20 هزار هکتار از جنگل‌های شمال شناسایی شد.

او افزود: حدود 700 هکتار از عرصه‌های آلوده به صورت طغیانی مورد هجوم آفت‌ها قرار گرفت و خسارت‌های فراوانی در بعضی مناطق از جمله شهرستان‌های آزادشهر، رامیان و مینودشت در استان گلستان و به میزان کم‌تری در جنگل‌های حوزه ساری و گلوگاه بر جای گذاشت.

قائم مقام دفترحفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در استان گلستان برنامه‌ریزی برای محلول ‌پاشی هوایی بر ضد پروانه جوانه‌خوار بلوط با استفاده از فرآورده زیستی "بی تی"(Bacillus thuringiensis) انجام شده است اما به علت موانع و مشکلات موجود به ‌ویژه شرایط جوی و زیستی آفت مانند ورود به مرحله شفیرگی و ظهور حشرات کامل، امکان کنترل هوایی میسر نشد.

وی افزود: هم اکنون محلول‌ پاشی زمینی بر ضد کرمینه‌های (لاروهای) ژئومتریده در حال انجام است.

ملکی گفت: در استان گیلان نیز به علت طغیان زنبور برگ‌خوار زبان گنجشک در باغ بذر "چُمارسرا" ی رشت به مساحت تقریبی دو هکتار، عملیات محلول‌پاشی با استفاده از سم کم‌خطر مالاتیون (Malathion) با موفقیت انجام شده است.

وی افزود: بیماری سوختگی شمشاد نیز با توجه به سرشت زیست‌شناختی و بوم‌شناختی خود و شرایط اقلیمی حاکم بر شمال کشور، از جمله بارندگی‌های بهاره و دمای مناسب، همچنان در تمام عرصه‌ها وجود دارد و در بعضی مناطق نیز از نظر شدت و وسعت در حال گسترش است.

ملکی گفت: اقدامات در حال اجرا شامل واپایش مکانیکی، به صورت بسیار کند و در سطوح بسیار کوچک انجام شده است و از طرفی اقدامات پژوهشی شامل تهیه ارقام مقاوم به بیماری و نگه‌داری زادمایه (Germplasm) یعنی مجموعه مواد توارثی، در شرایط فراسرد و تهیه بانک ژن و مانند آن نیز در حال اجراست. جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلی‌داغ در شرق استان گلستان امتداد دارد و تا کنون بیش از 40 آفت و بیماری در آن شناسایی شده است.

کد خبر 336751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha