محمد گلریز: مرحوم حمید سبزواری از پیشگامان شعر انقلاب بود. وی قبل از انقلاب به واسطه حضور در محافل انقلابی شعر می‌سرود و من توفیق آشنایی با ایشان را قبل از پیروزی انقلاب اسلامی داشتم.

گلریز

مرحوم سبزواري در آن زمان با 2گروه كار مي‌كرد؛ يكي گروه آقاي حميد شاهنگيان از آهنگسازان مجرب و گروه ديگر من به همراه احمدعلي راغب و ميرزاده بوديم كه بعد از انقلاب شهيد مجيد حدادعادل هم به ما پيوست.هميشه در كار همفكري وجود داشت و در نشست‌ها و جمع‌هاي خودماني كه در اوج انقلاب داشتيم، فكر مي‌كرديم كه چه كار مي‌توانيم براي انقلاب انجام بدهيم.

مرحوم سبزواري هميشه از شعارهاي مردم كه آن زمان در كوچه و خيابان گفته مي‌شد، بهره مي‌برد و شعار را به شعرهاي ماندگار تبديل مي‌كرد. آن بزرگوار به سبب شعرهايي كه مي‌سرود هميشه همراه انقلاب و از همراهان امام راحل و مردم بود، در شعرهايش مردم انقلابي را فراموش نمي‌كرد و يكي از عوامل ماندگاري شعر وي، همراهي با مردم بود.

مرحوم سبزواري با ورود امام خميني(ره) به ايران شعر ماندگار «خميني‌ اي امام» را سرود و لحظه به لحظه با انقلاب و مردم پيش رفت. به‌نظرم ماندگارترين سروده مرحوم سبزواري «خليل زمانه» بود و بعد از آن شعر معروف «اين بانگ آزادي است» بود كه قرار بود سرود ملي جمهوري اسلامي ايران شود.

در تمام اجزا و ابعاد اشعار حميد سبزواري، پيام انقلابي و انقلابي بودن ديده مي‌شود. حتي اين پيام در اشعاري كه موضوع انقلاب هم نداشت، به چشم مي‌خورد. سبزواري از شاعراني بود كه تمام اتفاق‌ها و لحظه‌هاي انقلاب را در قالب شعر درآورد. مي‌توان گفت آن مرحوم تاريخ شعر انقلاب بود و بعد از انقلاب هم حركت خود را همراه با امام و مردم ادامه داد.

شعرهاي ايشان در دوران دفاع‌مقدس هم مبين همين حركت است. مي‌توانم بگويم مرحوم حميد سبزواري ستون شعر انقلاب بود و بايد ايشان را يكي از پايه‌گذاران شعر انقلاب ناميد. نقش آن مرحوم در ماندگار كردن حماسه پيروزي انقلاب انكارناپذير و همدلي‌ او با انقلاب و انقلابي‌ها ستودني است.

مرحوم سبزواري شاعري جسور بود كه جسارت وي در تمام اشعارش مشهود است اما با توجه به شجاعت و جسارت خاصي كه در شعرهاي انقلابي‌اش ديده مي‌شود و با وجود داشتن علم بالا در حوزه شعر، شخصيتي متواضع و مهربان داشت.

  • خواننده انقلابي
کد خبر 336681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha