چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

تحقیقات سازمان ملل نشان می‌دهد گروه تروریستی داعش تصمیم دارد لیبی را پس از عراق و سوریه به‌عنوان پایگاه اصلی خود تقویت کند تا از آنجا بتواند گستره حضورش در آفریقا را افزایش دهد.

نیروهای داعش در شهر سرت در شمال لیبی به‌دنبال گسترش مناطق تحت کنترل خود به سمت شرق کشور هستند.

براساس گزارش سازمان ملل، اين تصميم داعش در پي شكست‌هاي متوالي‌اش طي ماه‌هاي اخير در عراق و سوريه اتخاذ شده است. برخي نهادهاي امنيتي غربي پيش از اين نيز در مورد قدرت‌گيري نيروهاي داعش در ليبي هشدار داده بودند، اما اكنون با شرايط پيشروي داعش در خاورميانه، موضوع حضور اين گروه در ليبي و آفريقا جدي‌تر از قبل شده است.

در گزارش سازمان ملل كه هنوز منتشر نشده و نسخه‌اي از آن به‌دست شبكه الجزيره رسيده آمده كه تهديد ناشي از فعاليت‌هاي داعش در ليبي «جدي» است و اين گروه قرار است از ليبي «به‌عنوان پايگاهي براي تصرف مناطق وسيع‌تري از آفريقا» استفاده كند. اين گزارش كه از سوي بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل و به درخواست شوراي امنيت تهيه شده، منابع نفتي تحت كنترل داعش در شمال ليبي را اكنون يكي از راه‌هاي اصلي درآمد داعش عنوان كرده است.

طي ماه‌هاي اخير، نيروهاي ارتش و مقاومت مردمي در عراق و سوريه موفق شده‌اند بخش‌هاي وسيعي از مناطق تحت كنترل داعش را از دست اين گروه خارج كنند. در سوريه، ارتش اين كشور موفق شده شهر تاريخي پالميرا و مناطق وسيع شرق را آزاد كند. در عراق، نيروهاي ارتش و نيروهاي مردمي شيعه و سني در حال تكميل آزادسازي فلوجه به‌عنوان آخرين پايگاه داعش در استان الانبار در غرب اين كشور هستند.

صادرات نفت از سوي داعش از مناطق نفتي عراق و سوريه نيز به‌دليل بمباران متوالي تاسيسات و چاه‌هاي نفت تا حد زيادي متوقف شده است.

  • سرت، پايگاه داعش در ليبي

داعش در نواري به طول 250كيلومتر در شمال ليبي در حاشيه درياي مديترانه حضور دارد. اين محدوده شهر سرت، مناطق اطراف آن و چاه‌هاي نفتي نزديك به اين شهر را در بر مي‌گيرد. ليبي از 5سال پيش يعني از زماني كه درگيري‌هاي خونين بهار عربي آغاز شد، به كشوري ورشكسته تبديل شده است. اين درگيري‌ها را قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل درباره ليبي و دخالت بعدي كشورهاي عضو ناتو تكميل كرد. حكومت معمر قذافي پس از 42سال، سقوط كرد و پس از مدت كوتاهي كشمكش‌هاي سياسي و نظامي ميان احزاب و گروه‌هاي مختلف در ليبي آغاز شد.

اين كشور طي سال‌هاي اخير هيچ‌گاه رنگ آرامش به‌خود نديده است.از 2سال پيش كه پرچم سياه داعش در سرت علم شده، اين شهر به مهم‌ترين و فعال‌ترين پايگاه اين گروه خارج از مرزهاي سوريه و عراق تبديل شده است. سرت مملو از نيروهاي خارجي است. تعداد نيروهاي داعش در اين منطقه را نزديك به 5هزار نفر برآورد كرده‌اند. با افزايش فشارها به داعش در عراق و سوريه، گزارش‌ها از خروج چهره‌هاي مطرح داعش از اين دو كشور و ورود آنها به سرت حكايت دارند.

طي يك‌ماه گذشته و با ميانجيگري سازمان ملل، يك دولت وحدت ملي در ليبي شكل گرفته است كه جايگزين دو گروه رقيبي شده كه پيش از اين يكي در طرابلس و ديگري در تبروك دولت و پارلمان خود را داشتند. در چنين شرايطي، تنها اميد باقيمانده براي نجات ليبي از دست داعش، پا گرفتن دولت جديد ليبي در اين كشور است.

کد خبر 335757

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha