همشهری آنلاین: معاون درمان وزیر بهداشت، از ابلاغ برنامه «ایمنی بیمار» در بیمارستان‌ها خبر داد و گفت: میزان خطاهای پزشکی در بیمارستان‌های ایران از متوسط منطقه بیشتر نیست.

برنامه ایمنی بیمار

به گزارش ايرنا،محمد آقاجانی، درباره میزان خطاهای پزشکی در ایران و برنامه وزارت بهداشت برای کاهش آن گفت: خطاهای پزشکی و حوادث ناخواسته در مراکز درمانی یکی از عوارض و مشکلات غیر قابل اجتناب در حوزه خدمات پزشکی است.

  • 3 هزار خطای پزشکی سالانه در یک بیمارستان 350 تختخوابی

وی افزود: بر اساس مطالعه سازمان بهداشت جهانی در منطقه مدیترانه شرقی که 23 کشور در آن وجود دارد، به طور متوسط در یک بیمارستان 350 تختخوابی هر سال 3 هزار عارضه ناخواسته پزشکی رخ می‌دهد.

  • حوادث پزشکی سومین عامل مرگ در آمریکا

معاون وزیر بهداشت گفت: این آمار مربوط به کشور ایران نیست بلکه مربوط به منطقه امرو است و حتی در کشور آمریکا نیز خطاهای پزشکی یک مسئله بسیار جدی است به طوری که حوادث پزشکی سومین عامل مرگ و میر در آمریکاست.

آقاجانی در پاسخ به این پرسش ایرنا که میزان خطاهای پزشکی در ایران چقدر است، گفت: در کشور مطالعه گسترده ملی در این مورد نداریم البته این مطالعه شروع شده است ولی مطالعات جسته و گریخته‌ای که برخی محققان انجام داده‌اند نشان می‌دهد که تفاوت زیادی با متوسط خطاهای پزشکی در منطقه امرو نداریم و حتی از این نظر نسبت به کشورهای منطقه مدیترانه شرقی وضعیت بهتر و قابل قبولی داریم.

معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: کشور ایران از نظر کیفیت خدمات پزشکی یکی از کشورهای سرآمد منطقه مدیترانه شرقی است و از این نظر جلوتر از کشورهای این منطقه هستیم.

  • رسانه‌های مجازی اخبار منفی سلامت را افزایش داده‌اند

آقاجانی در پاسخ به این پرسش که چرا اخبار مربوط به تخلفات پزشکی بیش از گذشته در رسانه‌ها منتشر می‌شود، توضیح داد: یکی از دلایل این مسئله گسترده شدن رسانه‌ها و به خصوص ارتباطات در فضای مجازی است.

وی ادامه داد: تیره کردن فضا به ضرر سلامت مردم است زیرا بیشترین سرمایه نظام سلامت اعتماد مردم است و اگر این اعتماد خدشه‌دار شود، سلامت جسم و روان مردم به خطر می‌افتد.

  • تخریب یک سرمایه ملی

آقاجانی گفت: ارزش ندارد که یک رسانه برای اینکه تیتر آن جذابتر و خبر آن پر بیننده‌تر شود، اخباری را منتشر کند که به اعتماد مردم به نظام سلامت آسیب بزند زیرا اعتماد مردم مهمترین سرمایه وزارت بهداشت و متولیان سلامت است و آسیب به این سرمایه تخریب یک سرمایه ملی است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: حاصل همین فضاسازی‌ها این است که مردم برای درمان یک بیماری به چندین پزشک مراجعه می‌کنند و اعتماد کافی را به سیستم ندارند.

آقاجانی در پاسخ به این پرسش که وزارت بهداشت برای بهبود این وضعیت چه برنامه‌ای دارد، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت در سال 95 این است که برای ارتقای کیفیت خدمات پزشکی بستری و سرپایی، برنامه ایمنی بیمار را اجرا کند.

  • ارتقای «ایمنی بیمار» شعار وزارت بهداشت

وی ادامه داد: وزیر بهداشت اجرای برنامه «ایمنی بیمار» را که بندهای متعددی دارد به منظور کاهش خطاهای پزشکی و افزایش ایمنی بیماران در مراکز پزشکی ابلاع کرده است.

آقاجانی ادامه داد: اجرای این برنامه البته نیازمند ایجاد زیرساخت‌های فیزیکی؛ نوسازی تجهیزات پزشکی، افزایش فضای فیزیکی و افزایش تعداد نیروهای انسانی است که وزارت بهداشت در همه این زمینه‌ها برنامه‌های اصلاحی را شروع کرده است.
وی تاکید کرد: شعار اصلی معاونت درمان وزارت بهداشت در سال 95 ایمنی بیمار در مراکز درمانی و به حداقل رساندن خطاهای پزشکی است.

وی ادامه داد: هیچ وقت خطاهای پزشکی به صفر نمی‌رسد و چنین انتظاری هم نداریم زیرا برخی خطاهای پزشکی در ذات این حرفه و اجتناب ناپذیر است.

کد خبر 335716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha