همشهری آنلاین: بزرگترین و عمیق‌ترین تونل ریلی جهان پس از گذشت حدود دو دهه کار ساخت، رسما در سوییس گشایش پیدا می‌کند.

Tunnel

به گزارش ایسنا، این تونل که 57 کیلومتر طول دارد شمال و جنوب اروپا را از طریق یک ریل پرسرعت در دل کوههای آلپ به یکدیگر متصل می‌کند.

سوییس اعلام کرده این تونل حمل و نقل باری اروپا را متحول خواهد کرد. کالاهایی که به صورت جاده‌ای با یک میلیون کامیون در سال حمل می‌شوند از این پس با قطار حمل خواهند شد.

این تونل عنوان طولانی‌ترین تونل ریلی جهان را که در حال حاضر در اختیار تونل ریلی سیکان ژاپن به طول 53.9 کیلومتر قرار دارد، تصاحب می‌کند و تونل مانش بین فرانسه و انگلیس را که 50.5 کیلومتر طول دارد، به جایگاه سوم تنزل می‌دهد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه و ماتئو رنزی، نخست وزیر ایتالیا قرار است در مراسم افتتاح این تونل حضور پیدا کنند.

پیتر فوگلیستالر، مدیر اداره حمل و نقل فدرال سوییس به رویترز گفت: این تونل بخشی از هویت سوییس است.

پروژه ساخت این تونل که بیش از 12 میلیارد دلار هزینه داشته است در همه پرسی سال 1992 مورد موافقت مردم این کشور قرار گرفت.

رای دهندگان سوییسی دو سال بعد با پیشنهاد گروههای محیط زیستی برای انتقال حمل و نقل باری از جاده به ریل در این کشور موافقت کردند.

تونل تکمیل شده در عمق 2.3 کیلومتری کوههای آلپ قرار دارد و از صخره‌هایی می‌گذرد که دمای آنها به 46 درجه سانتیگراد می‌رسد.

مهندسان در پروژه ساخت این تونل 73 نوع سنگ مختلف را منفجر کردند که بعضی از آنها به سختی گرانیت و بعضی دیگر به نرمی شکر بودند. بیش از 28 میلیون تن سنگ برای حفر تونل استخراج شد و 9 کارگر در جریان کار جانشان را از دست دادند.

حدود 260 قطار باری و 65 قطار مسافری روزانه از این تونل عبور خواهند کرد.

اکنون که این تونل طبق زمان برنامه‌ریزی شده و بودجه تعیین شده کامل شده است، یک ارتباط ریلی میان روتردام هلند و ژنو ایجاد خواهد کرد.

زمانی که خدمات کامل تونل در دسامبر آغاز شود، زمان سفر میان زوریخ و میلان یک ساعت کاهش پیدا کرده و به دو ساعت و 40 دقیقه می‌رسد.

مسیر این تونل همانند تونلهای ریلی و جاده‌ای که در سال 1980 گشوده شدند صاف و مستقیم خواهد بود.

هزینه ساخت این تونل با مالیات سوخت و ارزش افزوده، عوارض جاده از کامیونهای سنگین و وامهای دولتی که باید ظرف یک دهه بازپرداخت شوند، تامین شده است.

بر اساس گزارش بی بی سی، بانک کردیت سوییس از جمله مزایای اقتصادی این تونل را حمل راحت‌تر کالا و رشد بیشتر گردشگری شمرده است.

کد خبر 335699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha